hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp meg!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hjelp meg!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

remina

Skrevet - 14/09/2005 :  22:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ei jente på 24 år som trenger råd.
Har drevet med hest i 9 år,men har hatt pause i 4 år. Driver nå med hest igjen(deilig følelse).
Lurer på hva slaga hest dere anbefaler til meg? Jeg er ca 1.70 høy.
Hadde fjording å en shetlandsponni før,å red en kaldblods litt.Men vil gjerne ha en annen rase denne gangen. Jeg dreiv med bare litt dressur som hobby liksom,så jeg er på utkikk etter en hest som trives med å bare være glad i å gå på turer å rett å slett være familie hest. Lange skogsturer å sånn liksom. Hva tror dere passer til det som står her????

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  22:59:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Se etter personlighet og ikke rase. Enkelt og greit :)
Men jeg ville kanskje ikke gått for shetlandsponni hvis jeg var deg..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  23:33:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke det, Ragnhild? Holder på å forelske meg i disse små tassene, og kunne gjerne tenkt meg en. Dog kan man kanskje ikke sitte på dem, men du verden så mye annet spennende man kan finne på med dem. :-D Neida, jeg skjønner at det ikke er så aktuelt dersom man ser etter en hest man kan ri på. Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 15/09/2005 :  10:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei de små tassene er litt for små.. men søte. hehe.
Ja alle raser er jo fine å greie,men er vel sikkert noen hester som er fødte til å være noe mer enn bare tur hest... eller???????????
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  12:22:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har jo fortapt meg i araberen jeg da... Hva med en araber eller Islandshest? Det var visst to vidt forskjelligte raser jeg kom opp med, hehe, men to som er gode i skog og mark :o)

Og Formosissima, helt enig i det med shetlandsponnier!! De er bare helskjønne :o) Vurderer sterkt og anskaffe meg en slik liten tapp selv jeg, når jeg en gang mister gamlegutt.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/09/2005 :  13:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en welsh cob? Det er en allsidig hest som egner seg både som familie-hest og i konkuranse... Gå inn på hjemmesiden til storhaugs welsh-stutteri

www.welshcob.no
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 15/09/2005 :  14:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er araber en familie å tur hest???? forbinder det med dressur å sprang hest. dem er så elegante å fine..hehe. Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 15/09/2005 :  14:07:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
fortell litt mer om welsh cob..... ikke vært så mye borti den rasen. Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  16:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
haflinger er en hjempebra familie og turhest,er kjent for å være snille og rolige;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/09/2005 :  17:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står rasebeskrivelse på linken til storhaugs welsh-stutteri.. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  18:09:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville nok gått for en av de kraftigere/kaldere rasene, enn en smekker og elegant varmblods, hvis tur er tingen. Når jeg en gang (forhåpentligvis) skal gå til anskaffelse av hest, blir det etter all sansynlighet en islandshest. For meg er det drømmen. De er supre turhester, billige i drift og nøysomme på foret. Men så er de jo ikke så veldig store, da... Og ellers ville jeg kanskje ikke anbefalt å gå til innkjøp av en islending med flere enn tre gangsatte gangarter, dersom du ikke har interresse av å bruke dem...

Ellers; kaldblods (en rolig versjon:p...), fjording, døl, nordlandshest (som jo også er ganske liten...)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  18:15:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ikke for å være frekk, men hvorfor kjøpe islandshest om du ikke skal bruke gangartene? Vel er islandshester nusselige dyr, men du betaler jo endel for at det er islandshest, selv uten gangartene.. Da ville jeg heller gått for en god, stødig fjording.. Mye billigere og minst like skjønn :)

Ellers vil jeg selvfølgelig anbefale haflinger da, som (selvfølgelig) er verdens beste hesterase ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 15/09/2005 :  18:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja tenkte faktisk på Kaldblods,dem er veldig fine å rolige(ihvertfall de jeg har vært borti)??? islandshestene er så små,å hvorfor er den rasen så veldig dyr????? Ja,jeg å mener att arabere er litt for elegante til å bare bruke som hobby/tur hest liksom.. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  22:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke for å være frekk, men hvorfor kjøpe islandshest om du ikke skal bruke gangartene? Vel er islandshester nusselige dyr, men du betaler jo endel for at det er islandshest, selv uten gangartene.. Da ville jeg heller gått for en god, stødig fjording.. Mye billigere og minst like skjønn :)

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Var det jeg også ville frem til...

Islendinger er dyre fordi markedet for islending er stort...mange som vil ha dem, og er villige til å betale prisen som blir satt. Samtidig så er du jo nødt til å skaffe deg en islending hvis du vil ha de ekstra gangartene. Blir ikke det samme som med sprang/dressurhester der du (i teorien) kan anskaffe deg en hvilken som helst hest.

Kaldblods er ikke nødvendigvis det samme som en rolig og avbalansert hest, heller det motsatte, vil jeg kanskje si... Tenker da på de som er travtrent, eller avlet på travere. De har en tendens til å bli noe heite og sterke.
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 15/09/2005 :  22:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja.... jeg rei en x-kaldblodstraver før jeg. Å da jeg dro i tøylene liksom,så begynte den å løpe fortere.. hvorfor det????? det syns jeg var skikkelig ubehagelig. Hvordan skal man ellers stoppe x-travere? Må man bare stole på att dem stopper ved å lytte til stemmen din? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  08:34:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er araber en familie å tur hest???? forbinder det med dressur å sprang hest. dem er så elegante å fine..hehe.

Opprinnelig postet av remina

Jeppz, de er en meget allsidig rase, så til familie og tur er de ypperlige
Men såklart er det smak og behag hva en liker av raser, dette er jo en smekker og edel rase som er noe sprekere enn f.eks. en fjording i gemyttet. Så en må nesten se hva som passer til hver enkelt

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.