hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måking av boks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Måking av boks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 01/01/2006 :  13:08:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
skjønner ikke bare hvorfor man ikke kan ha det som på det vanlige måten i grunn? hvorfor talle? hvorfor ikke møkke hver dag heller? (da snakker vi om hest her, ikke kyr siden de griser mye mer!).

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Jeg vet om folk som lager talle om vinteren fordi det gir varme. Det er i alle fall den grunnen jeg har hørt, og synes egentlig at det er helt greit hvis man kan det, og det ikke lukter. For hesten står jo ikke -i- tisset sitt slik at det ødelegger høvene.

Selv har jeg en gris uten like og måker hver dag. Alt tiss og møkk tas ut og siden han griser så fælt (drar bæsjen utover) må jeg gå igjennom all flisa hver dag. Det skulle jeg gjerne sluppet, ville helst at han skulle hatt et lag hardpakket FLIS (merk: kun flis, ikke tiss) nederst mot gulvet, for varmens skyld (Selvfølgelig skulle jeg fjernet tiss og møkk!!). Siden han må rusle rundt og dra det utover går ikke det, så jeg går i gjennom alt.

Hadde en gang en fôrhest, valakk, som bæsjet i ene hjørnet av boksen sin, og da han skulle tisse gikk helt inntil ene veggen og stilte seg skrått over hjørnet, så selv om han var gutt klarte han fint å tisse og bæsje i ett hjørne

Edit for skrivefeil

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 01/01/2006 13:11:02 Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  13:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg møkker ut hver dag..
hestene bærer oss tross alt, da fortjener de å ha det rent også.
er ganske nøye på møkkinga og. vallaken min griser som fy! derfor jeg nesten aldri overlater møkkinga til noen andre. hos merra mi derimot, som er veldig renslig og lett å møkke ut for, har jeg ikke noe i mot hjelp en gang i blant..
jeg kan ikke noe for det, men ser faktisk litt ned på folk som ikke `gidder`å møkke ut for hesten sin. da setter dem ikke pris på hesten heller, etter min mening...
;)

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  12:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
synes man bør måke hver dag ja! Det er jo superviktig for å få et bra stallklima, med ren luft o.l

Hilsen Hanne

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
hmm jeg måker somregel hver dag ja.. men mine hester står lite inne og på spilt.. så da ligger jo møkka bak hestene (ikke at det er en unnskyldning)... noen ganger har jeg vært sløv og hoppet over en gang... men det går egentlig bare utover meg selv.. og ikke hestene, for de rygger faktisk så de slipper og ligge eller stå i det men bruker mye mer flis hvis jeg ikke måker (flis er jo ikke akkurat gratis).... vallaken min tisser rett ned der han står noen ganger, så det blir jo litt gris.. men hoppa mi er renslig, det har hun alltid vært ... legger alt på samme sted.... hvis hesten ikke er kjempe grisete så er det ikke død og liv om man hopper over en gang.. men har man dyr må man jo stelle dem uansett.. det tar jo ikke så lang tid og møkke akkurat...
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 14/01/2006 :  09:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det at noen møkker 2 ganger om dagen kommer vel mest sannsynlig av at hestene dems står inne hele dagen,kanskje med unntak av et par timer.Mine hester blir satt ut ved 10 tiden om morran og inn igjen mellom 6-8 tiden på ettermiddagen/kvelden og da er det ikke noenvits i å møkke flere ganger per.dag.
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Auvina+Vanja

Skrevet - 28/01/2006 :  21:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig der. I stallen der jeg har hesten min, blir hestene sluppet ut ca kl 11, og så står de ute til ca kl 17-18. Så da er det ikke nøvendig å møkke mer enn 1 gang om dagen. Som svar på det første innlegget, så mener jeg at man ABSOLUTT må møkke minst 1 gang om dagen, hestene fortjener såpass! Stakkars hest hvis den må stå i sin egen møkk i flere dager, det er jo helt sykt å tenke på.. jeg er sånn at jeg VIL møkke hver dag jeg.. tenker aldri sånn: "uff, jeg gidder ikke møkke idag.. får noen andre til å gjøre det".. jeg vil møkke, fordi jeg synes det ser så fint ut i boksen etterpå, og da vet jeg at hesten min får ei god natt :)
Jeg tar inn ca 1 bår med ny flis hver dag etter møkkinga.

