hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tull og tøys
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tull og tøys
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:16:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hallo, Navnesøster.
Kopi av melding:
Ja, du sier det selv...det er mange som er på villspor når det gjelder NH.'
Jeg vet ikke hvordan dere trener deres hester, mulige dere er experter. Det jeg ville frem til er at det er altfor mange som hevder de kan, men som ikke kan...
Opprinnelig postet av oleo

Hva er spesielt med det? Det gjelder da omtrent alt her i verden?
Folk kan si de driver med både det ene og det andre uten at det nødvendigvis gjør dem GODE til det...
Du sier det er mulig vi er experter. Det tror jeg neppe noen av oss her er.. Men vi kan kanskje noe om hest. Forhåpentligvis nok til å være bevisste på hva vi gjør og ikke gjør...

Kopi av melding:
Og i ens øyne kan en ting være riktig men i mine så blir det feil. Når jeg ser en annonse på en hest hvor det står NH trent så sier det meg nada niks. For min del kan hesten være en zombie som er imunisert for allt tenkelig, eller den kan være trent så den er egentlig er blitt redd mennesker. Mulig jeg skaper furore over det jeg nå skal si, men det er ment som et eksempel og ingenting annet. Folk får synes hva de vil. Men jeg må jo si at det er rimelig stor forskjell i måten Stefan Forsmann trener hest på i forhold til eks Ellen Ofstad eller eks Leslie Desmond... Men de skal fremdeles trene med samme tanken felles. Det er det jeg mener med at man vet aldri hva folk legger i betydningen av ordet.

Ja, det er sant. Men det samme gjelder om hesten annonseres Dressurtrent, Westerntrent, som Spranghest eller annet. Man vet aldri hva det vil si før man evt. ser hesten og prøver den. Da først kan man bedømme en hests nivå og dermed den trening og håndtering den er vant med.
Det er også riktig at det er stor forskjell på framgangsmåtene til de tre trenerne du nevnte, men de har alle det felles at de vurderer hver hest individuelt og søker å finne samhandlingsmetoder med utgangspunkt i nettopp den hesten de har med å gjøre der og da.
De har også filosofien felles om de velger forskjellige måter å sette den ut i praksis på.

Kopi av melding:
Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet hva dette dreier seg om, men jeg har også sett såpass mange trene feil så derfor min skepsiss. Referer til et av innlegene, hvor det står at hester ikke kan bli farlige av å bli trent i NH. Finn noen balder eller utklipp fra USA, eller England så skal jeg love at en vil bli sjokkert over hvor mange som har blitt sprarket/bitt/flydd ut/angrepet ihjel av hester som har blitt trent med NH prinsipper, hvor treneren hevder han er trener, folk legger hestens sjebne i en annen hender og sitter blindt å er vitne til at ingen tar hensyn til den aktuelle hestens individ. Ellers så har du den beskjedne typen hest som bare blir undertrykt og ulykkelig.

Dette finner du overalt. Og innen alle typer sport eller bruk av hest.
Fordi den variable faktoren her er MENNESKET vil resultatet alltid bli en konsekvens av hva MENNESKET går inn i det med av kunnskap og forståelse. Forøvrig trenger man ikke reise til USA for å oppleve det du der snakker om dessverre. Det har også skjedd her til lands.

Kopi av melding:
Så jo da...jeg vet så inderlig godt at tanken bak dette skal være god men det er desverre ikke alle som klarer å praktisere dette når situasjonen først er der og man egentlig ikke var helt forberedt.
Det største problemet dukker opp når en har hengt seg opp i en type teknikk og en type trening. Det finnes ingen universalmåte å trene hest på..... Jobber man i en rund paddock kun for å bygge opp et samspill så er det på en måte ganske så beskjedent, men det kan også fint la seg gjøre utenfor ringen...

Ja. Og det er da ikke noe argument IMOT NH? Tvert imot, vil jeg si.. For Natural Horsemanhip handler nettopp om å se det enkelte individ og forholde seg til den ene hesten man har med å gjøre der og da.
Og det å låse seg fast i ett sett regler for hva man skal gjøre som "standard" vil ikke fungere uansett hva man gjør med hest. Nettopp fordi vi har med unike individer å gjøre.

Kopi av melding:
Jeg har aldri trent min lille fole i rundpaddock, men det har flere av de jeg kjenner gjort med sine hester som er eldre. Og det er ikke deres hester som er håndterbare og har respekt i forhold til alder... det er derimot min lille...
Alt dette håndler om logisk tankegang, innsikt og å være et godt hestemenneske..

