hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med sikkerhetsvest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Rir du med sikkerhetsvest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  11:57:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke sikkerhetsvest, men alltid hjelm :)
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  11:28:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Hadde jeg brukt sikkerhetsvest, så hadde jeg antagelig ikke sitti her med punktert lunge og brekt ribbein nå!

Hørte de sa på akutten når jeg lå der... Her kommer enda en rideulykke hvor rytter ikke har brukt sikkerhetsvest!!!!

Heller ri med "ubehagelig sikkerhetsvest" enn å ligge på sykehus med masse fæle undersøkelser. Og det fins faktisk behagelige vester og. Skal alltid bruke det heretter

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  12:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv sikkerhetsvest.

Jeg skal bruke den hver gang jeg er på tur, men er ikke like flink bestandig.

Jeg bruker den alltid på nye hester!

Jeg synes alle kan bruke vest og det er IKKE TEIT!

Det har ikke noe å gjøre om man er flink, hesten er et dyr (med egne tanker) og ting kan skje selv om du er VM vinner!

Jeg tror den ikke har nådd samme status fordi vi tenker ikke så ofte på ryggen som vi gjør på hodet. Hodet er jo mer utsatt når det gjelder riding, men ryggen er desto like viktig synes jeg. Vesten er ikke like lett å ta med seg, og mange synes den er ubehagelig å ri og forteller dette videre. Hvis den er ubehagelig å ri med, kan det være feil størrelse eller model. Jeg har hatt flere, noen har vært mer behagelig enn andre. Så ingen er like! Jeg synes dessuten at den støtter godt når man rir, og bidrar til at man får en bedre sits, da man ikke kan lute ryggen. Noen har også opplevd at vesten går nede i bakvisselen på salen, da er det bare å kutte av vesten litt nederst. Så det er egentlig ingen unnskyldning til å la vær å ta vare på den verdifulle ryggsøylen og ryggmargen vår!
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  13:00:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg har en sikkerhetsvest, men den henger bare i garasjen hjemme. Grunnen til det er at den er veldig ubehagelig å ha på seg, og jeg klarer rett og slett ikke å ri med den på. Den er lang i ryggen, slik at nederste del tupper ned i salen, og jeg klarer ikke å sitte rett og ordentlig med den på.

Det er ikke teit å bruke sikkerhetsvest uansett hvor flink en er, alle kan falle av og skade seg. Jeg er vel ganske dum som ikke bruker min, for en dag faller jeg kanskje av, og skulle i ettertid ønske at jeg hadde sikkerhetsvesten på.

Jeg tror det er viktigere med hjelm enn med sikkerhetsvest. Hjelmen beskytter hodet og hjernen, det viktigste organet kroppen har (bortsett fra hjertet, men ingenting beskytter vel det). Jeg syns det virker som det er større sjans for å skade hodet når man faller av enn ryggen/de andre delene en sikkerhetsvest beskytter, men det er vel bare tilfeldigheter alt sammen.

Jeg opplever ofte å få kommentarer slengt i trynet som: Er du for god til å bruke sikkerhetsvest? Jeg har aldri, og kommer aldri til å mene noe som dette!!! Så sånne kommentarer syns jeg er unødvendige, for folk vet jo ikke hva slags grunner jeg har for ikke å bruke det. Dessuten sier de ikke sånt til de eldre, bedre rytterne (både sprang og dressur), er det bare fordi de er på alder med meg og tror de vet bedre? Men ikke tør å si det til noen som er flinkere og eldre enn dem selv? For jeg ser disse "kommentarslengerne" ri uten sikkerhetsvest selv, så hva kan vel de si?

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  13:32:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Fulgte reglementet og rei med vest til jeg var ferdig som ponnirytter, og etter det la jeg vesten på hylla. Ikke noe mine foreldre er så veldig begeistra for, men jeg synes det er mest behagelig, klarer ikke å ri like avslappet med vest som uten. Jeg har falt av mange ganger uten å skade meg, og det ene fallet jeg skadet meg litt på - hadde ikke en sikkerhetsvest hjulpet meg... såå... jeg satser vel på at det går bra uten
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 26/04/2006 :  14:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg har en hest av den meget sprettne typen bruker jeg som regel sikkerhetsvest :-) Om jeg skal ri tur, eller ri rolig dressur bruker jeg det ikke..
Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  16:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingvild: Jeg opplevde også min vest var lang bak og kom bort i bakvisselen på salen. Da går det ikke an å sitte riktig!

