hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måking av boks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Måking av boks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Dubblis

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  08:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med resten her, man må måke hver dag.
Men vet av noen som lager "såle" (eller hva de kaller det) i bunnen av boksen av gammel møkk og piss, kan dette være bra? Selv om det er et rent lag på toppen, stinker det jo amoniakk, og det kan umulig være bra å puste inn det over lengere tid...

Opprinnelig postet av Hege J

Dette kaller vi en talje. Det skal strøes på kalk slik at det ikke blir lukt. Dette er meget bra, brukte det for mange år siden. Nå har vi gummimatter med spon oppå så nå ser jeg ikke helt behovet for å ha slikt.

Dubba, Tore og Jojo.
:D
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2006 :  00:42:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette kaller vi en talje.
Opprinnelig postet av Dubblis

Mange forskjellige navn på det da. Såle, talle, matte, talje (som du sier, som jeg faktisk aldri har hørt før), og sikkert mange fler.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  14:32:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
boksen mener jeg skal være møkkfri hver dag. i hvertfall hvis hesten står mye inne! hesten kan få råtten/sur såle, det kan komme bakterier og sopp som spiser seg langt inn i hoven. Var på barfot kurs å lærte dette her. På kurset fikk vi se en hest med sopp, den hoven måtte ha grundig behandling. måtte også skjere av så my at det var plass til en 5- kroning inni der..
på dette kurset lærte vi mye så anbefaler barfot kurs!

vet dette ser ekkelt ut, men dette er en "dø" fot..(bestilt fra slakteri).
vi fant ut at denne hesten ble slaktet p.g.a. betennelse i ene hoven. vi fant "gult slim" inni hoven

DSC00007.JPG

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  17:53:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
suns så klart at boksene skal måkes hver eneste dag! æsj, tenk å vandre i egen møkk da æsj.. måker hver eneste dag jeg Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som skrev om vallaker lenger fremme: Hrafn er vallak, og han tisser midt på og bæsjer i et hjørne (helst det venstre) Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 12/04/2006 :  15:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måker hver eneste dag- alt av møkk, tiss og matrester skal ut!

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  01:50:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
På stallen hvor Ibrahim står har de tregulv i boksene. Jeg som hesteeier tenker at dette må da være meget upraktisk mtp. at de må skifte ut gulvet i boksene ganske ofte. Vel, nå er jo dette en gammel stall så det er vel for å bevare det gamle. Uansett så er måking med i stalleien, så de som eier stallen gjør det. Pga. tregulvet står hestene på en del mindre flis enn andre steder hvor de står på f. eks mur. Hos oss blir all flis tatt ut hver dag og ny flis lagt på. Dette gjøres også for å bevare gulvet litt lengre. Sånn OT så savner jeg faktisk å måke min egen boks jeg da :-) Det er noe ved det!
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  22:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Sant det du sier Kristine..!
I perioder når jeg har hesten på travparken, og når jeg kommer inn fra tur med han, og de som jobber på stallen har møkket for meg, blir det bare helt rart.. Noen ganger er det ganske deilig, mens noen ganger er det nesten som om jeg savner det.. Hører jo liksom med..

Merkelig jeg? Nei-langt i fra

Men jeg møkker for hesten min hver dag Er jeg der flere ganger for dagen tar jeg mer enn gjerne det som skulle ligge der.. Hesten min er VELDIG renslig (og han er vallak, for de som tidligere sa de var grisete) og jeg tror nok han er det for en grunn: Han vil rulle seg og legge seg ned og sove på en ren, tørr plass, og da skal jeg selvfølgelig legge det til rette for han

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  13:19:15  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding
Jeg syns man burde måke/møkke boksen hver dag!
Uansett hvor mye den griser..

Jeg møkker selv nøye hver dag

Smil til verden, og verden smiler tilbake :) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  12:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo faktisk blitt påvist dårlig inneklima i staller hvor det er tillatt å lage matte/talle. Selv om man kalker vil det hele tiden sive gasser og bli varmeutvikling som gjør klimaet inne i stallen sterkt nedsatt og av dårlig kvalitet som igjen gir både rennende neser, hoste, snue, utslett i pels, dårlige høver osv osv.