Hvor tykt lag med flis har dere i boksen? jeg mener det ihvertfall bør være 20 cm. Særlig hos kaldblodshoppa vår, for hun er ganske stor.. av og til er det også mer enn 20 cm. .

! *møkk hver dag* ! *hesten fortjener det!*
Gå til toppen av siden

-Berit-

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  22:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Boksen er hestens hjem! Hvordan villa vi likt å ligge å rulle oss i vår egen svette og lort og annet grums?? Boksen skal møkkes nøye hver dag synes jeg!!

Det finnes jo folk som nesten ikke møkker i det hele tatt, står hesten for lenge på dårlig underlag får den jo skader på høvene!
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  15:10:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg går gjennom møkka hver dag, gjennom spøna og. At hesten kan stå i møkka flere dager, avhenger hvor møkka ligger. Men jeg syntes man bør møkke hver dag, uansett hva som er i veien.. Dessuten.. AMONIAKK!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  12:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar ut alle droppings og tiss hver dag!

Jeg synes det blir litt for enkelt å si at jeg ikke ville likt å ligge i min egen dritt, så da vil ikke hesten det heller. Vi kan ikke gjøre dyra til mennesker. Vi må heller prøve å sette oss inn i deres situasjon, og da tenke hva som er best. Men det er en annen diskusjon :)

Ville også si at jeg ser mange som lager talle (lag med tiss for at hesten skal få stå på noe som demper). Når hesten ligger på dette, får den amoniakklukten (som kommer når tiss får ligge lenge) inn i lungene, og det er ikke bra lengda! Dessuten har ikke hestebeina godt av å stå på dette suret underlaget heller.

Jeg møkker ut at hver dag og snur all flisa. Hvis jeg skulle være syk, og ingen kan måke for meg, kan det hende en sjelden gang at det ikke blir måket en dag. Men aldri mer enn 1 dag!
Gå til toppen av siden

Kristina :)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  20:51:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristina :)  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med alle de andre ;). Når jeg passer hesten jeg passer(:-P) møkker jeg nøye og Vindur, som hesten heter, bæsjer på ett sted og tisser på et annet så det er veldig greit å møkke der.
Hestene fortjener en ren boks å komme inn i ja!
Jeg ville ikke stått i dritt. Derfor ;).

..Sa jeg :) Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  21:08:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
møkker hver dag ja! kan igrunn ikke tenke meg å gjøre det sjeldnere..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  17:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har matte eller talle som noen kaller det til min unghest. Årsaken til dette er at han skyver unna flisen og legger seg rett på betongen, dvs han får store sår og hevelser på hasene hvis han ikke har denne matten boksen blir måket grundig hver dag og han har alltid ett lag med flis som dekker matten så den føles og ser ut som en normal boks med flis, og det lukter ikke noe mer enn en vanlig boks heller! I bunnen er det sammenpakket flis og kalk som blir byttet ut når det trengs. Det virker som han trives godt med den, han ligger hver natt og har ikke antydninger til sår og hevelser lengre. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  18:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
får nesten fnatt om jeg ikke får møkke en dag...
Gå til toppen av siden

Cikki

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldrig hatt hjerte til å la hesten min stå i sin egen drit.Dessuten har ikke hestebeina godt av å stå på dette suret underlaget heller. syns det er ganske ekkelt, og han ruller seg alltid mye og. Liker best når han ruller seg i ny fin spon, jeg:) Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  21:56:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg syns man heller bør møkke ofte, gjerne flere ganger om dagen, og hive ut tissematten gradvis.
Jeg kunne aldri tenkt meg å la det gå en dag uten å møkke boksen.
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.