hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp meg!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hjelp meg!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene.

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  09:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja.... jeg rei en x-kaldblodstraver før jeg. Å da jeg dro i tøylene liksom,så begynte den å løpe fortere.. hvorfor det????? det syns jeg var skikkelig ubehagelig. Hvordan skal man ellers stoppe x-travere? Må man bare stole på att dem stopper ved å lytte til stemmen din?

Opprinnelig postet av remina

Det er en helt naturlig ting for hesten å dra imot tøylene,dersom den ikke har lært at dette betyr stopp... Og travere er ofte litt spesielle sådan... De har hele livet lært at de skal løpe,og de skal løpe fort! Der er det ofte ikke så viktig å lære hesten hva de diverse hjelperne betyr,dessverre. Ofte er traverne "sittet på" ikke innridd...noe som i prinsipp betyr at sitter du på hesten og skal stoppe den ved å dra den i munnen,så forstår den ikke hva du vil...den kjenner kun det gjør vondt,og reagerer instinktivt med å dra igjen og prøve komme bort fra smerten...
Har man en slik hest er det viktig å begynne fra bakken,og lære den å vike fra press før en i det hele tatt setter seg opp og begynner forlange ting av den... Det er ikke mye fair ovenfor hesten å forvente den skal kunne ting den aldri har lært...
Og en annen viktig ting å huske på ang travere,er ofte at dess hardere du e på hånden,dess hardere blir hestens munn når du rir...lett og myk på hånden,og du vil etterhvert få en myk traver...

Men en traver rett fra banen krever mye jobb,så det er nok ikke hesten jeg ville anbefale til en førstegangs-kjøper,med mindre du har hjelp i noen som kan/har omskolert travere før...og man skal ha en GOD porsjon tolmodighet...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 16/09/2005 :  13:07:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
WELSH COB!!

En flott hest med det lille ekstra. Utrolig vakre hester, flotte bevegelser, og et våkent og godt gemytt. Den kan brukes til det meste, sprang, dressur, terreng, tur og kjøring osv... Rett og slett en fin familiehest. Selvfølgelig vil det være variasjoner innenfor rasen, men det gjelder jo alle raser
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  15:36:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
WELSH COB!!

En flott hest med det lille ekstra. Utrolig vakre hester, flotte bevegelser, og et våkent og godt gemytt. Den kan brukes til det meste, sprang, dressur, terreng, tur og kjøring osv... Rett og slett en fin familiehest. Selvfølgelig vil det være variasjoner innenfor rasen, men det gjelder jo alle raser

Opprinnelig postet av rapplilja

Enig her ja
Gå til toppen av siden

Hæstejenta5
» VIP

Skrevet - 18/09/2005 :  14:34:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg foreslår en islandshest..
De er stødige og trygge på foten.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  15:41:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ja.... jeg rei en x-kaldblodstraver før jeg. Å da jeg dro i tøylene liksom,så begynte den å løpe fortere.. hvorfor det????? det syns jeg var skikkelig ubehagelig. Hvordan skal man ellers stoppe x-travere? Må man bare stole på att dem stopper ved å lytte til stemmen din?

Opprinnelig postet av remina

Det er en helt naturlig ting for hesten å dra imot tøylene,dersom den ikke har lært at dette betyr stopp... Og travere er ofte litt spesielle sådan... De har hele livet lært at de skal løpe,og de skal løpe fort! Der er det ofte ikke så viktig å lære hesten hva de diverse hjelperne betyr,dessverre. Ofte er traverne "sittet på" ikke innridd...noe som i prinsipp betyr at sitter du på hesten og skal stoppe den ved å dra den i munnen,så forstår den ikke hva du vil...den kjenner kun det gjør vondt,og reagerer instinktivt med å dra igjen og prøve komme bort fra smerten...
Har man en slik hest er det viktig å begynne fra bakken,og lære den å vike fra press før en i det hele tatt setter seg opp og begynner forlange ting av den... Det er ikke mye fair ovenfor hesten å forvente den skal kunne ting den aldri har lært...
Og en annen viktig ting å huske på ang travere,er ofte at dess hardere du e på hånden,dess hardere blir hestens munn når du rir...lett og myk på hånden,og du vil etterhvert få en myk traver...

Men en traver rett fra banen krever mye jobb,så det er nok ikke hesten jeg ville anbefale til en førstegangs-kjøper,med mindre du har hjelp i noen som kan/har omskolert travere før...og man skal ha en GOD porsjon tolmodighet...

Opprinnelig postet av Lene.

