hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tull og tøys
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tull og tøys
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene.

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  10:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo : Kan du legge inn en link til det innlegget du snakker om? "Er dette riktig?"
Finner det ikke,og ble ganske så nysgjerrig... *s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  11:21:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
link:
http://www.hest.no/eksperter/ellen/index.html?kategori_id=0&gjestebok_id=25183&page=1

Line
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  11:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker,Line :)
Takker for meg. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  12:29:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lest siste side av dette emnet, og må komme med litt av min erfaring!

Har også både sett og hørt mye rart innen NH, og jeg tror at de "dårlige trenerne" ødelegger mye for begrepet NH. Og jeg fikk selv et dårlig inntrykk når jeg møtte den første såkaldte NH trener...og jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte "herregud, jeg er glad jeg ikke trener hestene mine etter NH"! Nå må jeg også si at det ikke var noen av mine hester han trente, men en annen på stallen der jeg stod før!

Det var mye vold inni treningen generelt, rykking i grimeskaftet av all hans makt osv Og da han presterte å fortelle en historie om en hest han hadde "kurert". Denne hesten hadde visstnok vært umulig å sko, og den eneste løsningen han hadde var å slå den i pannen med ei slegge "da blei hesten såå snill"...i historien hørte det også med at hesten hadde nesten segnet om! Og i følge han var det to muligheter av denne behandlingen - hesten døde eller lærte leska si Han mente også at en hadde fått respekt når hestene "stod rett" i stallen når en kom inn, og ikke torte å gjøre noe annet enn å ha full fokus på deg...

Jeg vet at denne historien høres for utrolig ut, men den er faktisk sann, for jeg stod selv å hørte på når han fortalte den...han trener ennå NH og har mange tilhengere rundt seg! Har hørt mange andre historier om NH trenere, som rett og slett skremmer vannet av hestene! Og en annen vi akkurat har fått her, sverger til å innri hestene som 2-åringer, uansett rase - og han stilte selv spørsmålsteng til meg for at jeg ikke hadde innridd 4-åringene mine ennå! De er alle kjente NH trenere i distriktene!

Det eneste fornuftige jeg får ut av dette er at dette er dyremisshandling! Men faktum er at det finnes mange slike såkaldte NH trenere! Og i og med at de kaller seg for "NH trenere" vil mange forbinde dette med NH, og igjen spre dette budskapet videre...dette er synd, da dette ikke er utgangspunktet for NH! Så jeg er rett og slett blitt skeptisk til NH metoder...og jeg skjønner godt at dette emnet blir tatt opp, for det er lett å få et feil inntrykk når slike trenere finnes og kaller treningsmetodene for NH...

Det beste tror jeg nok, som er blitt nevnt tidliger, å ha en logisk og fornuftig tankegang ved trening av hester.

Opprinnelig postet av pre-arab

Jeg blir bare så opprørt.....sint og lei meg når jeg hører slikt. Faen i h..... ta.... Tror neimen ikke jeg hadde klart å sitte rolig, jeg hadde kvælt fyren

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  12:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oleo : Kan du legge inn en link til det innlegget du snakker om? "Er dette riktig?"
Finner det ikke,og ble ganske så nysgjerrig... *s*

Opprinnelig postet av Lene.

Helt riktig som cowgirl har skrevet, riktig link. Glemte jo det da.. Er på hest.no...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  01:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj.. Veronica B, jeg må si det er meget hardt å tro deg når du skriver at du er 23 år...

Ikke at jeg forstår hva som er galt med å være hestens leder/dominant over hesten.... NH og lederskap er jo uansett ikke ensbetydende med slag og rundpaddok (ikke at jeg skal påstå at sistnevnte er et negativt hjelpemiddel. Rundpaddok/pikadero kan være nyttig)

Du er flink til å lage rabalder ihvertfall. Det skal du ha. ;)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  01:51:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ironiske med denne debatten er jo at hun som faktisk startet hele greia har skrevet hele to ganger av fire sider... Det første var jo da åpningen med at NH er tull og tøys... så et til hvor det står.. Hmmm.. Ganske artig syns jeg..

