hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jaktkandar og forandring..!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Jaktkandar og forandring..!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  17:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er en ganske stri kaldblods med egne meninger. Fått høre at jeg burde prøve et jaktkandar på han.
Så jeg kjøpte et og rei ut på tur med venninna mi og for et sjokk vi fikk!
Han gikk som han aldri har gått før, krumma nakken,kjente hele ryggen hevet seg og han tråkket virkelig under seg, jeg holdt så vidt i tøylen!
Var så deilig og kjenne at han kunne bære seg selv og ikke la seg i hendene mine. Han kan jo!
Men det virket som han sjøl blei rett og slett paff over at han gjorde dette selv og ikke bare kjempet mot meg.
Men etter en stund klarte han få tunga over bittet, men fortsatt gikk han fint nesten (men det var nok fordi kinnreima på hodelaget var et hakk for langt ned,så bittet lå litt løst)

Jeg bruker ikke bare det bittet, rir som regel på en fullsjekktrinse og forrytteren bruker muffebitt.

Men jeg blei så paff over at det bittet gjorde så han hørte, og viste at "Hei,dette kan jeg jo!" Jeg holdt som sagt nesten ikke i tøylen og var så vidt nær med sjenklene så tok han sjenkelvikninger som bare det,han som pleier å være så uoppmerksom og "jeg gidder ikke" innstilling..

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:16:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Hadde ei venninne som gikk fra trinsebitt til et type stangbitt, western type. Men i hennes tilfelle gikk ikke hesten skikkelig på tøylen. Den gikk lett og ledig på tøylene, men bare "knakk" i nakken for å unndra seg bittet. Hele hesten ble stressa og antagligvis ødelagt av det til slutt.. :/

Men nå sier jeg jo ikke at din hest gjør det samme heller da :) Men en må jo vite at det bittet gir jo MYE tydligere signaler via munnen enn et vanlig et, så da skal det nok bare øøørlite til før han reagerer. Syns alikvel det virket smårart at en hest plutselig gå riktig på tøylen av seg selv, bare ved å skifte til et bitt som virker hardere på hesten.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:23:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg bare prøvd det bittet en gang,rir ikke fast på det.
Jeg kjente at han gikk ordentlig,var ikke bare "knekk" i nakken.
Poenget er at han kan gå på tøylen, problemet er bare når han vil..
Så når han kjente at noen hadde et litt mer "tak" i han,da lystrer han og. Han er en ordentlig rampunge til tider som helst vil gjøre bare det han føler for..!hehe.
Men jeg mener heller ikke at et sterkere bitt løser problemer. Han skal kunne gå på trinsebitt og. Meningen var at jeg skulle bruke det når vi skulle trene sprang..men nå vurderer jeg og kutte ut "konkurranser" og heller dra på lange turer og kose oss:)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:42:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Beklager om jeg maser her; men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skulle trenge det bittet i sprang? da ville jeg ha brukt et som var så mildt som mulig, da det i Men vil han ikke gå på tøylen dersom du rir han frem på vanlig bitt?

Koseturer er hyggelig, ikke det samme som konkurranse, men er enig med deg der!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  08:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
I sprang er det veldig greit å ha et bitt som man har kontroll med, istede for et der man må sitte å hale og dra! Da fører det fort til skumle situasjoner.

Synes hysterien over å bruke det mildeste bittet går over styr noen ganger. Man bør heller skifte på etter behov, for å skåne både seg selv og hesten. Om Julie bruker stangbittet i sprang, så kan hun bruke trinsebittene på bakken.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  16:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det jeg prøver å si her Kristy!
Jeg har prøvd han på milde bitt i sprang,men han blir for sterk, selv om han går fint og rolig på bakken nå,blir han veldig sterk når vi hopper, og da vil jeg heller bare støtte opp istedet for å "hale og dra".

Men som sagt så er det bare muffebitt og parerstangbitt han bruker til vanlig!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  20:44:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm. jeg er ikke helt enig med dere, men sånn er nå det ;)! Det er som sagt hånden som bestemmer styrken på bittet, jeg hadde samme problem med den ene hesten min. Var veldig til å legge seg på bitt og "dra" seg avgårde når vi dreiv på å hoppa, følte at det ikke ble så lett å hoppe da. Jeg red med forsiktig hånd, men skjønte at jeg måtte mer til verks for at hesten skulle slutte å dra slikt. Svaret ble mye,mye,mye arbeid med vekte, sete og sjenkel. Slik at hesten til slutt kun går for vekt og sete, og litt sjenkel. Munnen brukte vi bare for å lede og hjelpe litt innimellom. Altså: denne hesten er en helt annen i munnen i dag! Bare til ettertanke.

