hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måking av boks
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Måking av boks
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:07:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hver dag! Uten tvil.

Ang. dette med hopper og vallaker:
Jeg møkker +/- 25 bokser når jeg er på jobb. Nå har vi flest vallaker på stallen. Hvis jeg tenker meg om kan jeg si at 3 av 6 hopper er noen skikkelige griser. De tre andre er veldig renslige. Også har vi et par-tre stykker av vallakene som også er skikkelig renslige (av ca 15-17). Men en av de vallakene som er renslige klarer på en eller annen merkelig måte å tisse ganske inni hjørnet. Så tror han stiller seg i vinkel eller noe. Han stiller seg iallefall godt innat veggen. En av vallakene som stod på stallen før gjorde fra seg bare i en haug innat den ene veggen, og bare langs den ene langsiden i paddocen. Enkelt og greit.

Men jeg merker stor forskjell på de som bæsjer rundt i boksen sin og lar det ligge, og de som bæsjer i boksen sin, tråkker det ut, graver det ned og sprer det over alt. Cisco er veldig flink til å la klumpene ligge i klumper, selvom han har bæsja rundt i boksen. Det er helt greit å møkke. "Naboen" hans graver alt ned, så boksen hans ser ganske fin ut, helt til man begynner å grave litt i den. Det er ikke fullt så greit å møkke. Men sånn er noen av hoppene også, så.

Men uansett hvor store griser hestene er så skal det møkkes hver dag.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:11:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Men siden vi er inne på dette med møkking så kan jeg jo spørre.
Pleier dere å lage sånn "renne" (en stripe uten flis, ca. et møkkagreip bredt) bakerst i boksen? Isåfall, hvorfor gjør dere dette? Jeg hadde ei på stallen før som alltid lagde renne, men jeg har aldri skjønt poenget. Det må da være mye bedre for hestene å ha hele boksen med flis hvis de ligger om natta? Og hvis du har hoppe som tisser bakerst i boksen er det jo ikke lurt med renne, for da er det jo ikke noe flis som suger til seg tisset. Bare mine tanker om renne.
Noen som har en forklaring som kan gjøre meg litt klokere?
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:30:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med resten her, man må måke hver dag.
Men vet av noen som lager "såle" (eller hva de kaller det) i bunnen av boksen av gammel møkk og piss, kan dette være bra? Selv om det er et rent lag på toppen, stinker det jo amoniakk, og det kan umulig være bra å puste inn det over lengere tid...
Opprinnelig postet av Hege J

Er det permanentunderlag du sikter til? Leste her at dette først gjøres ved å kalke gulvet, og legge på et tykt lag av sammenpresset halm. Oppå bruker man da oppristet halm, og en fjerner bare det øverste laget, møkk og det som er vått. Det stod her at dette kan være fryktelig vanskelig for de som ikke kan det, og et eneste feilgrep (bokstavelig talt) vil gjøre at det går hull på det nederste laget og amoniakken siver ut. Da må man gjøre om hele prosessen. Det står også at denne typen underlag egner seg best for løsdrift.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/09/2005 :  23:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Medoden" der en ikke måker hver dag, men stadig fyller på med flis og et tykt lag halm kalles TALLE. det lukter ikke, og er et mykt godt underlag, og veldig bra for hestens høver.

Foretrekker å måke hver dag, da det er stress å få ut tallen den dagen du skal ha ut alt....

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  10:38:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det er jo mange som måker slik at all flisen ligge midt i boksen og har ei renne rundt slik at det blir enklere å måke. Men det som skjer da er at hesten ruller seg fast
Jeg har et gordt underlag med flis til hesten min. Sammen presset så er det vel ca20-30 cm høyt. Jeg endevender flisen og tar bort all møkk og piss hver dag...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  10:51:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Enig med resten her, man må måke hver dag.
Men vet av noen som lager "såle" (eller hva de kaller det) i bunnen av boksen av gammel møkk og piss, kan dette være bra? Selv om det er et rent lag på toppen, stinker det jo amoniakk, og det kan umulig være bra å puste inn det over lengere tid...
Opprinnelig postet av Hege J

Er det permanentunderlag du sikter til? Leste her at dette først gjøres ved å kalke gulvet, og legge på et tykt lag av sammenpresset halm. Oppå bruker man da oppristet halm, og en fjerner bare det øverste laget, møkk og det som er vått. Det stod her at dette kan være fryktelig vanskelig for de som ikke kan det, og et eneste feilgrep (bokstavelig talt) vil gjøre at det går hull på det nederste laget og amoniakken siver ut. Da må man gjøre om hele prosessen. Det står også at denne typen underlag egner seg best for løsdrift.

Opprinnelig postet av Christine26

Nei, jeg har hørt at de ikke måker ut piss/møkk som ligger på bunnen av boksen, og lager en "såle" kun av dette! Det kan jo ikke være bra?

