hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jaktkandar og forandring..!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Jaktkandar og forandring..!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  22:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skulle et skarpere bitt ha noe å si for hvor hesten leggen vekten?

At den bøyer nakken for å komme unna presset i munnen kan jeg forstå, men at et skarpere bitt skal samle hesten...? Det tror jeg ikke før jeg ser det selv ;)

Opprinnelig postet av BabyLunah

Dersom du har en hest som ikke er lydig nok for forholdende hjelpere vil et sterkere bitt gi effekt fordi du da får stoppet opp den energien du "putter på" når du ber hesten om å gå mer frem og dermed sette bakbena lenger innunder kroppen.
Økt bakbensaktivitet oppnås jo ved økt fremdrift,men om man ikke bare skal øke tempoet må denne stoppes opp.
Er hesten da lydig nok holder det med en stramming i korsryggen. De fleste hester er ikke det,noen holder det ikke engang å ta tak i et vanlig trinsebitt eller et bittløst alternativ.
Du kan argumentere med at man ikke bør gå videre i treningen før hesten er lydig nok til å stoppe på de letteste av hjelpere,noen hester kommer aldri dit.Trist,men sant,dette har med temperament og tidligere trening å gjøre.
Hester er ikke dummere enn at de lærer seg sine triks for å unngå å bruke mer krefter og energi enn absolutt nødvendig.Letter å buse avgårde enn å vente på rytteren og vinkle de hersens bakbensleddene...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  22:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester har også en tendens til å henge seg på bittet når dt blir tungt/forvirrende for dem. Hesten min er slik. Og derfor må jeg ha 'sterkere' bitt (vanlig tredelt) på bane enn på tur (udelt). Har ingenting med lydighet eller samling å gjøre, men rett å slett at jeg ikke gidder å sitte med 600 kg i hånden.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  00:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen hester har også en tendens til å henge seg på bittet når dt blir tungt/forvirrende for dem. Hesten min er slik. Og derfor må jeg ha 'sterkere' bitt (vanlig tredelt) på bane enn på tur (udelt). Har ingenting med lydighet eller samling å gjøre, men rett å slett at jeg ikke gidder å sitte med 600 kg i hånden.

Opprinnelig postet av kristy

Hele ideen med riding er jo at dette skal være gøy og mest mulig behagelig for hest og rytter.Det oppnås vanskelig når man må sitte og dra armene av seg på en hest m betong i mulen...en hest som legger seg på og blir tung,vil stort sett fungere bedre på et bitt med flere ledd.(Om den ikke trenger noe sterkere,som et med stangeffekt)

oleo

» VIP

Skrevet - 24/12/2005 :  00:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller trent mere på grunnleggende ting fra marken av før jeg setter på et skarpere bitt. Dette er samarbeidsproblemer og da må man jobbe med samarbeid.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  02:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hele ideen med riding er jo at dette skal være gøy og mest mulig behagelig for hest og rytter.Det oppnås vanskelig når man må sitte og dra armene av seg på en hest m betong i mulen...en hest som legger seg på og blir tung,vil stort sett fungere bedre på et bitt med flere ledd.(Om den ikke trenger noe sterkere,som et med stangeffekt)

Nettopp, det er akkurat det jeg mener. Med 'banebittet' så trenger jeg bare å lirke litt for å si 'hey, jeg skjønner godt at det er tungt for deg, men et er enda tyngre for meg at du legger deg på slik'. Og så legger hun seg 'av' igjen, gjør det jeg ber henne om og får ettergift. Med 'turbittet' derimot, må jeg ty til sterkere midler, og det vil jeg ikke.

Det blir samme sak som med Julie. Hun opplever at hesten hennes blir sterk til tider, så istede for å sitte å hale og dra i et mildt bitt, så skifter hun til et annet og trener på det istede. Og det er mest sannsynlig midlertidig, og bare et par dager i uken. Etterhvert vil kanskje hesten hennes lære seg å vente mer på henne etter som den blir mer gjennomridd. Eller kanskje den aldri lærer det. Men, en ting er sikkert: Den kommer aldri til å lære det om hun sitter å drar som ei lita mus i et trinsebitt...