Jeg ønsker deg lykke til videre med hesten din og håper trassalderen og hormonkoket ikke påvirker forholdet deres for sterkt når den dagen kommer! Du har det beste utgangspunktet siden hesten din ikke har fått mange dårlige erfaringer med mennesker å dra på, og jeg håper du og han slipper at han må forholde seg til slike også...

Jeg leser egentlig ditt innlegg som et angrep på dem som sier de bruker NH, ikke på NH i seg selv. Og angrepet baserer du på antatt manglende kunnskap hos dem som sier de bruker NH. Du forutsetter faktisk at de fleste ikke har peiling. Litt arrogant etter min mening...
Jeg håper du heller vil bidra her inne til å dele DIN kunnskap med andre, og ikke bare slå ned på andre og si de ikke kan det de holder på med. For kunnskap kommer ikke i frysetørret form som kan løses i vann og inntas med kjapp effekt. Det må læres ved erfaring, refleksjon og trening. Og det forstår de fleste som har drevet med hest en stund. BARNA her inne har et litt naivt syn på NH og forstår kanskje ikke dybden i det. Men hva skal man forvente av barn, da?? Det er jo viktig at vi med noen år på baken da HJELPER DEM til å forstå og se ting de ikke har sett og forstått. Så blir de etterhvert dyktige med hest til hestens glede og nytte.

Hilsen Line.

Edit; en e hadde falt ut...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 21/11/2005 09:19:57 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  10:07:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glimrende skrevet,Line...

NH er noe så enkelt som håndtering av hesten til vanlig,forståelse for hvert individ,og et språk på hestens premisser... Hvordan å bruke det kan dessverre ikke læres igjennom å lese en bok,eller se en film. Man kommer et stykke på vei,men rette måten er det kun hesten selv som kan lære en. Og det tar tid,krever forståelse,erfaring og innsikt,både med tanke på hesten og en selv...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  14:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå var hele diskusjonen om NH men ja, en dressurhest eller sprang kan dras i samme rettning. Man vet ikke hva man får. Jeg tror nok i utganspunktet vi er ganske enige. Min skepsiss til NH er ikke hva tanken skal være god for men til de useriøse som IKKE kan se hester inviduelt.

Tenk deg en jente på 13-14 år, som kanskje sliter med noe, sikkert noe som kunne vært behandlet men søker da hjelp hos en trener. Vil tro at en jente på denne alderen vil stole på en voksen såkalt kyndig person. Men utfallet kan bli noe helt annet enn hva som var tanken til jenat, og da står hun der, alene og skal jobbe med noe som er mer skadet enn hva det var i utganspunktet.

Jeg skjønner at dere forsvarer dette, da dere sikkert har sett hva det kan gjøre med deres hester...og dere stoler på dere selv og kan ta egne besluttninger, samt at dere kjenner deres hester. Men vær så åpne at dere ser nå at jeg ikke rakker ned på de som er sriøse og som gjør en god jobb med den ene felles tanken om at hesten skal ha det godt. Mitt poeng er, vær våken og kritisk, vær selektiv og våg å si ifra dersom man ser noen gå på tvers av hva du selv ville gjort. Fordi det er mange ikke fullt så seriøse. Men poenget er også at man kan jobbe en hest trygg og glad med bare å bruke rettferdighet og sunn fornuft. Har vært på kurs og forerdag med mange slike trenere, så motstander er jeg ikke...da ville jeg ikke brukt pnger på slikt, men jeg ved å ha vært på mange kurs så vet jeg også at den gode tanken kan tolkes på mange måter og fremgansmåten er vedlig variabel. Et par ganger som jeg har forlatt kurset, den ene gangen med hest, den andre gangen nektet jeg å betale....og var nær ved å kvele treneren
Men så har jeg vært på kurs som du bare sitter igjen med en stor a-ha opplevelse og med hodet fullt av inspirasjon og kankje en smule dårlig sammvittghet for ikke ha gjort det før...

Ha en fin uke...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  15:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Er det trenerne i Norge du mener er for dårlige?

Jeg forstod nok kanskje ikke helt hva du ville si med innlegget ditt...