Hege Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/09/2005 :  11:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne "sålen" dere beskriver kalles for TALLE. Det er riktig forklart, du skifter kun ut det øverste nødvendigste, og lar bunnen danne et underlag i tallen. Har du talle er en avhengig av å stadig fylle på med flis, aller helst skal hesten også ha et tykt lag halm i boksen. Jeg gjentar: Det lukter ikke hvis du følger "oppskriften" rett. Det er meget bra underlag for hestehøver. Lærte masse om tallens fordeler da jeg gikk på jordbruksskolen;o)

Velger istedet å måke på den vanlige måten hver dag, da det er et styr den dagen det hele skal ut..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  11:41:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hehe, mine vallaker tisser midt i boksen ja... men de tråkker det ikke utover, så det er bare å skuffe ut det som er vått. Og så gjør de fra seg i ett hjørne..

Hoppa jeg hadde på for, tissa og gjorde fra seg i ett hjørne. Rensligste hesten jeg har vært borti... Det tok ca 2 min å møkke for hu. deilig :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  11:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg møkker hver dag vender alt i boksen. Jeg har en vallak som er ganske renslig tisser på ett sted og som oftes møkker på ett sted.
Jeg passet en fjording før den hadde det ikke så bra. Ble kun møkket da jeg var der ellers så det ikke ut i boksen hans(stakkar gutten) måtte klippe vekk størket piss under magen hans. det var ikke så kjekt. Jeg var der hver dag etter det og hvis ikke så fikk jeg søsteren min til å ta det ho var ikke vant med hest en gang allikavel gjorde ho det. Jeg måtte kjøpe spon til han av og til pga eigeren brydde seg ikke. Han hadde hest for å ha hest brydde seg ikke kordan han hadde det. jeg fikk kjeft av han da jeg møkket utav hele boksen da jeg begynte der. det var jo kliss blaut der. skulle likt å sett han bo der. Heldigvis fikk ho som hadde han som føll kjøpt han til bake så han hadde det godt de siste årene han levde. Dumt å vite at det er ikke alle dyrene som har det godt.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  13:08:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg så et veldig godt eksempel på "talle" i en stor stall på Island! Stallen var spesialbygd for å danne et slikt lag i boksene til hestene. Islandshestene måtte hoppe en snau meter ned i boksen sin da jeg var der. De la nytt strø på toppen og etter hvert som tallen nådde gulvnivået vil jeg anta at de tok den ut. Det var ingen sterk lukt i denne stallen og det var meget rent og fint der og hestene var i godt hold. Ingen tvil om at de hadde peiling på sitt hestehold!
Jeg tar boksene hver dag, har man hingster på stallen blir det mye roligere om man fjerner pisset med en gang i stedet for å la det ligge. Som mange andre sier her, lukter det bedre og stallen blir mye triveligere når man både flir og rydder etter seg!

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Tico_og_Enya

» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  00:56:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hoppa mi griser mye mye mer enn vallaken min
Gult er kult;) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:16:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nei, nei, nei! Boksen SKAL møkkes utav HVER dag! Dersom hestene mine står inne en hel dag, møkker jeg både morgen og kveld! Ufyselig å tenke på eiere som bare møkker i ny og ne, lar hestene ligge i møkka om natta..(vet om flere...)..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:19:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
apropos vallaker: 5 åringen min er meeeeget ryddig i boksen sin, utrolig nok med tanke på hvor fyrrig og full av futt han er ;)! Han driter nesten ikke i det hele tatt, og tråkker ikke rundt i det! Minishettisen min er håpløs, alt ligger slengt oppetter vegger og alt neste morgen ;)!

Hoppa mi er også håpløs sånn sett, hun har ikke ro i sjela, og tråkker rundt og rundt hele tiden :) Skulle gjerne ha lært dem å bli litt mer "husrene" ;)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  16:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo mange som måker slik at all flisen ligge midt i boksen og har ei renne rundt slik at det blir enklere å måke. Men det som skjer da er at hesten ruller seg fast
Jeg har et gordt underlag med flis til hesten min. Sammen presset så er det vel ca20-30 cm høyt. Jeg endevender flisen og tar bort all møkk og piss hver dag...

Opprinnelig postet av Lene23

Hva mener du med at hesten ruller seg fast dersom det ikke er flis langs kantene av boksen?

Og 20-30 cm med flis i boksen? Syns det var litt mye, jeg... Det er faktsik ikke bra for hestene med for mye flis i boksen, da underlaget blir for mykt. Hesten får ikke støtte når den står, og vil stå og "vingle" i leddene. Vil bli det samme som at du skulle gå rundt på en madrass hele dagen...

Og til den som lurte på det med renne i boksen. Jeg syns det er greit å ha renne i den enden der fôrkar, evt drikkekar er, og der man legger høyet, om man legger det på bakken. Disse tre er jo ofte samla, og man lager da kun ei renne. Dette er fordi hesten som regel ikke driver å ruller seg under drikkekar ol, og derfor strengt tatt ikke trenger flis der. Og fordi der blir mer renslig, syns jeg. Man slipper f.eks å få så mye høy i flisa, og det gjør det mye lettere å gjøre rent (forutsetter selvfølgelig at man har en hest som ikke drar høyet ut i hele boksen).
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  18:04:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg mente hvis man måker slik at det er 20 - 30 cm renne rundt langs veggen på hele boksen, da kan hesten rulle seg fast. Det har hvertfall skjedd her...
Hesten min har såpass med undelag, hvis ikke får han stotre liggesår på hasene. Dette ble faktisk annbefalt av vetrinær da han så sårene

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.