hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tull og tøys
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tull og tøys
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 29/09/2005 :  19:04:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det rart vi reagerer?

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  14:30:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Det er nok lurt å skaffe seg litt kunnskap om det aktuelle temaet, før man begynner å uttale seg om det. Tror ikke du har så mye peiling på hva det er....
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  19:58:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
dette er jo tydeligvis en person som bare har opprettet nok en fantasi vip.. ignorer henne heller.. så kan hun fortsette å leve i sin drømmeverden med ponnihest og barbiedukker.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  22:50:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
HERREGUD!!! er det mulig?! dette er noen med lite peiling!
man temmer ikke hesten, man oppnår en komunikasjon som er uforklarlig.
Målet med Nh er å bygge et vennskap med hesten der det er tilit og respekt. en hest kan jo være snill,men med NH kan den bli din bestevenn på en helt unik måte! Har en hest som er mye brukt i NH og en som ikke jeg ikke har bynt på, å de er helt forskjellige. Den ene kommer ikke innen for mitt "personlig rom" uten tilatelse og den andre bare dunker borti meg når jeg er i veien. Det kan bare ikke forklares hvilken tilit man lager mellom hest og rytter.

Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 05/10/2005 :  08:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike innlegg er det ikke noe vits i å svare på engang, "Veronica B" har nok lagt dette inn bare på f...

Blir dere irritert, og vil irritere henne tilbake - så ikke svar...

Det er jo bare det hun vil, ikke sant...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/10/2005 :  10:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,ikke sant.. Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 01/11/2005 :  11:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda..mulig hun(veronica B) har lagt inne dette for å provosere, men det er faktisk en tankevekker også. Jeg tror faktisk noen ikke vet hvordan de skal bruke en rundpaddock, men tenker at den er praktisk å longere i fordi den er rundt... Har dessverre sett flere eksempler på dette...Da kan faktisk en rundpaddock være opphav til mange misforståelser. Selv bruker jeg rundpaddocken etter prinsipper jeg har lært etter å ha vært på kurs og synes det er en fin måte å kommunisere med hestene på... Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/11/2005 :  13:17:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hehe, dette er bare for dumt...
Jeg var nettopp inne på vipen til Veronica B., og det som overraska meg er at hun er jo faktisk angivelig en dame på 23 år som har hatt hest i mange år.. Ut i fra innleggene ville jeg trodd at hun kanskje var 12-13 og ganske fersk i gamet..?
Uansett, lær deg litt om NH før du uttaler deg du, les noen bøker, ta noen kurs, prøv å se litt på hesten din og kjenn etter om du merker hvilken måte han ser på deg. Du vil nok få deg en overraskelse..

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  03:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å bli den ene seriøse på lang tid i denne debatten så vil jeg bare si et par ting.

NH har blitt et mote begrep her i Norge, alle kan si at de driver med NH, men det sier meg ingenting desverre. NH kan være himmelrike og hælvete...
NH er ikke ensbetydende med god hestekunnskap og god håndtering. Det finns hester som har blitt farlige og ulykkelige av å bli trent med NH.

Jeg er helt sikker på at et menneske med logisk tankegang, litt rettferidghetssans, evnen til å være kort og konsekvent, evnen til å belønne fremfor å straffe, et godt hjerte, tålmodighet og ubetinget viser sin respekt og kjærlighet til sin hest oppnår minst, om ikke mer tillit og respekt enn en som hevder at man trener NH. En hest vet at vi ikke er av samme rase.. En hest må tilpasse seg og det lærer de fort...men vi som er den inteligente parten i denne kombinasjonen må være så innteligente at vi lærer deres språk før vi kan forlange at de lærer vårt.

Jeg ser faktisk ikke poenget med denne treningen med mindre man har et helt konkret problem. Grunnen til dette er at i de aller fleste tilfeller så blir det ikke gjort riktig og rettferdig. Men...jeg ser også at på noen hester så kan det fungere med en type trening.. Eks jeg vet at klikkertrening er veldig stimulerende og motiverende for mange hester..
Jeg ser at noen hester har problem med intimsoner overnfor mennesker men da kan man trene på å vike...

At man skal oppnå så stor respekt, at man skal være alfaleder osv...
Jeg vet ikke jeg...noe som ikke kimer helt hos meg dette.

Jeg vil være en kompis til min hest, en som hesten min kan slappe av sammen med, en som hun kan stole på, en som hun har det gøy sammen med og en som er snill og imøteser behovene hennes... Jeg trenger ikke være sjefen hennes... Hun vil respektere meg uansett om man oppnår et slikt forhold..

Men man må iheller ikke glemme at de er dyr, de tenker ikke likt som oss, de er styrt av andre tanker og tenker ikke like rasjonelt... Så, det å drive med hest skal være trygt... men...