Line.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  20:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
De jeg har sett som jeg mener tilhører en gruppe som aldri burde kalt seg for trenere er desverre Norske ja....
Men, det existerer nok like mange i andre land.
Men til gjenjeld så har jeg sett flere gode enn dårlige.... Det er bare at de som virkelig er dårlige kan gjøre så stor skade....og det er tross alt eieren selv som skal fortsette treningen. Man må bare være flink til å sile ut det man ser ikke sammsvarer med ens egen tanke.... Man lærer jo ironisk nok av det dårlige og. Men, som du tidligere nevnte så finnes slik i alle grener, det finnes også når det gjelder eks barneoppdragelse og når det gjelder personalpolitikk... Forskjellige måter å tolke alt på.... men denne gangen var temaet NH.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/11/2005 20:18:30 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  20:49:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De jeg har sett som jeg mener tilhører en gruppe som aldri burde kalt seg for trenere er desverre Norske ja....
Men, det existerer nok like mange i andre land.
Men til gjenjeld så har jeg sett flere gode enn dårlige.... Det er bare at de som virkelig er dårlige kan gjøre så stor skade....og det er tross alt eieren selv som skal fortsette treningen. Man må bare være flink til å sile ut det man ser ikke sammsvarer med ens egen tanke.... Man lærer jo ironisk nok av det dårlige og. Men, som du tidligere nevnte så finnes slik i alle grener, det finnes også når det gjelder eks barneoppdragelse og når det gjelder personalpolitikk... Forskjellige måter å tolke alt på.... men denne gangen var temaet NH.

DU TRENER IKKE NH!! DU PRAKTSIRER DET!! Det er en måte å handtere hest på,ikke trene!

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  21:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada jada jada....
Mange tror faktisk at NH er ensbetydende med rundkoral....
Men du har vel skjønt at mitt poeng ikke ligger der?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  23:19:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, du sier det selv...det er mange som er på villspor når det gjelder NH.'
Jeg vet ikke hvordan dere trener deres hester, mulige dere er experter. Det jeg ville frem til er at det er altfor mange som hevder de kan, men som ikke kan... Og i ens øyne kan en ting være riktig men i mine så blir det feil. Når jeg ser en annonse på en hest hvor det står NH trent så sier det meg nada niks. For min del kan hesten være en zombie som er imunisert for allt tenkelig, eller den kan være trent så den er egentlig er blitt redd mennesker. Mulig jeg skaper furore over det jeg nå skal si, men det er ment som et eksempel og ingenting annet. Folk får synes hva de vil. Men jeg må jo si at det er rimelig stor forskjell i måten Stefan Forsmann trener hest på i forhold til eks Ellen Ofstad eller eks Leslie Desmond... Men de skal fremdeles trene med samme tanken felles. Det er det jeg mener med at man vet aldri hva folk legger i betydningen av ordet.

Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet hva dette dreier seg om, men jeg har også sett såpass mange trene feil så derfor min skepsiss. Referer til et av innlegene, hvor det står at hester ikke kan bli farlige av å bli trent i NH. Finn noen balder eller utklipp fra USA, eller England så skal jeg love at en vil bli sjokkert over hvor mange som har blitt sprarket/bitt/flydd ut/angrepet ihjel av hester som har blitt trent med NH prinsipper, hvor treneren hevder han er trener, folk legger hestens sjebne i en annen hender og sitter blindt å er vitne til at ingen tar hensyn til den aktuelle hestens individ. Ellers så har du den beskjedne typen hest som bare blir undertrykt og ulykkelig.

Så jo da...jeg vet så inderlig godt at tanken bak dette skal være god men det er desverre ikke alle som klarer å praktisere dette når situasjonen først er der og man egentlig ikke var helt forberedt.
Det største problemet dukker opp når en har hengt seg opp i en type teknikk og en type trening. Det finnes ingen universalmåte å trene hest på..... Jobber man i en rund paddock kun for å bygge opp et samspill så er det på en måte ganske så beskjedent, men det kan også fint la seg gjøre utenfor ringen...

Jeg har aldri trent min lille fole i rundpaddock, men det har flere av de jeg kjenner gjort med sine hester som er eldre. Og det er ikke deres hester som er håndterbare og har respekt i forhold til alder... det er derimot min lille...
Alt dette håndler om logisk tankegang, innsikt og å være et godt hestemenneske..

Jeg skjønner deg ikke helt her.. og må henge meg på resten av "gjengen" her...

Mulig jeg forstår deg litt feil, men man trenger da ikke å trene hesten i en paddock for at den skal få respekt å tillit! dersom man omgås hesten rett, kan dette gi den respekten og tilliten man søker! NH er verken en treningsmåte eller gren, det er måten man omgås hester på, som line skriver; en slags filosofi!

Arbeid i rundpaddock, med longeline ++++ er bare en liten del, øvelser innenfor naturlig hestevett, hvor man lærer å bygge opp et riktig forhold mellom hest og menneske.

