hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måking av boks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Måking av boks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

lucky june

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  17:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere som bruker så kort tid - kaster dere ut mye ren flis også?

Opprinnelig postet av lino

nei. hestene mine er renslige, alt på et sted. kunne måkt med spade.
og ikke blir jeg andpusten eller stressa slik det var nevt i et annet innlegg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/02/2006 :  18:01:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nei, kun flista som er våt kastes ut.
Vet jo hvor hesten tisser, så det er ingen problem å finne det våte.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  13:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg synes man skal møkke hver dag. Noen hester er jo veldig renslig av seg, så det ikke er noen krise om man "hopper over" en dag, men det verste jeg ser er hester som har det skikkelig møkkete i boksen. De bor jo tross alt der inne, ihvertfall om natten, så det er helt klart at de skal ha det rent og koselig.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  13:36:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg har også en renslig hest, heldigvis. Men jeg liker å snu all flisa når jeg møkker, for ellers blir den så sammenklemt. Så all flis hos meg blir ristet og snudd hver dag.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  23:31:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg har også en renslig hest, heldigvis. Men jeg liker å snu all flisa når jeg møkker, for ellers blir den så sammenklemt. Så all flis hos meg blir ristet og snudd hver dag.

Opprinnelig postet av lino

henger meg på her=)
vet akkurat kor hestene gjør fra seg,men snur all flisen hver dag fordet,tar ikke så lang tid-blir en vane og gjøre det raskt men skikkelig uten å sløse med flis

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Sillavanilla
» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  23:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

At det faktisk er delte meninger om hvorvidt man skal holde boksen til hesten ren eller ikke, er for meg HELT ubegripelig!! Klart det skal være rent inne hos en hest!!!

Men jeg forstår tanken med å lage en såkalt "matte" under det tørre og rene strøet. Det er fordi hestens hover har ikke godt av å stå på helt knusk-tørt underlag hele tiden. Hovene trenger litt fuktighet. Derfor slipper vi hestene ut....!! Og dette er og helt elementært spør du meg, slikk for all del hesten ut hver dag! Viss du var hest, hvor ville du ha likt deg best? Innestengt på en liten plass der du knapt nok kunne snu deg, eller ute i en luftegård? Til og med en liten luftegård er bedre enn å stå inne, da får den hvertfall litt annet å se på enn veggene som den etter hvert vil begynne å gnage på....

Silje

La den feilfrie kaste den første stenen. Jeg har ingen rett til å kaste noen sten... Har du..? Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 27/02/2006 :  13:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg bare skulle legge inn et klipp ifra de nye forskriftene om velferd for hest:

§ 20. Renhold og strø
Det skal være godt renhold i stallen, og utgjødsling skal skje hver dag

Ride with the wind Gå til toppen av siden

-Kjerstii

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  22:46:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stallen der jeg rir møkker de opptil flere ganger om dagen.. Jeg synes synd på hester som må stå flere dager uten at noen møkker boksen. Jeg har jo sett selv hvor møkkete det blir på bare noen få timer, det er jo nesten dyremiishandling og ikke møkke hver dag Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 03/03/2006 :  14:27:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Hei!
Eg er vandt med matte, eller lag som eg kallar det, både frå der eg rir heime og hos hesten eg rir no. Eg syns det er veldig bra, fordi det isolerar, varmar og er eit mjukt underlag for hestane. + at det er lett og raskt å møkke. Det luktar ikkje så lenge ein ikkje skapar ned i laget.

Eg er meir redd for for tørt underlag som Silje og nemner...

V.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  16:18:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Eg er vandt med matte, eller lag som eg kallar det, både frå der eg rir heime og hos hesten eg rir no. Eg syns det er veldig bra, fordi det isolerar, varmar og er eit mjukt underlag for hestane. + at det er lett og raskt å møkke. Det luktar ikkje så lenge ein ikkje skapar ned i laget.

Eg er meir redd for for tørt underlag som Silje og nemner...

Opprinnelig postet av viblaa

som silje også nevner, hestene er jo ute. så da står de ikke på tørt underlag hele tiden.
er enig i at matte er en fin ting av flere grunner, men jeg foretrekker gummimatter istede. de er dyre, men virker som om de er solide.
de jeg har er 6år gamle og enda ikke ødelagt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  19:01:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her på stallen står hestene ute hele dagen, så det er ikke så mye å møkke. Men vi møkker selvsagt hver dag :) Jeg har sløser kansje litt med flisa, men men... Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 05/03/2006 :  04:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ei hoppe som griser egentli ganske mye, måker rett føre jeg tar hestene inn på kvelden, å neste morgen ser det ut som om jeg ikke har måka på fler dager! blir litt flau når jeg har med venner å jeg ikke har måka, for det ser jo ut som om jeg ikke har gjort reint på lang tid.. mens vallaken min er mega enkelt å måke for han pisser å bæsjer ifra seg på ett sted=) Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  20:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Akkuratt møkking er noe jeg er veldig nøye med! Jeg mener ikke at hesten har vondt av å stå i en boks som ikke er møkket på ett par dager, men jeg kan ikke fordra det! Jeg møkker ut absolutt alt av piss og møkk, alle småe "møkk-biter" og alt!! Jeg sløser veldig med å kaste masse av sponen som er bare litt tiss i ++. Begynner sponen å se mørk ut, så skifter jeg ut all sponen.

Heldigvis har jeg en forholdsvis renslig hest, som driter i ett hjørne og tisser i ett annet

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 10/03/2006 :  14:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå møkker jeg jo ikke selv da, men hos oss blir det tatt klatter hver dag, og det blir hevet noe rein halm oppå.

Jeg måker vel i bunn ca hver 4-8 uke tenker jeg.

Når hesten sto i Norgen, ble det møkket hverdag, men jeg kan altså ikke se konseptet i å møkke så nøye det nesten tar en time! Jewg bruker maks 5 min på en sponboks, og det er hvis den er skitten.

Og til dere hyperrenslige; har dere lagt merke til at setter man hesten inn i en helt ren boks, driter den med en gang...den vil nemlig ha sin egen lukt der inne
Gå til toppen av siden

Dubblis

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  08:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har alltid ment at boksen til hesten skal måkes hver dag. Men nå har jeg nettopp vært i en diskusjon med noen som mener det er greit at hesten står i sin egen møkk i et par dager... Hva mener dere?
Jeg kunne aldri tenke meg dette UFF!

Opprinnelig postet av Lene23

Jeg ser på det som en selvfølge at boksen skal gjøres ren hver dag.
Kunne ikke falle meg inn og la hestene stå i sin egen møkk i flere dager.

Dubba, Tore og Jojo.
:D
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.