Trenger man gjøre hestehold så forbannet komplisert?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  09:21:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke si meg helt enig i det der Oleo...
NH er jo ikke tvang elle dårlig behandlig av hesten. Da ville de fleste i naturen også lide under å være hest. NH er trening på hestens primisser og jeg mmener uansett at et dyr på 600 kg er mennesket fysisk overlegen. Hvis du har sett litt hva NH kan får hesten til å gjøre vil du også se at hestene her har lyst å jobbe med deg frivillig. Det er jo beviser nok¨på at det virker. Om 5 min drar jeg på kurs med Peer Werner Vogel og jeg gleder meg enormt...
Å bruke NH på bare problemhester virker litt dumt på meg. Problemet er som regel mennesket og hvorfor så ikke forebygge feil du gjør før hesten får problemer med å forstå signalene dine?
En hest er trygg hos sin leder, den underkaster seg sin leder og ser sin leder som en del av flokken. Jeg vil gjerne være den lederen for min hest...
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  09:30:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

At man skal oppnå så stor respekt, at man skal være alfaleder osv...
Jeg vet ikke jeg...noe som ikke kimer helt hos meg dette.
Opprinnelig postet av oleo

Dette forbinder ikke jeg med NH, å være alfaleder har etter min mening ingenting med NH å gjøre (selv om desverre mange tror det, og dette er vel noe av grunnen til at NH har blitt forbundet med noe negativt her i Norge, dvs jage hesten rundt i rundpaddock til den underkaster seg). Men skal gjøre seg fortjent til å være hestens leder, og dette oppnås ikke ved tvang, men ved å vinne hestens tillitt (og som Pat Parelli har utalt; Å få hestens tillitt er en vanskelig oppgave, men å miste den kan gjøres på et blunk)

Kopi av melding:

Jeg vil være en kompis til min hest, en som hesten min kan slappe av sammen med, en som hun kan stole på, en som hun har det gøy sammen med og en som er snill og imøteser behovene hennes... Jeg trenger ikke være sjefen hennes... Hun vil respektere meg uansett om man oppnår et slikt forhold..

Trenger man gjøre hestehold så forbannet komplisert?

Opprinnelig postet av oleo

Stort sett enig, men jeg vil være sjefen (for hesten trenger en leder for å føle seg trygg) :)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/11/2005 09:31:28 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  12:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
NH er ikke en treningsmetode. Det er en filosofi og en måte å omgås hest på.
Hester blir ikke farlige av NH. Hester blir farlige av feil håndtering.

Rundpaddocken er et verktøy laget av og for oss mennesker for at vi skal slippe å løpe beina av oss for å holde tritt med hesten. Det er enklere å få hesten til å forstå og akseptere oss mennesker dersom vi avgrenser dens muligheter for å avvise oss ved å løpe vekk. Den blir nødt til å forholde seg til oss om den ikke får løpt utenfor press-rekkevidde.
Som alle verktøy kan den brukes feil eller misbrukes...
Rundpaddocken kan erstattes av longering på lang line, men jeg foretrekker å ha hestene helt løse når jeg jobber med dem. Derfor bruker jeg rundpaddock.

Alle ting vi mennesker gjør når vi er sammen med en hest er Horsemanship. Både god og dårlig.

Natural Horsemanship er basert på kommunikasjon med hesten ved hjelp av signaler som hesten logisk lettere forstår fordi de er etterligninger av det hestene bruker av signaler seg i mellom. Derav uttrykket "Natural".

Som med all annen kunnskap kan litt være farligere enn ingenting. Så også når det gjelder denne måten å omgås hest på. Uten forståelsen og kunnskapen om HVORFOR man gjør noe, vil hele handlingsgrunnlaget mangle, og man foretar seg meningsløse ting fordi man aper etter noens måte å gjøre ting på uten å egentlig vite hva man gjør.

Slutt gjerne å si dere skal "trene hesten" deres etter NH-metoder. Si heller dere skal ut å leke med hesten og finne ut av ting sammen med den. Og så går dere ut og gjør nettopp det... For uten at vi er SAMMEN MED HESTEN både mentalt og fysisk, vil det ikke bli noen utvikling og lederskap.

De alle fleste velfungerende måter å omgås hest på har elementer av denne filosofien i seg. Fordi ettersom man blir bedre på å forstå hesters tankemåte og handlingsvalg, vil man også kunne møte hesten med større kunnskap og forståelse.
Med utgangspunkt i erfaring, kunnskap om hestens behov og instinkter, og evne til å lese hesters kropps-språk, vil alle uansett filosofi og "treningsmetoder" kunne forholde seg til hesten på en god måte som formidler trygghet og gir lederskap.