Men jeg er enig med deg at noen misforstår, men de som har peiling på dette, trenger alikevel ikke å være eksperter! For min del finnes det ikke eksperter, men heller flinke folk. Man kan uansett aldri lære nok om hestene heller!
Jeg kjenner til de som tror NH er ridegrener, de "trener" NH ved å jage en hest meningsløst rundt i flere runder, uten noe som helst hensikt eller å ane hvorfor de jager hesten rundt seg, det er jo en helt annen ting.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  01:44:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tanken NH og hva det skal innebære er jo VI enige om, det er bare at det tolkes på så mange måter og blandes inn med teknikker og teorier. På et av kursene jeg var på var det annonsert stort i lang tid om denne aktuelle personen. Innføring i NH prinsipper..
Ja da...jøsses. Når en trener som annonserer slik, som da var et stort annerkjent navn, presterer å si at en av hestene er full av faen og er et jævel- dyr, brukte dobbelt leietau, pisk og 4 mannfolk for å få en vettaskremt stakkars inn på transporten, så kan man jo stusse litt over hvordan denne personen tolker det VI mener er NH prinsipper. Og personen trente jo hesten, selv om kurset dreide seg om en innføring i hva begrepet betyr og en innføring i tanken og hensikten.
Jeg vet at det finnes mange slike kurs med innføring i NH og mange av de får faktisk frem budskapet også. Når jeg sier trener så er det jo faktisk slik at mange trener for konkrete problemløsninger også... Noen ganger må man gå litt tilbake for å ta noen nye steg frem. Mye kan ha en effekt av hverandre.

Senest i dag måtte jeg ta en liten repeteringrunde med min lille fole: Husk, du kan ikke løpe ut av boksen din for full kraft så fort døren åpnes...du blir stor gutt en dag og da blir det farlig. Så, da var det inn og ut av boksen noen ganger, opp og igjen med døren, flytte seg bakover og vike for trykket også stå å vente litt til han fikk lov. Så...Flink gutt, fikk kløing på yndlingsplassen og en liten nuss. Så fikk han lov til å gå ut å titte oppi den pussekassa han så desperat måtte titte oppi... Forståelse og utførelse. Så lærte han i dag igjen at å lære er helt ok....

Blir mye frem og tilbake i denne debatten så nå gir jeg meg, men kan ganske sikkert si at vi nok er enige...bare ikke alltid like greit å forklare helt i detaljer hvordan man mener og ser ting på et slikt forrum. Jeg har en tendens til å skrive ALTFOR mye og spore litt av.
Uansett, hadde alle tenkt og gjort slik de fleste på dette forumet tenker så ville det nok vært langt flere lykkelige hester der ute..

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  13:22:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er igrunn enig med deg oleo; NH brukt på riktig måte er til det beste for hesten, men jeg har selv sett folk og trenere som hevder de trener etter NH prinsipper gjøre ting vondt verre, og det er disse folka som har gjort NH til et negativt begrep her i Norge, faktisk slik at mange som virkelig trener etter NH prinsipper, ikke bruker begrepet NH lenger. (ble litt tunge setninger her ja...)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 22/11/2005 15:19:59 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  13:52:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig med oleo.
Min eneste erfaring med NH var da jeg kjøpte hesten jeg har nå, og en av de på stallen han sto da, skulle lære ham å gå riktig. I følge vedkommende måtte hesten gå bak ham, da han var lederen og hesten var av lavere rang osv. For å få hesten til å gå bak ham, nøkket han i tøylene hver gang hesten gikk forran ham. Og dette kalte han NH..

Jeg kan ikke si jeg praktiserer NH, jeg aner ikke hva det er og har ingen erfaringer med det utover denne lille opplevelsen jeg overhode ikke likte. Men likevel møter jeg hesten min på hans nivå og kommuniserer med et språk han forstår. På de to ukene han har vært hos meg har han forandret seg voldsomt, fra å være verdens mest stressede og sure hest, til å være rolig og hyggelig..
Jeg aner ikke om NH innebærer at hesten MÅ gå bak den som leier, men dette er det jeg forbinder med NH basert på den ene dårlige erfaringen jeg har..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 22/11/2005 15:07:13 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  14:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er viktig at folk putter antipatien sin der den hører hjemme. -På PERSONENE som utfører dårlig håndtering, ikke FILOSOFIEN de hevder de håndterer etter.
Hvis noen altså mener at den og den treneren bedriver dårlig horsemanship uansett hva de selv kaller det, så handler det altså om den personen som gjør det, og ikke begrepet NH.

Jeg er ikke redd for å si at jeg bruker NH i min omgang med hest. Og jeg kommer ikke til å være redd for å si det heller. For jeg tar ikke på meg ansvaret for dem som ikke har forstått hva NH er og ikke greier håndtere hest på vettugt vis. Det må de selv stå ansvarlig for.