Noen travere jeg stellte før, var faktisk trent til å gå fortere, dersom man dro en gang i tømmene, ikke på den samme måten som de blir stanset på.. Kan jo være at det også var årsaken til at den x-traveren gikk fortere ;)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  05:00:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Øh,arabere er da vel ikke "for edle"til å være tur/hobby hester!Syns denne rasen passer bra til det meste jeg,både på hobby og lettere konkuranse bruk.Har stort sett ridd arabere som er veldig gode til å plassere bena i ulendt terreng...men dette er familiens hester så de har jo blitt vant til det da vi liker turer i skikkelig skog;) Min kusine og hennes ponni(araber,ikke godkjent)vant også nm i dressur(ponni klasse)for en del år tilbake.
Islandshest er best...de har et så utrolig godt gemytt,og det er bare tull at man kun skal ha de ekstra gangartene for konkuranse!Bruker tølt mye jeg,ofte på tur...fantastisk gangart,og den må jobbes mye med for å vedlikeholdes.Ridning,uansett rase handler mer om godt hestehold,riktig mosjon og riktig fôring enn å delta i konkuranser!
KONKURANSERIDNING ER EN HOBBY...GODT HESTEHOLD ER EN LIVSSTIL!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 20/09/2005 :  17:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ååå jeg må bare foreslå paint hesten jeg da!!!ble helt forelsket etter at jeg kjøpte min i mars.
en så ærlig og tillitsfull rase har jeg skjelden vert borti..
kald og rolig i hue,den som løper sist hvis noen blir skremt.kvikk og rask hvis du ber om det...
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  17:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Islandshest er best...de har et så utrolig godt gemytt,og det er bare tull at man kun skal ha de ekstra gangartene for konkuranse!Bruker tølt mye jeg,ofte på tur...fantastisk gangart,og den må jobbes mye med for å vedlikeholdes.

Opprinnelig postet av Lise&Vindur;)

Var ikke det jeg mente med at jeg ikke ville anbefale kjøp av islandshest om man ikke skal bruke gangartene. Når jeg engang skal kjøpe meg hest, blir det etter all sansynlighet en islandshest. Mulig jeg kommer til å konkurrere litt, bare for gøy, men det er ikke derfor jeg kjøper meg islending. Jeg vet likevel at jeg vil bruke gangartene dens, og vet at jeg må betale for det. Men dersom man ikke har noe stort ønske om en hest som tølter, og ikke har kunnskaper/ønske om å ri hesten ordentlig i disse gangartene, er det heller ingen grunn til å betale så mye for dem...

Vil også protestere litt når det gjelder islandshestens fantastiske gemytt...det finnes like store forskjeller innen islandshester som alle andre raser. Har vært borti islendinger som er så rolige og avbalanserte at man trygt kan sette en person som knapt vet fram og bak på en hest oppå, og det finnes de som er riktig så heite og absolutt ikke egner seg som nybegynnerhester.
Gå til toppen av siden

Liza=)

» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  22:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:)
har hatt 3 hester eg då:
blanding mellom fjording og kaldblods <--- (se bilde), varmblods x-traver, å nå har eg kjøpt meg en tungdøl..
eg va veldig fornøyd med blandingshesten,men hu fikk problemer med bena..og ble solgt til ei kjempekjekk jente som dessurkjøring/turhest
eg va ikje så fornøyde me x-traveren..han var utrolig fin, ok i sprang/dressur men en veldig stresset hest på tur
eg er kjempefornøyd med dølehesten min, dølehester e snille, og egne seg som en hobbyhest:)- syns eg..lige best den type hest som er kald i hodet, og som en kan stole på
mvh team liza&tulla
------------------------------------------------------------------------------------
-vi må alle bidra til en bedre verden-
Gå til toppen av siden

Tinker Seamus

» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  20:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
TINKER!!! Mitt råd!! Fantastisk rase!! Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  20:09:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Jeg har jo fortapt meg i araberen jeg da... Hva med en araber eller Islandshest? Det var visst to vidt forskjelligte raser jeg kom opp med, hehe, men to som er gode i skog og mark :o)

Helt enig med deg:D
Islandshester og arabere er best.. og de fungerer til alt:D
Men så har jo islandshestene veldig fine gangarter da:D og araberen er litt mer flink i sprang og sånn;)

Jeg rir mest turer på La-fayette, lange og korte, det blir det samme=)

-Tine. Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  20:17:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
det første der var det altså ei annen ei som skreiv ^
-Tine. Gå til toppen av siden

.Cecilie.

» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  11:32:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke jeg men en irsk hunter eller noe i den dur kunne ha passet deg tror jeg Jeg steller ei kalbloddshoppe selv men jeg tror du kunne ha passet irsk hunter, men du kunne jo ha passet dansk sportsponni

Cecilie& skoglysa<3

Ha en fin dag
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  14:21:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Selv har jeg en Dansk Halvblods vallak som er verdens beste Han er litt kraftigere enn de ¨vanlige¨ ridehestene, og heller ikke verdens flinkeste til å ta seg frem i ulendt terreng. Er uansett veldig fornøyd med han først og fremst fordi han er så rolig (mesteparten av tiden ihvertfall), avbalansert, stødig, fornuftig, trafikksikker og behagelig å omgås. Jeg rir jo for det meste dressur, men det at han har den personligheten som han har gjør at kan gjøre stort sett alt med han, deriblant laaaange skogsturer ;)

Er veldig enig med de som sier at du bør se på personligheten fremfor rase. Om du bestemmer deg for en rase, så se også veldig nøye på individene innenfor rasen. Mange hester av samme rase som er ganske så forskjellige i topplokket

Good luck.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 02/11/2005 14:22:18 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  14:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt en Welsh Cob. Hu var 148 i stang. En fantastisk familie/turhest. Hun gikk også distriktstevner i dressur. Ble veldig flink. Og så var hun palomino.. heelt skjønn.
Frieseren er også en flott familiehest.. men litt dyrere enn Welsh.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.