hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - pad
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 pad
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 18/09/2005 :  16:32:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!=)
jeg har da en sigma allround sal til unghesten min, og jeg kjøper ingen dyrere sal før om en stund, han vokser og setter muskler fremover og ikke nødvendig med dyr og flott sal enda..men sal vipper så opp bak, den ligger lissom ikke helt nedpå ryggen hans..
er det ikke slik at når forvisselen går nedover, så er salen for stor, og når den går oppover for liten...?
anbefaler dere å legge en pad unde for å jevne trykket, eller har det ikke noe hensikt i dette tilfelle?

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 18/09/2005 :  17:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker jo ikke som salen passer av det du beskriver, så jeg vet ikke hva det egentlig vil hjelpe å legge en pad under.
Det beste er jo at du får en saltilpasser til å se på det, men det kan virke som du kanskje må skifte ut salen.. Hadde vært lurt av deg å kjøpe feks en justerbar sal siden hesten din vokser.

Hege Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway
Innlegg: 109

Skrevet - 18/09/2005 :  17:26:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei og hopp!
Synes det høres ut som om salen er for svai i bommen. Sigmaen er ganske svai og hvis hesten din har en rett rygg passer det veldig dårlig sammen. Hvis dette er tilfelle ville ikke jeg brukt denne salen videre, en pad vil ikke fungere, bare kamuflere...

Mvh Frøydis
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Innlegg: 609

Skrevet - 18/09/2005 :  18:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En pad vil jo hjelpe litt, men ikke løse problemet..

Før hadde jeg en sal som tippet opp litt bak, så jeg brukte en teddypad (fra høøks, ca. 150kr) under og den passet mye bedre!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 18/09/2005 :  22:06:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å bruke en oppbygningspad? Det måtte jeg bruke på sprangsalen på hesten jeg hadde tidligere, da denne også vippet opp bak. Du får oppbygningspader som bygger framme, bak og begge steder, alt etter hvor problemet er. Men det beste er jo selvsagt å bruke en sal som passer 100% uten slike hjelpemidler! =)
Gå til toppen av siden

Sarha

Innlegg: 78

Skrevet - 19/09/2005 :  08:59:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det er faktisk viktig med riktig tilpasset sal selv om hesten er ung og uferdig!
Den trenger nødvendigvis ikke være dyr da.
Jeg ville aldri ridd med en sal som ikke passet, og må man bruke pad, ja da passer ikke salen!
Man kan skape utrolig mye ubehag for hesten, noe som kan føre til skader og dårlige vaner for hesten!
Men om du synes det er verdt det så.....
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 19/09/2005 :  17:56:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det var en sal som fulgte med, og har ikke penger enda til å kjøpe ny sal til han enda...jeg vet jo han må ha en sal som passer, men får ikke gjort noe uten penger...skal få hu i stallen til å se på den, og høre hva hun syns...

Gå til toppen av siden

Sarha

Innlegg: 78

Skrevet - 20/09/2005 :  16:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager om dette høres slemt ut, men har man ikke passe utstyr bør man ikke ri!
En sal som vipper opp bak, vil sannsyneligvis gi hesten støt i ryggen.
Hvor positiv blir ridninga for hesten da?

Jeg synes ikke økonomi er en god unnskyldning, dette bør man tenke på før man kjøper hest.
Og man kan finne brukbare saler til en billig penge.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 20/09/2005 :  17:00:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
økonomi ingen unnskyldning? nehei...har man ikke penger der og da,så har man ikke....og jeg rir ikke ofte heller...skal selvsagt ha ny sal, men når du ikke har de pengene, så kan man bare ikke kjøpe sal sånn uten videre. hvem er som egentlig har overflødig med penger så lenge man har hest og masse andre utgifter?
Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 20/09/2005 :  19:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis salen ligger for lavt foran, er den antagelig for vid. Du kan legge feks. et bandasjeunderlag dobbelt under forsvisselen, men oppå salunderlaget, for å "fylle ut" som en midlertidig løsning. Det kan fungere helt greit.

Men på sikt er det naturligvis best å få tak i en sal som passer. Og passer salen virkelig ikke i det hele tatt, enten i bredde eller i form, slik at du ikke kan "lappe det sammen" med padding, så bør du faktisk ikke ri med den da det kan være direkte skadelig. I så fall tror jeg at det er bedre å ri barbak, evt på en pad.. En hest med dårlig rygg er tross alt mye dyrere enn en sal i lengden.
Gå til toppen av siden

Sarha

Innlegg: 78

Skrevet - 20/09/2005 :  21:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som eligj skriver:

Men på sikt er det naturligvis best å få tak i en sal som passer. Og passer salen virkelig ikke i det hele tatt, enten i bredde eller i form, slik at du ikke kan "lappe det sammen" med padding, så bør du faktisk ikke ri med den da det kan være direkte skadelig. I så fall tror jeg at det er bedre å ri barbak, evt på en pad.. En hest med dårlig rygg er tross alt mye dyrere enn en sal i lengden.

Så enig, så enig!
Og har man ikke råd til å gi hesten riktig tilpasset utstyr enten man rir en eller flere gang i uka, ja da har man ikke råd til å ha hest!
Så nei jeg synes ikke økonomi er en unnskyldning for å ikke gi hesten komfort og kanskje skade den for livet...
Men visst du synes det er verdt det så bare heng i å ri!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 20/09/2005 :  21:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du ikke noen du kan låne penger av eller lignende da? Eller noen du kan låne sal av?
Å ha en god sal er KJEMPE viktig nå som hesten din vokser!

Hege Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 22/09/2005 :  19:23:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg skal selge salen jeg har nå, den passet ikke...og jeg skal kjøpe sal, så jeg kommer ikke til å ri noe omtrent, skal prøve noen andre saler, som en midlertidig løsning...ja jeg vet hvor viktig en sal er, og jeg skal spare så godt jeg kan...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.