hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klippe av manen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Klippe av manen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  12:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, denne sommeren har hesten min slitt av seg så mye man så den ser så utrolig slitt ut. Når jeg kjøpte henne så hadde hun travklipp. Det lot jeg vokse ut og den har blitt så tykk og fin, ikke no slitt nesten. Men så er det resten av mana da =( Den er nå 15 år gammel og meget slitt(den er jo stusset litt nå og da men). Den har sluttet å vokse virker det som. Nå ser den ikke noe fin ut og jeg lurer på om jeg skal ta det steget og bare klippe av all den slitte mana. Men er så usikker på om jeg tørr, hun kommer jo til å se litt skamklipt ut i begynnelsen da.

Hva synes dere?
Er det noen annen måte å løse det på?
Hvor lang tid bruker mana på å bokse ut igjen??

Hadde et mareritt her en natt om at mana hennes aldri vokste ut igjen fordi hun var så gammel, hehe... Er nok sikkert fordi jeg går å tenker så mye på dette at jeg drømmer om det også, hehe... Men den kommer til å vokse ut igjen?? hehe

Håper på litt hjelp her da dette er vankelig å bestemme seg for =(

~*~ Lill ~*~

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  12:48:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hei! Den ene hesten på stallen jeg sto på før, hadde veldig tynn og slitt man. Eieren bare barberte vekk hele mana, helt nedtil, var ikke noe igjen. Nå har hesten fått kjempefin man, og tok litt over et halvt år før den var ordentlig igjen, da var den ca 10 cm lang, så tar jo litt tid, men kjenner til flere også som har klippet bort hele manen, og den blir jo veldig fin når den vokser ut!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  15:46:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Fjordhoppa mi gikk for lenge uten å bli klippa engang, og da hadde jeg ikke annet valg enn å klippe den helt ned. Når den vokste ut igjen ble den kjempefin! Litt annerledes siden hesten din ikke har fjordingklipp/ståman, tar jo litt lengre tid da, i og med at den kommer til å stå litt til alle kanter i begynnelsen :)!
Det kan være at det ikke ser ut som om den vokser noe særlig, fordi den er såpass slitt og ødelagt, da kan det kanskej være lurt å klippe den ned ja.. ;)! Den vokser nok ut igjen, men det tar nok litt tid, og hvis hesten din er litt oppi årene, får den neppe den samme manen som den var når den var yngre.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  15:51:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tror nok jeg hadde klippet ned manen, kobbet den helt, for så og la den vokse ut igjen.
Gjorde dette selv på gamlegutt ( 23 år ), han hadde ganske lang man men veldig slitt og litt stussing var ikke aktuelt. Så da klippet jeg ham nesten helt kort, hadde litt ståman igjen. Og nå er den vokst helt ut igjen, er blitt lang og pen nå, lengre enn den noengang har vært så lenge vi har eid ham :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  17:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki, etter det jeg leser her nå så tror jeg nok at det blir klipping av man her *grøss*
Hadde jeg hatt vallak så hadde det ikke vært noe tvil for jeg synes kaldblodser kler ståman, men hopper synes jeg skal se litt mer femenine ut, hehe...

Men men, da blir det klipping i morra!! Får ta noen før og etter bilder tror jeg hehe...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  19:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Forstår godt din usikkerhet, Lill. Hadde samme dillemmaet da jeg vurderte for og imot på gamlegutt også. De jeg pratet med sa at det MÅTTE jeg ikke gjøre, men jeg angret ikke ett sekund etter at det var godt. Han ble faktisk ganske så kul og så mye yngre ut igjen også :o)
Jeg tok også før- og etterbilder, kjempekjekt og ha :o)
Lykke til i morgen da ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 18/09/2005 19:29:57 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  20:59:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hva er "travklipp"?
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  21:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk =)

Ja, er skikkelig usikker, men når dere sier at mana blir mye finere og at det ikke tar alt for lang tid før den får litt lengde(da er den jo ikke stubbkort til sommeren hvis jeg klipper den nå) så tror jeg nok at det er den eneste løsningen.

Ullsokken: Travklipp er at den mana nærmest ørene er klippet ned( manen til ninni var ca 15 cm fra ørene og bort klippet av, men tror det varierer veldig fra person til person hvor mye som blir klippet av). Det er for at nr på hesten lettere skal sitte mener jeg å huske ell no, husker ikke helt jeg... kan se om jeg finner bilde av det...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  21:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travklipp er at man klippet de første 10-20 cm av manen helt ned, for at det ikke skal komme i konflikt med utstyret. Man gjør det samme på arabere (av uviss grunn for meg).

Hadde samme problemet på Lolita, og veide for og mot lenge. Endte med at jeg kjøpte en trimmekniv og laget ridehestman på henne istede, nesten som føllman. Ble veldig bra, og manen så plutselig veldig fin og fyldig ut, istede for tynn og pjuskete. Det er bilder av henne med den nye klippen på VIP'en min.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  21:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hestesport-centeret.no/?itemID=1085 bare trykk på bildet så blir det stort

Her er en typisk travklipp =)

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 18/09/2005 21:29:58 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  22:26:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Travklipp er at man klippet de første 10-20 cm av manen helt ned, for at det ikke skal komme i konflikt med utstyret. Man gjør det samme på arabere (av uviss grunn for meg).

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Etter hva jeg har lært i araberverdenen er det for at halsen bedre skal vises ( de skal ha så mye svanehals som mulig på utstillingene ) best mulig på utstillingene Gjør det selv på min araber.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/09/2005 :  23:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neeeeeeeeeiiiiiii.............ikke klipp

Er det kaldblods du har?

Du må selvfølgelig gjøre som du vil , men personlig hadde jeg aldri klippet manen. Kaldblodser skal ha lang, naturlig man, det er deres kjennetegn og rasepreg! Drit i om den er slitt, den er hvertfall naturlig slik den er nå

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/09/2005 :  23:21:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. "travklipp":

Synes det er kjempepraktisk å fjerne den øverste delen av manen jeg. Så ligger hodelaget bedre, og er lettere å få på plass over ørene. (Uten å få man tvinnet over alt utstyret..)

Har manen klippet slik på min egen, det er bare utrolig praktisk, og pent, synes jeg.......!:o)

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  12:05:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Tone og Svarten: Grunnen til at hun skulle klippe den var fordi den skulle vokse seg lang og fin igjen, den var ikke så fin nå ;)!

Araberblandingen min har også travklipp, aner ikke hvorfor, verken traver eller ren araber! Hadde han også hovskjegget barbert bort når jeg fikk han! Aner ikke hvorfor nei! ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  15:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jupp, riktig som anne sier, jeg skal klippe den bort for at den skal blir lang og fin igjen... Nå er halve mana bare pistrete og nesten hårløs enkelte steder...

Men et sprm; bør jeg klippe hele mana da ell?? Eller skal jeg la det som ikke er så slitt bare få være i fred(bare stusse det litt)?

Huff, gruer meg til i kveld. da skal det skje :0

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 19/09/2005 15:09:40 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  15:39:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg hadde klippet bort hele manen slik at alt kan vokse ut og se jevnt og pent ut :o)
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.