hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordingen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordingen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

ShyBoy

Skrevet - 14/09/2005 :  14:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei!=)

Ofte forteller folk meg at de skal kjøpe seg en turhest eller en hobbyhest osv. Så begynner de å ramse opp alle rasene. Så sier de at det ikke kan være en for dyr hest osv. Jeg har sjekket priser på fjordinger flere steder, og de er rimelige for greie turhester, snille osv. Ca mellom 10-20.000kr. Jeg tenker jo at disse hestene ikke har så kjempegod stamme, men er perfekte som turhest.

Så foreslår jeg fjording, så sier personen: "Nei jeg liker ikke så godt fjordinger"

Andre som skal på leir f.eks nekter å ri fjordinger osv.

Dette skjønner jeg ikke i det hele tatt! Hva i alle dager er det som er så galt med fjordinger? Kanskje de har sett en sta rideskole ponni eller to som er fjording, men det er jo sikkert bare fordi de ikke trivset og er for gamle med dette tullet.

Jeg skjønner jo ikke hva de har så imot dem. De sier enten: "Jeg er ikke så glad i fjordinger jeg" eller annet. Urettferdig!

Har dere merket noe lignende

http://www.mmdreamteam.piczo.com

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  14:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva i alle dager er det som er så galt med fjordinger?

Ingen verdens ting

Men har også opplevd mye av det samme du snakker om. Fjordingene er visst treige, late, og vil bare spise. De har også mye mer egenvilje enn andre, og er derfor veldig dumme.

Jaja, tenker jeg da.
Jeg gidder ikke å diskutere det en gang, for jeg vet at så altfor mange ikke gidder å høre etter.

Folk får mene det de vil, jeg syns fjordinger er helt fantastiske, til sitt bruk.

Men, det er som oftest barn/ungdom som mener at fjordingene er late. De som er en del år eldre, syns det er flott med fjordingene og begynner ofte å fortelle om hvor flotte de er som kjørehester

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  20:26:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
nei, ingen ting er galt med fjoringen. Det er ein topp turkamerat/konkurranse hest, men dei fleste vil vel heller ha ein steike gal fullblods for å vise dei "gode" rideferdigheitene (?). Fjoringen er veldig attraktiv i tyskland (eks), der betalar dei hjerne over 20 000 for ein god fjoring. Her skulle det fare eit lass med 8 fjoringar til tyskland, men der for kunn 2 stk for nesten ingen ville selge fjoringane sine..

Fjoringen er undervurdert!

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 15/09/2005 :  09:52:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Fjordingen er ofte en rolig og avslappet hest som ikke gjør noe gratis, ofte blir disse med feil behandling sta og egenrådige. Selv om andre hester også kan bli sta så er fjordingen lett og kjenne igjen og de fleste vet hva en fjording er, derfor tror jeg at folk flest har meninger om den. Når det er sagt så mener jeg at fjordingen absolutt er den mest allsidige og beste rasen i sin prisklasse og mere til.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Bellibutton

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  20:49:17  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingBellibutton  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBellibutton  Svar med kopi av melding
Har hørt det så mangen gonger at 'Nei, fjordingar er sta og dumme, kan bare brukes til slakt' osv osv. Det er så kjedeli å høre på! Okey, kansje dei ikkje er dei beste konkuransehestane, men dei er kjempefine som tur/kjørehest, og er like god som andre hestar!
Sjøl syns eg at fjordingen er fantastisk! Har masse pesonlighet, det er det som teller for meg
Syns det er kjempesynd at det blir snakka så masse 'dritt' om fjordingen

Det er ein ting å få hesten til å gjer dei tinga du seier, det er ein annan ting å få hesten til å ØNSKE å gjer som du seier... Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/09/2005 :  20:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hater Fjordinger, rett og slett fordi jeg bare har hatt dårlige opplevelser med de!

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  21:10:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hater Fjordinger, rett og slett fordi jeg bare har hatt dårlige opplevelser med de!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ja, og fordi du har hatt dårlige erfaringer med de du har holdt på med så skal man hate hele rasen?

Det henger liksom ikke sammen for meg men....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/09/2005 :  21:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hater er et veldig sterkt ord. Jeg hadde heller aldri kjøpt meg en fjording, men til sitt bruk er de veldig greie. Og spesielt handicap-ridning er de jo kjempegode!!! Rolige og avbalanserte, og veldig jevne i tempo. Skal liksom litt mer til for å skremme en fjording enn en hest av varmere rase =)
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  21:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
fjordinger er faktisk uteolig gode konkuranse hester å, men de blir undervurdert!du ksal leite lenge etter en roligere og mer balansert hest... og de fleste fjordinger jeg kjenner er heller ikke alltid like rolige! en vanlig fjording går fint meter`n og Lc dressur...
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/09/2005 :  22:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ja, og fordi du har hatt dårlige erfaringer med de du har holdt på med så skal man hate hele rasen?

