hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Travebommer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Travebommer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 27/09/2005 :  20:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet hvor langt det skal være mellom travebommer?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  21:34:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kommer an på størrelsen og stegene til hesten. Jeg pleier å legge ut travbommer med 1 meter til skoleponniene som utgangspunkt. Til min egen hest pleier jeg å bruke ca 1.20. Men kommer jo an på om hesten skal ta lange, korte eller normale steg. Enkleste å finne ut det på er hvis du har en som hjelper deg med å flytte bommene slik at de blir "perfekte" til din hest, også måle hva avstanden er. Men mellom 1 meter og 1.20 pleier mitt utgangspunkt å være. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  12:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å ha ulike avstander, fra hva jeg skal øve på til om de ligger på volte/bøyd spor.
1 meters bommer går fint for alle hester.
3 meters bommer gjør at du kan velge å ri på 2 eller 3 steg.
På bøyd spor blir jo avstanden enderet i svingen, så her kan man prøve seg fram. Hvis jeg ikke husker helt feil nå, kan det være ca 1 meter mellom midten av bommene.

Hege Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  19:10:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
avstanden på bommene i galopp da?

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  22:13:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har tre meter på galoppbommer. Gå til toppen av siden

harring

Skrevet - 13/10/2005 :  18:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer jo an på hva du ønsker å oppnå med din bruk av bommene.
Ønsker du at hesten skal strekke seg frem er den riktige avstanden som tidligere nevnt 1m - 1,30m. Men de fleste heste har ikke noe problem med å strekke seg, men derimot med å samle seg å gå i balanse, samt aktivere bakparten, dette oppnår du ikke med travbomme med avstand 1-1,3 m, for å få til dette må du korte inn avstanden og gjerne heve bommen fra jorden. Avstanden skal da være 80 cm-1m, men ikke lag serien for lang da dette er en veldig tung øvelse for hesten. Husk når du rir inn i en serie med korte avstande må du ha hesten kort og i balanse før du rir inn i serien. Serier med korte avstande kan av dyktige ryttere med fordel ris i nedsitning og med bomme som er hevet fra bakken (10-30 cm), dette gir ekstrem styrketrening og skal ikke gjentas for mange gange i løpet av en økt.
Bevegelsen gjennom serien blir da passage-aktig og denne samling kan du ta med deg videre rundt på banen.
Med hensyn til galoppbomme, en god grunngalopp på sprangbanen har for en normal stor hest en lengde på 3-3,5 m pr steg, avstandene på galopbommene bør derfor være ca 3 meter. Kan gjerne være litt kortere for å klare å holde hesten på plass og i balanse gjennom serien. En bedre øvelse med galoppbomme er å legge to bomme med en avstand på feks fem galopslag dvs 20-21 m og så trene på å ri denne korrekt, for da får du en fornemmelse for takt og avstand.
Hvis du vil ha en rekke gode forslag til serier så les feks Södergrens bok "Sprangridning", den er veldig god og har en god teori.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.