hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan jeg få hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Kan jeg få hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

MartineMoor

Skrevet - 16/01/2005 :  21:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEija!
Jeg søker hjelp om en ting: jeg vil gjerne ha en hest, men mamma sier nei..............

Jeg er 12 år, har ridd i 4 år og rir nå på Øvet 3 kurs på stallen. Ridelæreren min sier jeg er ridemessig klar for å få en hest, men at jeg kanskje skulle vært litt eldre.
Mamma sier nei, at jeg er for liten for et sånt ansvar, men når jeg var på stevne i dag på Sørum Fritidsgård så var jeg sammen med en jente som heter Anette, hun er et år yngre enn meg, og hun eier en fjording på 5 år!! Nå vil jeg vite hva DERE syns..........

Mvh Martine

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2005 :  21:33:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg syntes du er for ung.. Hest er faktisk et stort ansvar og å ha hest er mye mer enn ridning. Kanskje venninnen din Anette får hjelp med foreldre eller andre med hesten sin, kan dine foreldre hjelpe deg med stell av hesten? Hvis ikke foreldrene syntes du bør ha hest, får du vente til de syntes du er klar. ;) I mellomtiden kan du kanskje hjelpe til med andre sine hester for å få erfaring med hvordan det er å ha hest.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/01/2005 :  21:40:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Du er nok litt ung endå synest eg. Du må i så fall ha foreldre som er positive til det og som kan vere med å ta ansvaret for hesten, eller andre voksne erfarne folk.

Sjølv fekk eg hest når eg var 15 og hadde da det meste ansvaret sjølv, men eg hadde foreldre som kunne litt og som følgte med. I tillegg hadde eg hjelp av ei voksen dame med masse erfaring med hest.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2005 :  21:54:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis mamman din sier nei, så er det vel egentlig ikke stort mye du kan gjøre med det akkurat nå desverre..! Men du kan jo få hest på for osv, for å vise mamman din at du kan ta ansvar!
Da jeg var 13, fikk jeg tilbud om å kjøpe den ene hesten til treneren min. Jeg var også ridemessig klar for det, og hadde hatt flere hester på for. Tenkte også å ha hesten på en stall der det var mange som kunne hjelpe meg med å sette opp forplan, hvis hesten ble syk osv osv. Men hvor mye hjelper det når foreldrene mine ikke syntes jeg var gammel nok for det? De ville vite 100% at jeg kunne klare å gå på skole og ha hest samtidig, og de ville også at jeg skulle hjelpe til i allefall litt med det økonomiske (de hadde råd, men ville lære meg at man ikke bare kan få alt!).
Det ente med at jeg kjøpte min første hest da jeg var 19 år:) Før det hadde jeg leid mange mange hester, og hadde fått mye kunnskap.

Ta tiden til hjelp og skaff deg kunnskap slik at mamman din ser at du kan klare å ta ansvar osv, så vil du kanskje få drømmen om egen hest oppfylt:)

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  08:12:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Selv var jeg hestepasser med fri tilgang på en nabohest fra jeg var 12 til jeg var 15. Da først fikk jeg egen hest. De tre årene der hjalp meg mye til å forstå hva som krevdes for å ha hest, da jeg hadde veldig frie tøyler med den hesten og måtte ta all jobben med den hver dag i tillegg til å trene den og ri turer. Jeg ble veldig selvstendig av det, og ganske modig.
Hesten jeg stelte da var 100% snill og veldig lat. Derfor var det egentlig en trygg barnehest å lære på.

Har du sjansen til det samme som meg, så anbefaler jeg det absolutt. Jeg hadde ingen utgifter med hesten, men fullt stell og ansvar selv om den stod oppstallet hjemme hos eieren.
Når stalljentene mine er her hos meg har de fullt ansvar for hestene og stellet og stallen slik jeg hadde den gangen. De er 14 og 17 år gamle. I tillegg har jeg mye besøk av ei på 11 som er veldig ivrig, men hun er for liten til å holde på alene (kortvokst).

Hestepasser eller fórrytter er en fin måte å "nesten" ha egen hest på. Uten at det koster skjorta for foreldrene dine.

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 07/02/2005 :  18:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo=)

Holder foreldrene dine på med hest ? Jeg har hadt hest hele livet, og startet å ri uten mamma og pappa på tur da jeg var 5-6år... På fjordhoppa mi=) Men hadde altid med min gode venninne på hennes fjordhest. Når vi tenker tilbake på det tenker vi jo at det er jo helt sprøtt at vi fikk ri aleine på de to digre...! Men det gikk bra, og de hadde/har god respekt for oss og er snille=)

Det du og dine foreldre må tenke på er jo bla hvor stort ansvar dere påtar dere, foreldrene vil ha et økonomisk ansvar (eller noen andre som er over 18år).
Så burde man jo se om man i det hele tadt klarer dette, om man klarer å stelle med hesten, se når den er syk, og forkusere på at den trvies og har det godt (helse osv)..
Og det er enda mer man må tenke på! Men har ikke tid å skrive det ned nå, desverre!

hade
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  17:48:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
må bare få komme med noe jeg =)
hvis moren din sier nei, er det kanskje en grunn?
jeg maste som en gal på mamma for å få min egen hest, og fikk en i konfirmasjonen, men jeg tok penger istedet....jeg kunne ingenting, og hvem skulle ta seg av økonomien?
jeg har fortsatt ikke fått meg hest pga økonomien, og for lite tid..og jeg har alltid ønsket meg hest....å ære hestepasser påen hest, vil være en start...elelr forytter, ha hest på for, som de andre har sagt...det er veldig mye ansvar å ha hest...

Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 16/02/2005 :  14:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
jeg synes at du er for ung til å ta på deg ett sliktansvar,en hest krever en del tid å om du bare er flink til å ri, men ikke veit hvordan du skal stelle hesten utendom ridningen så er det lurt å vente til du er litt eldere... Men har du noen som kan hjelpe deg eller veilede deg så kansje... men før du evuntuelt kjøper enhest så tenk atdu må ha tid til den, å du går på skole..
Fint at duer innteresert i hest, det er..

hilsen ida
Gå til toppen av siden

anki15

» VIP

Skrevet - 06/03/2005 :  17:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at du er litt ung for hest. men det spørs jo hvor du skal ha hesten og om foreldrene dine kan noe om hest. Står hesten på rideskole, så er det jo mange som kan hjelpe deg og svare på spørsmål.
Du kunne jo prøvt med hest på fôr en sommer, for å vite hvordan det er å ha hest.
Tenk godt gjennom hvor mye arbeid det er å ha hest. Å ha en hest er ikke bare å ri og koze så mye du vil, men tenk når hesten får sykdom eller noe. Husker da hesten min fikk mugg, og det var litt mye arbeid i det ja. Vaske bena hver dag osv...Hesten skal oxo mosjoneres ofte.
Spør andre som har hest om det er mye arbeid og hva de gjør hver dag osv...

Men det å ha hest er jo en stor glede som er verdt alt arbeidet.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  18:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg fikk et tips av en stall og prøve å ha en ehst på for om vinteren, det er da all arbeidet egentlig er... om sommeren går den på beite, og trenger ikke så mye for..men det kommer selvsagt an på...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  13:16:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, synes du er litt ung jeg også...
Man må kunne mye mer enn å bare ri når man skal ha egen hest.. Ridningen er bare en del av hesteholdet.
Kanskje du kan bli fôrrytter for en hest, eller ha en på halvfôr?? Da vil du få masse kunnskaper om hestehold. Det er absolutt å annbefale... Kjenner flere som har fått en skikkelig overraskelse over hvor mye jobb det er å ha egen hest, før så bare kom de og rei og møkket og dro igjen. Når de fikk hest måtte de i tillegg til dette fôre, slippe inn og ut, skaffe hovslager, veterinær, kjøpe utstyr og fôr(hun ene måtte hente fôret og flisa selv). Tror at de syntes dette var mye jobb, og i tillegg mye dyrere enn de trodde... Hun ene har hesten sin fortsatt, mens de to andre har gitt seg helt med hest!!
Så knske en ide er å begynne i det små og samle seg masse erfaring, da er ikke overgangen til egen hest så stor =)

Lykke til!!

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/03/2005 :  14:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også du er for ung... Jeg er like gammel som deg og har ridd like lenge som deg. Om et halvt år får jeg en nordlandshest på helfôr. Jeg skal ha henne sammen med en veninne. Dette er en hest jeg er hestepasser for,og den er 13 år gammel. Veldig rolig og grei hest. Så du må gå sakte og rolig frem. Jeg synes at 16 år er en bra alder for å kjøpe seg en stor og ung hest som man skal drive konkurranse med f.eks. Så du kan jo prøve med hest på fôr, men pass på så du får hjelp med den og at den er en eldre og erfaren hest!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 26/03/2005 :  20:52:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er nok for ung til å ha hest alene. Men det er helt greit hvis du blir fulgt opp av voksne. Min mening er at ingen barn undre 14 år bør ha ansvar for en hest alene. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  20:57:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du er nok for ung til å ha hest alene. Men det er helt greit hvis du blir fulgt opp av voksne. Min mening er at ingen barn undre 14 år bør ha ansvar for en hest alene.

Opprinnelig postet av nationalgame

Kvifor akkurat 14 år?

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/03/2005 :  21:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er greit at de som er under 14 år har hest vel??? Jeg ksla jo ha hest på fôr, og eieren kommer jo hjem i helgene. Jeg får hjelp av tre stk+ at jeg har kjent hesten lenge. Hesten er 135 og 13 år. Jeg har folk som hjelper meg. Er det galt å ha ansvaret da???
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  21:03:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kvifor akkurat 14 år?

Skulle til å si det samme. Kjenner mange som er eldre enn fjorten som ikke burde ha hest og folk under fjorten som egner seg bedre.. Uansett, når det er snakk om folk under 18, syntes jeg at foreldre burde at et visst ansvar for barna sine's dyr. Greit nok at de lar barna få hest hvis de kan betale selv, men de burde engasjere seg såpass at de vet at hesten har det bra. Har sett altfor mange ponnier som ikke får nok for, spon, høy, vaksiner, sko, mosjon fordi foreldre ikke gidder å engasjere seg i hva ungene deres driver med på fritiden...

Redigert av - Eva V den 26/03/2005 21:04:39 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.