hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klippe av manen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Klippe av manen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone_

Skrevet - 19/09/2005 :  21:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke klippet uansett.

Ingen garanti for at manen vokser og blir like lang igjen. Den vil hvertfall antagelig ikke se like naturlig ut når den vokser ut igjen, men bære et preg av at den en gang har vært klippet....(Alt er like beint).

Men gjør som du vil du;o)

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  22:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det ser helt naturligt og pent ut når den vokser ut igjen ;o) Ta en titt på vipsiden min, kobbet gamlegutt helt ( han hvite gubben min )og nå kan en ikke se at manen har vært helt borte på ham, viser ingen tegn til bein/rett man eller noe :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  22:42:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Shettishoppa mi ble klippet ståman på for ca 3år siden.
Nå har hu lang og fin man igjen.
Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 20/09/2005 :  10:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg eide Ramona (fjordingen på bildet under...hvis jeg får det til)
hel-barberte jeg henne på vinteren. Da tok jeg også å barberte manen hennes helt ned.pga, da fikk jeg vasket ordentlig i "hodebunnen" hennes. Også pga, manen hadde blitt så lang at det var meget vrient å få klipt den pen igjen. Også før beite sesongen barberte jeg den helt ned, pga jeg ikke hadde hatt mulighet å klippe den så ofte da...
Skal prøve å legge ut et bilde her av henne..*prøve-prøve*

bildet ville ikke opp,kan prøve en annen gang...
Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 20/09/2005 :  14:36:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
her er bildet...

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  15:19:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
syns det så fint ut jeg, syns faktisk det er fint på noen fjordinger med helt nedklippet man :) Den på bildet passet det kjempegodt! Ble sikkert fin når den vokste ut igjen! Det ble vertfall hoppa min sin!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  15:27:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tenkte litt på en annen ting jeg, er jo sikke så farlig nå som det ikke er så mange fluer og andre dyr ute, men hvis en hest får klippet av manen på sommeren, så har den jo ikke noe å vifte bort alle de plagsomme insektene med, så skal man klippe manen, er det nok lurest å gjøre det på denne tiden av året.
Men manen er jo også med på å holde halsen og nakken til hesten varm på vinteren, men da går det jo ann å bruke hals på dekkenet!? Er jo sikkert ikke krise for de hestene som får ordentlig tykk vinterpels, men..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/09/2005 :  16:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Tone, ikke klipp mana!

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/09/2005 :  14:46:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra noen var enig med meg Kristine!!! ;)

Du har vel sikkert klippet den allerede, så det nytter vel ikke å overtale deg mer nå, hehe...

popo og Anne: Det går ikke ann å sammenligne manen på fjordhesten og kaldblodstraveren. Fjordingen skal etter "rasepreg og kultur" ha kort man. Kaldblodsens rasepreg og kultur sier lang naturlig man. Gå og kikk en plass det yrer av kaldblodser-f. eks. på travbanen. Kikker en seg rundt der, ser en at alle hestene har lang, naturlig fin man. Personlig syns jeg det er viktig å tenke på hva som er rasetypisk også.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/09/2005 :  16:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke vente til mana er blitt lengere, og derretter klippe litt her og der så den blir fin? En nabo av oss gjorde det, å mana til den kaldblodsn er eksemplarisk pen..

Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  22:25:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi klippet en gang vår ene varmblodstraver fordi manen var så sinnsykt pistrete og ødelagt..
Hadde ståman til det vokste ut igjen, men ble ikke såå særlig mye bedre selvom..
Har ikke så mye man den dag i dag den hesten :P

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå klippet manen hennes. Men jeg orket ikke å klippe av all mana så tok det som var mest slitt. så skal kusina mi(frisør) klippe resten slik at det ikke ser så slitt ut... Håper det blir fint da.. Legger med et før og etter bilde jeg da...
Før: http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=67&galleri=show&side=1&PicID=553421

Etter: http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=67&galleri=show&side=1&PicID=553425

Så ble bare halvveis utført men er glad jeg ikke klipte hele... =)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Hvorfor ikke vente til mana er blitt lengere, og derretter klippe litt her og der så den blir fin? En nabo av oss gjorde det, å mana til den kaldblodsn er eksemplarisk pen"

jeg kunne ikke vente lenger fordi mana vokste seg ikke lenger, den har blitt bare kortere og kortere fordi den er så slitt... men tok ike alt da... fant ut at hvis jeg børster den ofte og er litt mer nøye med den så ser den ikke så slitt ut(det som er igjen av den...)

Bustetrollet

Skrevet - 25/09/2005 :  13:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jo bare helt nederst hun hadde pistrette man! Så på noen andre bilder av henne, og mana var jo kjempe fin! Bra du ikke klippte alt!

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  14:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jupp, så mye verre ut for noen dager siden... gjalp å få ut kvaae og fikse mana litt... Så er glad jeg bare tok det nærmest manken...

Men takk for alle svarene =D

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.