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  11:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Nettopp, det er akkurat det jeg mener. Med 'banebittet' så trenger jeg bare å lirke litt for å si 'hey, jeg skjønner godt at det er tungt for deg, men et er enda tyngre for meg at du legger deg på slik'. Og så legger hun seg 'av' igjen, gjør det jeg ber henne om og får ettergift. Med 'turbittet' derimot, må jeg ty til sterkere midler, og det vil jeg ikke.

Det blir samme sak som med Julie. Hun opplever at hesten hennes blir sterk til tider, så istede for å sitte å hale og dra i et mildt bitt, så skifter hun til et annet og trener på det istede. Og det er mest sannsynlig midlertidig, og bare et par dager i uken. Etterhvert vil kanskje hesten hennes lære seg å vente mer på henne etter som den blir mer gjennomridd. Eller kanskje den aldri lærer det. Men, en ting er sikkert: Den kommer aldri til å lære det om hun sitter å drar som ei lita mus i et trinsebitt...

Opprinnelig postet av kristy

God jul!!!

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  22:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri mer sterkere bitt, jeg var dum som kjøpte et jaktkandar. Heldigvis brukte jeg det ikke mer enn to ganger,andre gangen merket jeg at det ble for sterkt for han..så nå er det tredelt på bane og todelt på tur, fungerer helt fint, var ikke værre enn å ha litt tålmodighet og starte "på nytt".. ble litt for mye påvirket der jeg stod før om at hesten skulle gå "pent med hodet" noe som er feil,er jo bak det starter for å si det sånn..jaja,man lærer av feilene sine..har lært at jeg aldri mer skal bruke no sterkere igjen
ihvertfall!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville heller trent mere på grunnleggende ting fra marken av før jeg setter på et skarpere bitt. Dette er samarbeidsproblemer og da må man jobbe med samarbeid.

Opprinnelig postet av oleo

Enig.

Men ser ut som trådstartet fant ut av dette selv.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:31:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Aldri mer sterkere bitt, jeg var dum som kjøpte et jaktkandar. Heldigvis brukte jeg det ikke mer enn to ganger,andre gangen merket jeg at det ble for sterkt for han..så nå er det tredelt på bane og todelt på tur, fungerer helt fint, var ikke værre enn å ha litt tålmodighet og starte "på nytt".. ble litt for mye påvirket der jeg stod før om at hesten skulle gå "pent med hodet" noe som er feil,er jo bak det starter for å si det sånn..jaja,man lærer av feilene sine..har lært at jeg aldri mer skal bruke no sterkere igjen
ihvertfall!

Opprinnelig postet av Julie=)

Det var godt å høre :) Var akkurat slik med venninnen min også, men hun skjønte det aldri, så hun sluttet aldri med bittet..
Lykke til videre!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 29/12/2005 :  07:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ihvertfall!

Opprinnelig postet av Julie=)

Supert å høre Julie!!!! Som du så fint sa; vi lærer så lenge vi lever. Og at du er villig til å prøve det nadre fortelller deg viser jo bare at du vil det beste for hesten. Vi må jo bare prøve og feile

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  13:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, vet ikke om det "svaret" her passer inn men.

vallaken min var vanskelig å holde igjen før. han gjorde ingenting slemt, men var litt vanskelig. prøvde masse forskjellige bitt, milde og sterke. noen fungerte bedre enn andre, men han trivdes ikke med noen. var nesten akkurat som om han var redd for bitt.. men så fikk jeg prøve et hodelag av ei venninne, sidepull!!! han er fantastisk med det, han er lykkelig! hehe, tror han rett og slett ikke liker bitt.. når jeg trener han på bane bruker jeg et traverbitt, men det er kunn på bane.. den sidepullen var et mirakel
gangen hans er blitt bedre, og vi slipper de små turene han tok på egenhånd før :)

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

millapus

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde noe lignende på Sylvester oxo,han gikk som en drøm,selvom han går fint med bitt så er det alltid kjekt med litt forandring.
Elsker Sylvester over alt på jord!Han er verdens beste gutt! Gå til toppen av siden

Hilde J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  02:00:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHilde J  Svar med kopi av melding
BabyCat...

hvordan fungerer det hodelaget? Sidepull???
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.