Evne til kommunikasjon er et talent. Ikke alle har dette talentet. Og noen har det men sliter med å utvikle det. Problemer oppstår av mange forskjellige årsaker. Noen mennesker tør ikke stole på seg selv og sine egne evner til å forstå hesten. Noen er redd hest pga størrelsen eller andre ting. Noen sliter med et kropps-språk de ikke greier å forandre og altså mangler kontroll over egen kropp. Noen kjører seg fast i sterke oppfatninger eller rutiner som stopper dem i å tenke nytt.
Noen domineres av andre menneskers meninger og underkaster seg slik at de styres av andre mennesker og ikke sin egen selvstendige vurdering. Noen greier ikke sette seg inn i at hester tenker annerledes enn oss og oppfatter ting på en annen måte. Og noen mennesker greier ikke ta inn over seg det at de skal samhandle med et dyr men bare er vant til å dominere dem og få igjennom viljen sin ved alfa-adferd og tvang.

Uansett hvor årsaken ligger så finnes det altså mennesker som ikke greier kommunisere med hest på et for hesten mere forståelig vis. Og det spiller ingen rolle hvor mange år de har med hest.
Det går altså fint an å drive med hest i 20-30 år uten å ha lært stort.
Eller man kan være fersk og allikevel forstå hva det hele dreier seg om, og greit lære seg denne måten å se og omgås hest på. Og omvendt.

God helg alle sammen!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  15:10:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Godt å se at cowgilrchris og natalie_s har skjønt noe her da. Det er fremdeles mange som er på villspor når det gjelder NH, å det er trist. Men det er mange som praktsiserer dette på helt feil måte som har bidratt til manges syn på NH. Jeg utaler meg med vilje ikke om travkjøring for jeg har ikke peiling. Hvis jeg skal begynne å argumentere mot noe,vil jeg anbefale å skaffe nokk kunnskap først. Å det er akkurat det de som er i mot NH har: for lite kunnskap om temaet, å da er det best å la være. Ikke kritiser noe man ikke vet hva er og hvordan det gjøres.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  02:09:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, du sier det selv...det er mange som er på villspor når det gjelder NH.'
Jeg vet ikke hvordan dere trener deres hester, mulige dere er experter. Det jeg ville frem til er at det er altfor mange som hevder de kan, men som ikke kan... Og i ens øyne kan en ting være riktig men i mine så blir det feil. Når jeg ser en annonse på en hest hvor det står NH trent så sier det meg nada niks. For min del kan hesten være en zombie som er imunisert for allt tenkelig, eller den kan være trent så den er egentlig er blitt redd mennesker. Mulig jeg skaper furore over det jeg nå skal si, men det er ment som et eksempel og ingenting annet. Folk får synes hva de vil. Men jeg må jo si at det er rimelig stor forskjell i måten Stefan Forsmann trener hest på i forhold til eks Ellen Ofstad eller eks Leslie Desmond... Men de skal fremdeles trene med samme tanken felles. Det er det jeg mener med at man vet aldri hva folk legger i betydningen av ordet.

Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet hva dette dreier seg om, men jeg har også sett såpass mange trene feil så derfor min skepsiss. Referer til et av innlegene, hvor det står at hester ikke kan bli farlige av å bli trent i NH. Finn noen balder eller utklipp fra USA, eller England så skal jeg love at en vil bli sjokkert over hvor mange som har blitt sprarket/bitt/flydd ut/angrepet ihjel av hester som har blitt trent med NH prinsipper, hvor treneren hevder han er trener, folk legger hestens sjebne i en annen hender og sitter blindt å er vitne til at ingen tar hensyn til den aktuelle hestens individ. Ellers så har du den beskjedne typen hest som bare blir undertrykt og ulykkelig.

Så jo da...jeg vet så inderlig godt at tanken bak dette skal være god men det er desverre ikke alle som klarer å praktisere dette når situasjonen først er der og man egentlig ikke var helt forberedt.
Det største problemet dukker opp når en har hengt seg opp i en type teknikk og en type trening. Det finnes ingen universalmåte å trene hest på..... Jobber man i en rund paddock kun for å bygge opp et samspill så er det på en måte ganske så beskjedent, men det kan også fint la seg gjøre utenfor ringen...

Jeg har aldri trent min lille fole i rundpaddock, men det har flere av de jeg kjenner gjort med sine hester som er eldre. Og det er ikke deres hester som er håndterbare og har respekt i forhold til alder... det er derimot min lille...
Alt dette håndler om logisk tankegang, innsikt og å være et godt hestemenneske..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  07:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alt dette håndler om logisk tankegang, innsikt og å være et godt hestemenneske..

Og det er NH, som Line sier:

Kopi av melding:
NH er ikke en treningsmetode. Det er en filosofi og en måte å omgås hest på.
Hester blir ikke farlige av NH. Hester blir farlige av feil håndtering.

So there you go

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.