Det henger liksom ikke sammen for meg men....

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Ja, hat er veldig sterkt ord. Har ikke ridd så mange fjordinger, men de jeg har ridd har vært helt forferdelige. Kunne gjerne tenkt meg og ridd en av den "spreke" typen, men får aldri sjansen.
Fjordingen har et litt dårlig rykte på seg, det synes jeg er dumt. Det er jo en Norsk fin rase.

Har også hørt mange historier om Fjordingen som ikke har vært akkurat positive. Hestemiljøet her er også veldig lite preget av fjordinger. Få av den rasen en komunen ja.

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  22:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var to fjordinger på skolen min i fjor, vil ikke si at noen av dem var treige og kjedelige å ri. Begge to var noen meget bestemte herremenn, og ikke akkurat noen nybegynnerhester. De var forholdsvis kjappe, og morsomme å ri hvis du bare viste hvem som var sjefen... Men spesielt den ene av dem var skikkelig sta, og eide ikke bremser. Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  11:00:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Enig med Mathilde, det er mange fordommer ute og går, ikke bare om fjordinger, men om mange andre raser også. Jeg har en fjording på helfôr selv, og jeg er litt forsiktig med hvem jeg setter oppå ham, fordi han er veldig kraftig og utrolig sterk. Jeg har det kjempegøy med denne hesten, vi rir sprang, dressur, Mounted games og tur, og han har aldri problemer med å holde følge med de andre, mer langbeinte ponniene på stallen på tur. Og det går gjerne veeeldig fort i svingene når vi galopperer på tur... Men det er klart at når noen av de yngre og (fysisk) mindre jentene i stallen rir ham iblant, da gjør han gjerne som han vil, fordi som noen sa tidligere; fjordinger gjør sjelden noe gratis. Jeg merker også at hvis noen andre har ridd ham et par ganger, så tester han meg mye mer enn han pleier, så da må jeg vennlig, men bestemt, minne ham på hvem som bestemmer! Hvis han bare hadde gått i rideskolen, hadde det nok ikke tatt lang tid før han ble en sånn "fæl, treig fjording". Mange fjordinger har nok rett og slett for mye egenvilje til å gå i rideskole, for de lærer veldig fort hva de ikke trenger å gjøre.
Jeg kan tillegge at min fjording er en flott allroundhest som blir med på det meste. Han er fantastisk i terrenget; stø på foten både opp og ned bakker, og han er aldri redd. (Iblant lurer jeg på om han ikke mener det er bortkastet energi å sky for ting :)
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/09/2005 :  16:06:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faktisk så er den tryggeste rasen jeg vet om fjordingen. Har alltid følt meg trygg når jeg sitter på en fjording
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Jollypopp

Skrevet - 16/09/2005 :  16:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Heyza
enig i mye av det som blir skrevet her;) For noen år siden hadde jeg ridd mye på en veldig treig og gammel fjording, så jeg var litt lei av dem. Men så begynte jeg på en ny rideskole, hvor jeg først ikke ville ri fjordingen de hadde der. Men så fant jeg ut at jeg ville prøve den, og den var jo super! Sprek og glad hest! Den hadde hoppa 1.20 med en annen i stallen, og den dagen Leo flytta fra stallen var jeg skikkelig lei meg:(
Fjordinger er like allsidige som alle andre hester!

Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  21:11:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordingen har et litt dårlig rykte på seg, det synes jeg er dumt. Det er jo en Norsk fin rase.

hmm? har dei eit dårleg rykte på seg? Det er bare dei med "flotte hestar" som hakkar ned på fjoringen, som regel. No er ikkje eg fordomsfull eller noko, men det er som regel sånn at dei som f.eks. blir slått på stevne av ein fjoring (då dei sjølv har ein veldig god hest) er dei som slenger drit om dei...

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/09/2005 :  21:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hmm? har dei eit dårleg rykte på seg? Det er bare dei med "flotte hestar" som hakkar ned på fjoringen, som regel. No er ikkje eg fordomsfull eller noko, men det er som regel sånn at dei som f.eks. blir slått på stevne av ein fjoring (då dei sjølv har ein veldig god hest) er dei som slenger drit om dei...

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Nettopp.... Huska en fjording på 18 år som slo mange "flotte" hester på et dressurstevne. Tror det var LC eller LB...

De som har sånne "flotte" hester til 200.000kr prøver somregel og vise hvor "bra" de takler den, selv om jeg selv synes at de er mye lettere å ri en en viljesterk fjording, man må holde i gang og kosentrere seg 110% prosent!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.18 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.