hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Passer det for en 11-åring å jobbe med hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Passer det for en 11-åring å jobbe med hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

luren
» VIP

Innlegg: 12

Skrevet - 30/12/2002 :  11:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Passer det for ei 11 års jente og jobbe med hest?

luren
» VIP

Innlegg: 12

Skrevet - 30/12/2002 :  12:15:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ER DET INGEN SOM VIL SVARA? Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Innlegg: 351

Skrevet - 30/12/2002 :  12:51:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må være litt tålmodig med svarene, de kommer etterhvert!

Jeg synes at en på 11 år kan stelle og være rundt hest og ri og slikt, men IKKE ALENE!

Burde alltid ha folk rundt seg som følger med, og aldri dra på tur alene, selv med andre på den alderen.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway
Innlegg: 274

Skrevet - 30/12/2002 :  13:52:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Da jeg var 11 år stelte jeg en hest på rideskolen. Det var en stor, supernsnill fullblods. Da var det voksne rundt meg som kunne hjelpe meg hele tiden. Det er svært viktig. Jeg er enig med forrige innlegg, en 11-åring kan ri og være rundt hester, men aldri alene.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 30/12/2002 :  16:38:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Er enig med de andre i at en på 11 fint kan lære masse om hest og stelle med og ri hest, men aldri alene. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway
Innlegg: 368

Skrevet - 31/12/2002 :  12:19:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan hun ikke drive med hest alene???
Da jeg var 11 år, galloperte jeg på markene alene, og de ligger langt fra folk, jeg ble kastet av et par ganger, men hoppet på igjen!!!
Men det har jo litt med når du begynner med hest.
Hvis du nettopp har begynt så er det kanskje lurt å ha med seg noen, men hvis du har drevet på i et par år, så går det vel bra...
Det finnes voksne som er mer uerfarne med hest enn et barn!
Alderen har ingenting å bety, hvis hesten er til å stole på!

Gå til toppen av siden

moi

Norway
Innlegg: 263

Skrevet - 01/01/2003 :  14:37:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Man kan jo ri alene selvom man er 11!!! Det spørs jo hvor flink
man er! Hvis man akkurat har begynt trenger man kanskje hjelp og tilsyn men ikke hvis man har ridd siden man var 8 (for eksempel)
Dette gjelder oxo de som er 14,15,16,17 osv som ikke har ridd så lenge.. Men hvis man har ridd lenge!! ja alt kommer av hvor flink man er med hest!! Ikke no mer å si om d
Gå til toppen av siden

Anette

Norway
Innlegg: 274

Skrevet - 01/01/2003 :  16:34:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er til å stole på?? Bare så det er sagt, ingen hester er til å stole på. Alle hester kan bli redde!

Joda, kanskje dette kommer litt an på hvor lenge man har drevet med hest, men jeg tror ikke man har den samme evnen til å være tøff nok mot en hest når man er 11 år som når man blir litt eldre. Jeg begynte å ri når jeg var 7 år, og stelte en hest når jeg var 11. Men jeg vil ikke si at jeg hadde nok erfaring til å stelle en hest alene når jeg var 11 år. Hester er uberegnelige dyr og trenger "voksne" rundt seg. Som sagt tidligere, en 11 åring kan stelle og ri hester, men ikke alene!

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway
Innlegg: 151

Skrevet - 04/01/2003 :  20:13:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
jeg hadde en fjording på fôr da jeg var 13 år. jeg hadde ikke store kunnskapen men det gikk da bra. det er viktig at du har noen å spørre og at du har bein i nesa...og løpe grinende hjem etter at du i 2 og en halv time har prøvd å fått fjordingen over et hinder hjelper ikke! og hvis hesten kaster deg av, så må du greie og komme deg på ryggen igjen...og hugs at selv om den kaster deg av så er det ditt ansvar og sale av den og slippe den ut på beite igjen. Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Innlegg: 91

Skrevet - 19/04/2003 :  18:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
HeiHei!!
Da jeg var 11 hadde jeg allerede en hest på for i-2 dager i uken. Det var en snill fjording. Jeg red også på tur alene så hvorfor kan ikke en 11 åring jobbe med hester? Man må være ansvarlig og man bør vel kanskje ri med noen andre. Kan du en del så syns jeg ikke at alderen skal ha så veldig mye å si. forrytteren til en i stallen har ridd i 8 år og er 16. det er en annen som er 16 og enda litt flinkere og hun har bare ridd i 4 år så alderen skal vel egentlig ikke ha så mye å si!
Men jeg skjønner jo godt hvis en på 11 ikke får lov til å jobbe med hester. Hvis du ikke er veldig liten for alderen og hvis du er ansvarlig og har erfaring ser ikke jeg noe problem i dette!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway
Innlegg: 454

Skrevet - 17/05/2003 :  14:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes fint en 11 åring kan holde på med hest..
Både ri alene og stelle..
Stikker hesten skikkelig på tur,så kan verken en voksen eller en 11 åring holde den igjen..
Jeg var like mye "alene" når jeg var 11, i stallen som nå ...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 19/05/2003 :  01:09:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe galt i at en 11-åring jobber med hest. Er det en erfaren og ansvarlig 11-åring ser jeg heller ikke noe galt i at han/hun omgås hesten uten tilsyn eller tilstedeværelse av en voksen, såsant hesten er normalt snill.

Jeg synes kunnskap og ansvarsfølelse er en mye viktigere faktor enn alder. Ofte henger alder og ansvarsfølelse sammen, men her finnes mange unntak!

Da jeg var 11 år jobba jeg på en galoppstall med flere av Norges daværende beste galopphester. Store, sterke og raske hester ja, men hva så? Jeg vet ganske sikkert at både jeg og venninna mi (som var like gammel) hadde vel så god kontroll på disse hestene som en 15-16 åring med samme erfaring ville hatt. Vi begynte å ri der da vi var 10, og da hadde vi allerede ridd i flere år. En 11-åring uten tilstrekkelig erfaring bør nok ikke akkurat ri galopphester, især ikke på egenhånd.

Til slutt må jeg føye til at jeg personlig ikke ville latt en 10-11-åring ri min hest på egenhånd (såsant ikke denne personen var særdeles erfaren og meget ansvarlig). Men jeg ville heller ikke sendt ut en uansvarlig og uerfaren 20-åring på hesteryggen!




frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway
Innlegg: 868

Skrevet - 21/05/2003 :  02:19:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det kommer vel an på hva man definerer som jobb da. Vil mene stalleier/ hesteeier er ganske ansvarlige for hva som kan skje.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 22/05/2003 :  15:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvsagt!
Definisjonen på jobb er vel enkelt og greit lønnet arbeid. (Sånn sett jobba jo ikke jeg i den galoppstallen da jeg var elleve, for jeg fikk jo ingen betaling i form av penger, men jeg fikk i stedet ri som "lønn for strevet"..)



frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway
Innlegg: 868

Skrevet - 29/05/2003 :  01:25:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ridning som "lønn for strevet" blir mer bytting av tjenester kanskje ja. En 11 åring kan jo som regel fint utføre stallarbeid, ri og trene m.m. Men jeg synes ikke at en 11 åring bør overlates til seg selv med noe større ansvar i en stall. Om noe skulle skje.....

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.