Jeg åpnet foret og skjærte av en del av vesten, og da blei det så bra!

Vet ikke om alle vester kan gjøres det med... De nye tror jeg det er mulig med.

Ville også si at: ja, hjernen vår er jo det viktigste, men det er vel ikke noe åleit å bli lam av en ryggskade heller? Man kan selvsagt ikke forsikre seg mot alt her i livet, men vesten kan hjelpe litt på vei i alle fall.

Dessuten kan vesten ogsp beskytte hjertet og indre organer. Hvis du skulle falle av og hesten din eller annen hest tråkker på deg, vil vesten i en viss grad beskytte indre organer, og da spesielt hjertet.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  22:48:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nikita: jeg tenker ikke så langt jeg vettu, men når jeg først tenker over det er jo sikkerhetsvester en god beskyttelse for evt pinner som man kan få langt inn i indre organer. For det har jo skjedd Ikke meg da, heldigvis!!

Jo, kanskje jeg skulle prøve å skjære den litt kortere bak, for jeg har jo en veldig flink sy-bestemor som sikkert kan sy tøyet utenpå i riktig fasong også

Så kan jeg hvertfall bruke den når jeg hopper og sånn!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  16:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøpte meg ny i forrige uke, da jeg fikk vondt i ryggen av den andre (Noe som førte til at den aldri ble brukt lenger.)

Den nye var en god del dyrere, men også meget behagelig å ri med. Fornøyd :)

(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  17:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg fikk ny sikkerhetsvest julen 2004. En nødvendig investering, mente pappa, med flere døtre som farter rundt på litt av hvert.

Sikkerhetsvesten ligger på stallen, og kan godt bli tatt for å være helt ny i dag og. Den er lite brukt. Mye fordi den er ubehaglig, fordi jeg ikke er vant til den og fordi jeg rir mounted games (hvor en sikkerhetsvest hindrer bevegelser og rett og slett kan bli årsaken til mange ulykker).
Jeg bruker den for det meste når jeg rir sprang, men siden jeg ikke har fått lagt til meg vanen å bruke den blir den som oftest liggende igjen på stallen når jeg er ute og rir.

En sikkerhetsvest kan hindre mange skader når det først skjer noe, men jeg ser ikke på den som like viktig som hjelm.

*VIBO* Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  11:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Rir bare med det på stevner. Pappa har endelig forstått at det ikke er så farlig å ri uten. Før måtte jeg ri med vest:P
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  22:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si til alle! BRUK SIKKERHETSVEST!

Og dette sier jeg av ren erfaring, da en hest nylig kasta meg av i en situasjon ingen rundt meg og inkludert meg aldri hadde trodd skulle skje. Vi red på tur, hesten jeg red pleier alltid være grei og rolig på tur, har ALDRI vært noe problem. Så gikk de andre litt foran, og plutselig stikker hesten, bukker og kaster meg av. Jeg lander hardt på sida og får slått ryggen skikkelig, fordi jeg ikke hadde sikkerhetsvest. Og jeg var SKIKKELG heldig, et par milimeter feil, og jeg kunne brukket entet rygg eller nakke. Så til alle dere; JO, det er farlig å ri uten!

Bruk vett; bruk sikkerhetsvest!

Hilsen en som vet av erfaring...
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  23:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker hjelm nesten hele tiden,men det hender i et annfall av mangel på frihetsfølelse at jeg tar en tur uten og lar vinden leke med håret mitt . Kjøpte meg sikkerhetsvest i fjord høst,men brukt den ikke noe særlig før nå nylig. Syntes den var ubehagelig å bruke under at vinter tøyet,men nå som jeg ikke trenger 20 gensere for ikke å fryse ihjel så bruker jeg den hele tiden. Tror det er en vanesak Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  23:04:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Burde vel legge til at jeg bruker sikkerhetsvesten min til alt nå. Jeg har funnet ut at den hjelper meg og støtte ryggen min når jeg rir sånn at jeg ikke har vondt etterpå. Er plaget med prolaps i ryggen og vesten hjelper mye Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  14:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkerhetsvest har jeg kun ridd med i feltritt. Og hadde det ikke vært for at det var påbudt hadde jeg nok droppa det der å ;)

Innbiller meg at det er vanesak? Kan da ikke være like ubehagelig og bvegelseshemmende som jeg syntes det var. Og jah, jeg hadde riktig str

Men er selvsagt en billig forsikring
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.