hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  00:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg er ei jente som er veldig nyskjerrig på islandshester, men har desverre aldri fått æren av å prøve å ri en skikkelig en Men det jeg lurer på er om noen kan forklare meg litt mer om dette bittet dere bruker. Hvorfor det, og hvordan det fungerer sammenlignet med andre bitt. Er det påbudt i konkurranser, eller kan også feks. trinsebitt brukes? Hva med salen? Legges den lenger bak enn på vanlige hester? Satt og såg på noen bilder, og der såg det ut som salen låg midt på ryggen, dvs ca 15 cm BAK skulderbladet. Var det bare dårlig påsaling av de som red eller skal den ligge så langt bak? Og igjen, isåfall hvorfor? Vil bare vite litt mer

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  00:03:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags bitt er det du mener? Det som ofte brukes i konkurranser er et slags bitt med vekststenger (vet ikke hva bittet heter, har aldri drevet med konkurranse/aktiv gangartsridning på høyt nivå...). Men etter hva jeg har forstått, så er det for å få bedre kontakt med hestens munn når det trengs, samtidig som man skal slippe å forstyrre den unødvendig når den går fint. Et slikt bitt med vekstenger, gir økt effekt av de signalene man gir (såfremt de blir gitt på riktig vis), og dermed kan man ri med en veldig lett hånd.

Tror ikke det er noen regler om påbudt bruk av slikt bitt i konkurranser. Selv har jeg ridd med tredelt med kobber, og vanlig trinsebitt på de islendingene jeg har ridd.

Når det gjelder salen, skal den legges ca en håndsbredds lengde bak skulderen. Finnes nok noen som legger salen lengre bak for å få hesten til å "sette" seg mer, men vet ikke om dette har noe for seg, og det kan jo også gi ubehagelig press på hestens rygg. Hvis det er gamle bilder du har sett, evt bilder av eldre ryttere, kan det også være rytterens sits som får det til å se ut som salen ligger veldig langt bak...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  09:23:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har også lært at islandshestbittet -ikke- er sterkt i så måte at det vil få hesten til å stoppe av ubehag, altså at det ikke funker som nødbrems. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  21:27:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
er vel som alle andre bitt det at det ikke skal funke som nødbrems!
da sitter det en korka rytter i andre enden!!

tar heller rolig inn på den ene tøylen og får hesten inn på volte!
men nå er min hest veldig snill da!
han er var for stemme så jeg får stoppa det meste bare med litt skarp stemme bruk

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  01:05:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Det heter islandsk stangbitt... (hvis d e du mener da) Det er ikke påbudt nei. Men enkelte foretrekker det.

Og det med salen, den skal ligge litt mer midt på hesten fordi da er det lettere for hesten å bruke bena i tølt og pass. Men hvis den legges for langt bak kan hestens nyrer bli skadet og det er jo ikke bra:S Egentli så skal salen ligge (På ALLE hesteraser) litt fra skuldra, den skal ikke ligge på skuldra, det bare presser på å kan være veldig ubehagelig for hesten. Mange trur den skal ligge langt frem men det skal den ikke. SELV om det er sprang de rir.... !! Men jeg sier ikke at den skal ligge på samme plass som på isl.hesten men en plass midt i mellom.

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:12:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Islandskstangbitt brukes helst av drevne ryttere, det e sterkt så det trengs ikke en hard hånd for å ri med dette type bitt..

Salen skal ligge ca en hånd med litt plass mellom fingrene fra vrivelen før låret.. Det hjelper hesten å løfte seg mere og derav få bedre lkøft og bedre aksjon i skuldrene

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:17:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er vel som alle andre bitt det at det ikke skal funke som nødbrems!
da sitter det en korka rytter i andre enden!!

tar heller rolig inn på den ene tøylen og får hesten inn på volte!
men nå er min hest veldig snill da!
han er var for stemme så jeg får stoppa det meste bare med litt skarp stemme bruk

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Vet ikke om denne var hintet til meg, men jeg har aldri brukt dette bittet som nødbrems. Har ridd med det ja, men ikke for å bremse. Jeg bare vet av folk som tror dette er en nødbrems..
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:47:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Enig med formosissima .. hun sa ikke hun brukte det som nødbrems.. Mange som rir hingster tror dette bittet er til for å bruke som en brems.. Hvis min hest stikker legger jeg meg på halsen så stopper han.. Tror jeg faller av.. hehe.. morsomt.

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  15:59:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandsk stangbitt, brukes av mer erfarne ryttere, med en følsom hånd.
Overhodet ikke som nødbrems, vet ikke helt hvorfor Tigull begynte med det hun skrev(har ingenting med denne debatten å gjøre), men det kan være det samme.

Bitter er ikke påbudt i konkurranser, vanlig trinsebitt eller tredelt bitt er det jeg ser bli brukt mest.

I følge en amerikansk nettside, skal salen ikke presse på skuldra/manken, den skal ligge lengre bak, på ribbeina. Da får hesten mer bevegelsesfrihet og kan løfte så mye på beina som den måtte ønske.
Da jeg fikk islandshest for første gang, var dette med salen et spørsmålstegn for meg. Men ble vant til det etterhvert, og nå må jeg tenke meg godt om når jeg legger på salen på en "vanlig" hest..
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  18:15:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Den gir skuldrene mer frihet og derfor større aksjon i bevegelsene

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  19:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
nettopp, lukas Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 08/10/2005 :  19:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er kulSiren:) Love yah Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  19:43:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Selv får min hest mye bedre form med islandsk stang.. Prøvde det i helja

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  03:13:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Har hørt at Islands stangbitt ikke skal brukes av folk som ikke har greie på det...Det kan ødlegge hesten.

Men noen som egentlig vet hva forskjellen er på vanlig trinsebitt og tredelt bitt ?
Selv bruker jeg tredelt for liker det best,men vet egentlig ikke hvorfor.

Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  19:40:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Det er riktig at bare folk som kan "ri" en islandshest burde bruke stang, akkuratt som at ikke nybegynnere burde bruke sporer...

Jeg liker også 3-delt bitt.. er jo sterke en trinse og jeg føler min hest tyger mer på 3-delt..

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  23:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tredelt er sterkere enn trinse, men ligger bedre i munnen til hesten. Så jeg liker best tredelt, og syns det ser mer behagelig ut for hesten, da det har et ledd, og dermed også en "bøy", mer enn en vanlig trinse, slik at bittet mer former seg etter hestens munn.

Skikkelig dårlig forklaring, men det begynner altså å blit seint på kvelden.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.