Dømmer ingen fordi de rir med et annet bitt enn trinse. Det er ikke mitt problem. Men ville bare få frem hva jeg mente om det, og mine erfaringer innen dette.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  12:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg både rir og kjører på stangbitt, og syns det fungerer best for både meg og Stjerneskudd. Når jeg kjører har det mye med sikkerhet å gjøre også. stangittet ligger mye mer stabilt og rolig i munnen til hesten. Dette har jeg lært fra flere hold, og erfart selv. iike alle hester liker stangbitt heller, så det handler om å finne hva som passer sin hest best!
Altså, ingen fasit på hva som er "rett eller galt"

Stina ;)

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  16:52:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg liker ikke jakt kanda, ridde på den en stund, og hesten ble bar hardere i munn...nei skal aldri bruke det under ridning hvertfall
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  17:33:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Julie: jeg hadde selv en kaldblods som ble helt vanvittig heit når jeg hoppa... og ri på vanlig trinsebitt funket ikke i sprang hos meg (kan prøve å holde igjen et lokomotiv, omtrent samme følelsen, tenker jeg...) og jeg prøvde meg fram med ulike bitt, og fant ut at pessoa var det som fungerte for meg... fikk plutselig tilbake all kontroll over hesten, og han ble ikke hardere i munnen... (red på vanlig trinsebitt både på tur og på bakken da...)
vet at mange her inne ikke liker pessoa-bittet, men dette var det som fungerte for meg...

det jeg vil anbefale deg er å prøve hesten din på ulike bitt og se hva som fungerer for deg og hesten din... bare pass på at du ikke er hard i hånden...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  21:52:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, nå har jeg kuttet ut jaktkandar bittet folkens!

Tror jeg har kjøpt og prøvd omtrent alle bitt på markedet nå,hehe,men har funnet ut at han trives med litt tykke bitt, rundt 18-19mm som gjerne er litt "tunge". Så i dressuren går han på tredelt gold medal og på tur gold medal muffebitt, disse bittene er litt tunge,så de ligger bra og stabilt. I sprangen så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal prøve, pessoa blir han bare irritert på fordi det "vingler" såpass. har jo et fullsjekk bitt han går ganske ok på, prøvde det i dressuren,da gikk han ikke så bra med det fordi da liker han bitt med løse ringer, men kanskje det bittet fungerer i sprang pga.parerstengene og støtten der!
Jaja,har ihvertfall funnet ut at hesten min trenger forskjellige bitt til forskjellige "grener", og han har blitt bedre og drar ikke så av gårde heller lenger,øvd masse med bommer osv.
Gå til toppen av siden

Martica & Goggen

» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  11:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har lest "historiene" dine, har selv ei hoppe som er vasnkelig å få bitt til å bli bra på.
Men har du prøvd Pelham bitt?
Det brukte jeg på den hesten jeg hadde før, og delvis den nye hesten jeg har nå (mest når vi hopper) og det har funket kjempe bra for meg!

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  22:46:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har så og si null peiling på bitt, ikke så veldig erfaren innen det enda nei.
Men her er da min mening... Om hesten er hard i munnen så kan det jo ikke være no særlig mer behagelig at man sitter å haler og drar enn å bruke et litt hardere bitt. Kanskje man bare trenger å bruke dette i en overgangsfase, til hesten har lært litt å blitt bedre.

Jeg har forsåvidt aldri hatt no problem med hester som er harde i munnen, men det har nok mye med at jeg selv er veldig lett på hånden.
Men har problemet først oppstått lønner det seg vel å prøve ut litt forskjellig. Det er ikke no ålreit å ri på skikkelig strie hester, som du må sitte å tviholde på hele tida.
Gå til toppen av siden

Hilde J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  12:46:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHilde J  Svar med kopi av melding
jeg bruker kandar hver dag jeg. på meg og hesten fungerer det helt fint og han krummer ikke nakken hvis ikke jeg gir signalene til det... men man skal jo være forsiktig når man rir med det siden det er så sterkt at det kan knekke sjeven til hesten,det er defentlig IKKE noe nybegynner bitt... (forstod dere hva jeg mente med nybegynner bitt?) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  13:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har mye erfaring med jaktkandaret/Kimblevickbitt.
Det er et bitt som mange kalde/tyngre hestetyper trives veldig godt med.Det er sterkt,ja,men her er det hånden og ikke bittet som styrer.

Enig med tidl innsender,vi må ikke bli så redd for det som det er litt mer "tak" i at vi ikke lenger tør eksprimentere med hva som fungerer for den enkelte hest.
Hver hest,sitt bitt.
Jaktkandaret er ikke noe særlig å ri på med en hest som er svært urolig i munnen,går og småslåss o.l. men er det en som blir lang,tung og sterk så kan det være en ren nytelse å bytte. Antagelig også for hesten,som slipper diverse kilo rytter stadig hengende i munnen.
Man må passe på å spenne kjedet korrekt og at bittet ellers passer til hesten og være forsiktig med hvor mye du tar i det. Ikke bittet å ri på om man har en urolig hånd.

Selv om man rir på et sterkere bitt en periode,betyr ikke det at hesten blir hardere i munnen.Da har du antagelig brukt det feil(sittet og dratt=redd hest)
Det kan være det som trengs for å gi hesten den lille oppvekkeren at Hei,det er faktisk jeg som har kontroll her.
Dette er ikke BARE rideteknikk,men her går det også litt på ren lydighet.

Synes tanken din om å ri på forskjellige bitt ettersom hva du trener på er veldig lur.
En av de beste måtene for å unngå trykkskader er nettopp å variere.
Ikke vær redd for å bruke jaktkandaret ditt igjen.Så lenge du er såpass obs og våken på hvordan hesten din fungerer som det virker som du er,gjør du lite galt.
Lykke til på sprangbanene,med både ratt og brems i orden!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  20:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skulle et skarpere bitt ha noe å si for hvor hesten leggen vekten?

At den bøyer nakken for å komme unna presset i munnen kan jeg forstå, men at et skarpere bitt skal samle hesten...? Det tror jeg ikke før jeg ser det selv ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.