Det er trist hvis folk som tar seg betalt for å instruere faktisk ikke praktiserer det de står og sier at de gjør. Men dårlige trenere og instruktører finnes det overalt. På sikt vil disse forsvinne når kunnskapen om temaet brer seg og folk får en forståelse av hva dette SKAL være. Da vil disse trenerne stå arbeidsledige og forsvinne av seg selv.

Markedet er foreløpig slik at folk flest ikke vet hva NH er, og det er derfor større mulighet for dårlige trenere til å tjene penger ved å lokke til seg folk. Men disse NH-interesserte kommer ikke igjen på senere kurs, og vil heller ikke bidra ved positiv omtale til å øke interessen for kurs med denne treneren. Heller det motsatte.

Noen trenere er gode til å prate for seg og sier mye fornuftig. Men når det så kommer til den praktiske håndteringen av hest så skjer det mye rart.
GaWaNI Pony Boy er en av disse trenerne. Han prater bra for seg og sier mye vettugt. Og så skal han demonstrere det og jeg (for min egen del) blir sittende med øyenbryn klistret til hårfestet og lure på hva i all verden han kåler med... Nivået på det han driver med står ikke i samsvar med omtalen han får.

Men jeg dropper ikke NH av den grunn... ;-)

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kan ikke så mye om NH jeg...desverre jeg har hørt mye, sett litt, men kan ikke nok til å bruke det selv når jeg er med hestene mine. derimot prøver jeg da å veie det opp med naturlig og logisk tankegang, og tar meg tid til å finne ut hvorfor hesten gjorde som den gjorde istede for å kjefte å slå den.

kanskje ikke det beste men jeg tror(og håper) ikke jeg lar hestene lide no nød iallfall....

men selv om jeg er grønn her vil jeg IKKE si meg enig med den som startet debatten her

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  01:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte innom en liten tur igjen...
Hadde bare lyst til å henvise til en artikkel som Ellen Ofstad har skrevet, et svar til en leser. Innlegget ligger under: Er dette riktig?
Her beskriver Ellen det jeg har forsøkt å si/mente men som ikke kom så heldig ut....

He he...
Takk for meg, igjen.. (mener det denne gangen altså)

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  09:23:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Har lest siste side av dette emnet, og må komme med litt av min erfaring!

Har også både sett og hørt mye rart innen NH, og jeg tror at de "dårlige trenerne" ødelegger mye for begrepet NH. Og jeg fikk selv et dårlig inntrykk når jeg møtte den første såkaldte NH trener...og jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte "herregud, jeg er glad jeg ikke trener hestene mine etter NH"! Nå må jeg også si at det ikke var noen av mine hester han trente, men en annen på stallen der jeg stod før!

Det var mye vold inni treningen generelt, rykking i grimeskaftet av all hans makt osv Og da han presterte å fortelle en historie om en hest han hadde "kurert". Denne hesten hadde visstnok vært umulig å sko, og den eneste løsningen han hadde var å slå den i pannen med ei slegge "da blei hesten såå snill"...i historien hørte det også med at hesten hadde nesten segnet om! Og i følge han var det to muligheter av denne behandlingen - hesten døde eller lærte leska si Han mente også at en hadde fått respekt når hestene "stod rett" i stallen når en kom inn, og ikke torte å gjøre noe annet enn å ha full fokus på deg...

Jeg vet at denne historien høres for utrolig ut, men den er faktisk sann, for jeg stod selv å hørte på når han fortalte den...han trener ennå NH og har mange tilhengere rundt seg! Har hørt mange andre historier om NH trenere, som rett og slett skremmer vannet av hestene! Og en annen vi akkurat har fått her, sverger til å innri hestene som 2-åringer, uansett rase - og han stilte selv spørsmålsteng til meg for at jeg ikke hadde innridd 4-åringene mine ennå! De er alle kjente NH trenere i distriktene!

Det eneste fornuftige jeg får ut av dette er at dette er dyremisshandling! Men faktum er at det finnes mange slike såkaldte NH trenere! Og i og med at de kaller seg for "NH trenere" vil mange forbinde dette med NH, og igjen spre dette budskapet videre...dette er synd, da dette ikke er utgangspunktet for NH! Så jeg er rett og slett blitt skeptisk til NH metoder...og jeg skjønner godt at dette emnet blir tatt opp, for det er lett å få et feil inntrykk når slike trenere finnes og kaller treningsmetodene for NH...

Det beste tror jeg nok, som er blitt nevnt tidliger, å ha en logisk og fornuftig tankegang ved trening av hester.

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.