hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måking av boks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Måking av boks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  00:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet ikke hvordan stall gulv dere har men om vinteren når det er skikkelig kaldt har jeg opplevd at all møkk rett og slett har frysi. Skjedd noen av dere? er jo helt på trynet å få ut.
Opprinnelig postet av siljeho

Ja, det har jeg og plagdes med.. så jeg må bare vente til en litt kaldere dag, ellerså må jeg legge noe under, så dritten ikke ligger rett nede på støypen..

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  00:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men siden vi er inne på dette med møkking så kan jeg jo spørre.
Pleier dere å lage sånn "renne" (en stripe uten flis, ca. et møkkagreip bredt) bakerst i boksen? Isåfall, hvorfor gjør dere dette? Jeg hadde ei på stallen før som alltid lagde renne, men jeg har aldri skjønt poenget. Det må da være mye bedre for hestene å ha hele boksen med flis hvis de ligger om natta? Og hvis du har hoppe som tisser bakerst i boksen er det jo ikke lurt med renne, for da er det jo ikke noe flis som suger til seg tisset. Bare mine tanker om renne.
Noen som har en forklaring som kan gjøre meg litt klokere?

Opprinnelig postet av Ragnhild E

He,he,he...jeg gjør akkurat dette selv...men har en god grunn!

Min hest møkker fra seg helt bak i boksen,han stiller seg inntil veggen,og møkker der. Pisser gjør han inntil side-veggen av boksen...*s*
Så da er det spon-sparende for meg å lage "renne" bak,der han møkker,for da spar jeg kun ut møkk,og ikke så mye spon...Har stor boks,så den lille renna bakerst plager han nok ikke i det hele tatt. Ettersom han også pisser på et bestemt sted,er det spon der,og også over resten av boksen,ettersom han ligger i midten...

Håper det ga noen svar...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  00:32:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hendte en vinter hvor det var så kaldt at sponen som var blitt våt etter piss frøs noe. Men har ikke hatt noe problemer ellers. Plagsomt når jeg skal møkke utav paddocken om vinteren, DA fryser møkka fast! Så kommer snøen, og i ettertid blir det hele rester av møkk over alt. Slitsomt!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 06/10/2005 :  15:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lyngen er super renslig. Driter i en haug, og tisser midt i. Ikke tråkker han mye rundt heller, så det er godt med tørr flis over tisset.
Han går også gjerne på samme sted å gjør fra seg når han står ute.
Har ikke inntrykk at det har noe med kjønnet på hesten å gjøre, men hver enkelt hest. kjenner både hingster, hopper og vallacker som er super renslige, mens andre ikke er det.

Mener at Mattilsynet nå har kommet/kommer med nye regler, hvor det står at det skal gjøres rent hver dag.
Gå til toppen av siden

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  14:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
møkking hver dag er en selvfølge! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/10/2005 :  19:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
M-m.. Jeg tenker slik når jeg møkker at jeg selv skulle klart og ligge der, og hvis det er en bæsjklatt inne i boksen, så plukker jeg den opp med henna

Gå til toppen av siden

Nerona og Netta=)

» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  20:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg synst at boksen til hesten må måkast kvar dag. Sjølv får alltid hestane hjå meg rein boks kvar dag.
Visst det ligg bittelitt møk som eg ska ta seinare når eg skal i stallen den kvelden vil hestane helst ikkje inn.
Ingen hestar vil vel lika å leggja seg i møke si..?
Gå til toppen av siden

Alerta

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  17:22:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlerta  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlerta  Svar med kopi av melding
Hei

Syns det er helt forferdelig at hester må stå i sin egen møkk i flere dager Hesten må stå på samme plassen,og det blir ganske mye lukt etter hvert.Har hørt at det kan bli ammoniakk og.Stemmer det

Der jeg hadde hesten min før (heldigvis har jeg flyttet), kunne det ta ei uke før eierne møkket ut til sine egne hester. Når de møkket ut måtte de i verste fall trille ut min.5 trillebårer med bare møkk i en boks.
Det er ILLE Syntes synd på hestene enkelte ganger at jeg bare måtte klipe igjen nesa og møkke ut til de stakkars dyrene.
Det er jo nesten dyremishandling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Håper alle tenker gjennom hvilket ansvar det er å ha hest.. Er jo medaljens bakside på alt
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  18:24:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvis eierne ikke møkka hos hestene sine ville jeg først snakka med dem, og hadde de ikke hørt på, ville jeg rett og slett gjort det selv. Ingen hester fortjener å stå i møkk. Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  18:38:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det vi gjør her er at hvis ikke boksen er måket til kveldsforing dvs 20 00 da måker vi og så belaster vi opstallørene med 50 kr..Alle her er klar over ordningen og synes det er en grei deal..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  19:20:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Så klart er møkkning hver dag en selvfølge.. Men talle liker jeg ikke.. Min hest fikk problemer med nyrene etter han stod på det.. fikk også lette luftveisproblemer.. Heldigvis er det vekk nå da..
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/11/2005 :  19:57:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
På stallen jeg sto i fjor var de kjempestrenge på møkking! Møkka du ikke hos hesten din ble du ganske enkelt kasta ut! Kjempebra synes jeg da! Ble veldig få som ikke gjorde det.. Jeg møkker ut hver dag, det synes jeg egentlig bør være en selvfølge..
Her hvor jeg er nå står hestene inne mye av tida, og det møkkes ut så og si hele dagen. Først en gang skikkelig på mårran da alt endevendes og skitt og våt flis tas ut, og så blir det tatt ut møkk flere ganger i løpet av resten av dagen. Alle hestene her har gummimatter i hele boksen sin i tillegg til flisa, så de har ikke flis i hele boksen. Veldig lettvindt å møkke ut, hadde vært et herk å møkke om hele boksen hadde vært med flis, siden boksene her er kanskje 4 x 5 meter.
Synes ikke det er så stor forskjell på hopper og valakker når det gjelder renslighet, har hatt valakk som har kunne hatt ei bøtte i et hjørne, og jeg har sikkert kunne bare tømt den hver dag, men har også hatt valakk som har laga skikkelig kaos hver eneste natt.. Det samme med hopper, noen griser, mens andre (som min kjære Wanda) er renslige og greie og ikke lager mye søl.

Gå til toppen av siden

Tina D

» VIP

Skrevet - 10/11/2005 :  19:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg møkker også ut hver eneste dag,men har jo lest og hørt flere steder om at noen tar ut all møkka og noe vått. De lar resten av det våte ligge igjen for at det ikke skal bli alt for tørt underlag for høvene. Enkelte hester har jo alt for tørre høver og da skal det hjelpe med å la det ligge igjen noe vått. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/11/2005 :  20:06:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Tina D:
Hvis en lar det ligge igjen vått i boksen i form av urin er dette absolutt ikke bra for høvene! Urin inneholder syrer, og utvikler ammoniakk etter kort tid i kontakt med luft, og dette tærer på og bryter ned hoven, samt at det er perfekt grobunn for koselige lidelser som sur stråle..
Jeg væter også på flisa for å redusere støv og tørke, men fukter med VANN, ikke urin... Urin bør tas ut skikkelig hver dag.

Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  00:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi om man ikke måkker i boksen hver dag så betyr det ikke at hesten står til knes i møkk. Jeg møkker ikke hver dag, men så har jeg en åpning fra hestens boks og ut der hesten fritt kan gå ut og inn som den vil. Den tisser alltid inne når den har fått ny flis, antagelig for å markere med sin egen lukt, men trenger ikke å ta det ut for det. Den har ikke avføring inne. Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.