Jeg synes det er mest trivelig å sette inn hestene mine i måkede bokser hvor det er rent og godt med flis, men fra hestens synspunkt tror jeg nok en hest faktisk ikke bryr seg om det er litt bæsj i boksen. For hesten å kjenne igjen lukten av egen avføring gir ironisk nok en følelse av trygghet. Ikke at jeg mener at det skal ligge igjen masse i boksen men om det ligger igjen en haug så bryr nok ikke hesten seg om det, snarere tvert imot, det går mere på hva vi synes er delikat og innbydende.

En annen ting er skal tenke på er underlaget hesten står på. Dersom det er fjærende gulv, altså treverk så trenger en ikke så mye flis men står hesten på betong så skal en bruke ganske mye flis, da helst av den våte typen som pakker seg bedre oppå gulvet. Den tørre flisen er full av terpetin som både tørker ut høvene og siden den er tørr så støver den ofte mye også. Halm er slik jeg ser det det beste men upraktisk å måke... I England har de halm-kutt som er helt supert som strøssel. Suger opp mye bedre enn flis og er nesten støvfritt, spiselig er det, og inneholder ingen midler som tørker ut....og er mye billigere. Men, har vi dette i Norge da...? nei da....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/04/2006 12:37:01 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/04/2006 :  12:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torv er ypperlig strøssel....

Bland torv og spøn 50-50 %

Fordeler med torv:

- trekker bedre til seg fukt
- bedre gjøsdel, raskere nedbrytbart
- billigere
- ligger mer stabilt inni boksen enn spon
- mykt, hindrer liggesår
- støver mindre
- lettere å gjøre rent

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  14:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde hatt en temmelig sort samvittighet om jeg ikke møkket hver dag ja..

Scarlett er ute hele dagen da jeg er hjemme, og blir sluppet ut så fort jeg kommer hjem fra jobb de dagene jeg jobber. (Forer og slipper henne inn rundt 21-22 om kvelden). Hun går ut og inn som hun vil, og jeg møkker alt stort og smått på ettermiddagen/kvelden. Da bruker jeg lang tid, setter trillebåra i døren, og hun kommer ofte inn på gangen for å se hva som skjer. Endevender flisa og blander med ny hver dag og spar opp alt i kantene inn mot midten. Hun har fast plass å gjøre fra seg på bakerst i boksen så det er lett å møkke. Hver minste lille klump skal ut. Jeg spar opp alle kantene fordi hun tydeligvis ruller seg i boksen hver dag så flisa fyker til alle kanter. Det blir ingen toppet haug for det, for jeg raker det flatt.
Mange måter å gjøre det på, og her var min måte. :)

Legger til at jeg har jobbet i flere staller der både hingster, hopper og vallaker har vært både de største grisene eller de rensligste, så dette tror jeg ikke har noe med kjønn å gjøre.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2006 :  14:15:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
Må selsagt møkke hver dag.
Men har fått høre at man ikke skal overdrive (som mange gjør) å bytte ut nesten hele boksen pga. da misterden lukten til hesten lissom... hmmm...

http://i108.piczo.com/view/q/7/q/t/p/l/u/c/v/c/h/img/i320944273_45594_6.gif Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  14:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg måkker ut ca 2-4 ganger om dagen!
Først om morgene etter at jeg har sluppet hestene ut.
Så måkker jeg ut hver gang det har vært en hest inne i stallen på dagtid.
På kvelden måkker jeg ORDENTLIG nøye før hesten skal inn for natta.
..man kan vel si det sånn at jeg er litt manisk med måkkinga.. MEN jeg synes at alt blir så mye triveligere dersom stallen er ren-OG fri for fluer ikke minst. Lukte godt gjør det også
Gå til toppen av siden

malinas

Skrevet - 17/05/2006 :  15:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig bør boksen måkes hver dag! Dersom man ikke gjør det blir det jo en grusom lukt, og mye vått strø. Hesten kan vel få sur stråle av det?
Hadde vi likt å gå å tråkke i vår egen dritt kanskje?

Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.