Så...der har man hele poenget, (23 år)...verdensmester men ingen argumenter og ingenting å si...
Håper i det minste hun har lest og fått lære mye av oss andre som har latt oss rive med i denne debatten, da det er tydelig at det trengs...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 08/12/2005 01:53:11 Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  21:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsmanship funka veldi bra faktisk d:) Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  14:27:48  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
natural horsesmanship er så masse aent enn det du seier. det er mange forskjelige øvelsar. fek: ddet var to hestar i same boks og eg kom tilfeldig viss inn i det øyeblikket aurora spente dagmøy.men eg ko i veien for dagmøy så det blei eg så blei spent. eg satte meg ner rolidt og talde til 10 og pusta dypt. eg verken skreik eller piska ho. eg roa hestane og satte meg ner og såg på beina mine ,pg det hadde ikkje sjkedd noko ting med dei.
men detta har alldrig skjedd sia . detta er og ein på ein måte natural horsesmanship,og eg trur det er månge som er enig i det. eg vett ikkje ka forhold du og hesten din har men du burde begyna og driva litt med natural horsemanship

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  16:29:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jage hester rundt??? da aner du virkelig ikkje ka naturell horsemanship er for nåke!!! Nesten all kontakt med hesten du har kan ansees for NH.. så du må nok lære deg mer om dette emne før du skriver noe sånnt.. for eg kan gjette at du har gjort noen øvelser selv som er NH.
Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  06:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte le litt da jeg så denne debatten. Tror nok "Veronika" er en litn fjortiss som kjeder seg!? Skaff deg ett liv, Veronika! Og kanskje pugge litt på det som står her!
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  21:00:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si at det å slå en hest i hode er ikke NH! Selv vet jeg ikke så mye om det, men man slår ikke en hest i NH. Man kan ivertfall ikke kalle det det...
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

~*!Baby Boom!*~

Skrevet - 06/01/2006 :  22:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man hvet litt mer om ting, blir det alltid mer interresant. Horsemanship er en veldig fin form for variert trening. Og alle hester KAN ikke gjøre det samme hele tiden, da gidder de ikke mer tilslutt. Samme om det er en superdyr sprangpony som går de høyeste ponyklassene, og vinner i spektrum, eller om det er Ankys Salinero. Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  02:26:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Åh!! Dette er for DUMT til å være sant!!! Altså Natural horsemanship er jo språket hesten snakker med hverandre i flokken jo!!! Skal ei overlegen, ville heller sakt uvitende, jente komme å si at hesten`s kroppspråk bare er tull?! Herregud Veronika!! Stikk å les noen bøker om dette temaet og kom tilbake med et bedre argument!!
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Tania
» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  01:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Må bare svinge innom og si at jeg absolutt skjønner hva OLEO vil frem til.
Jeg er en av de som desverre eller heldigvis ( vanskelig å si egentli ) har kjøpt en av disse uheldige hestene som er blitt "ødelagt" av ......kan jo ikke si horsemanship, det blir feil.... men ho er blitt ødelagt av en trener som tar seg godt betalt, men som desverre ikke har forstått hva HORSEMANSHIP EGENTLIG INNEBÆRER.
Min hest var ekstremt truende og KREVDE "space" asså. Tok du ikke et hint, så gjøyv ho rett på, beit og sparka. De jeg kjøpte ho av sa med stolthet at ho var horsemanship trent og at ho var kjempeflink. Fikk beskjed om at ho at ho var KJEMPE FIN i RP. Så jeg tenkte supert, mye arbeid spart. Har ikke RP der jeg står, men mye arbeid kan jo gjøres i lonsje. Jeg gikk ut for å lonsjere....første ho gjør er å prøve å flytte meg ved å være truende..!?!... Så begynner ho å raaase rundt i vill fart. REDD!!!!
Får senere høre at denne horsemanship treneren for det første er så truende i RP at samtlige hester vender utover + at viss de ikke vender raskt nok så slår han de m lonsje pisk. Vet at elever har fått kjeft når ikke de treffer godt nok......................................... Har fått vite i ettertid at denne trenerens filosofi er å bryte hesten helt ned og så, mirakuløst vil jeg si, "bygge"den opp igjen...........................
Min hest har en sterk personlighet, så ho begynte og slåss for "rettighetene" sine. hadde jeg visst hvor traumatisert ho var, så hadde jeg nok ikke kjøpt ho.

Hadde dere sett hesten min, så tror jeg nok at de fleste ville blitt skeptiske til horsemanship!!! Forutsett at dere visste lite om horsemanship fra før selvfølgeli !!!

Men, men, nå er det nå denne hesten jeg har, så jeg får prøve mitt beste
Har jo ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått beskjed av både DRESSUR og SPRANG trenere om å GI DEN FREKKE HESTEN EN SKIKKELIG OMGANG JULING...................... er ikke lett å være hest nei
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.