hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kryssnesereim på Islandshest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Kryssnesereim på Islandshest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  15:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Vurderer å kjøpe kryssnesereim hodelag til islandshesten min, men kan hun ta skade av det? Venninna mi sier at det kun er til spessielle heste, som er heite og slikt, og at det vil ødelegge nesebeinet på islandshester. Stemmer dette? Eller kan jeg bare bruke kryssnesreimhodelaget?

maane

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  17:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tviler på at hun tar noen skade av det, men jeg ville ikke kjøpt det om jeg ikke hadde behov for det. De fleste fungerer fint på vanlig islandsk nesereim (lav). Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  17:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du skal skade nesebenet kommer det an på hvor heftig du strammer til.
Så lenge den er tilpasset er det ikke mer "skadelig" enn en annen neserem.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  21:29:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
mulig jeg tar feil, men er ikke kryssnesreim brukt ofte hvis den lave nesereimen irriterer bittet?
Selv bruker jeg en nesereim med slikt metallstykke.. som bøyer seg over bittet..
funker veldig fint..

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  00:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,det er den.
Er også det at du lukker kjeven til hesten lenger opp og for enkelte kan dette da gi mer kontroll.

Lukas bruker bygelhalter antar jeg.
Kjekk sak om man har en hest som får litt "hetta" om den føler den ikke får nok luft.
Gir mulighet for å lukke igjen uten å forhindre pusten og du kan da ri med strammere neserem...

Minst fare for skader ved bruk av neserem er det om du varierer.
Stadig trykk på en plass gir mer slitasje,så litt variasjon er ofte det beste.
Også når det gjelder bitt.
Bare pass på hvilket bitt til hvilken neserem.Er lov med kombinert neserem til stang på Islandshest,betyr ikke at det er kombinasjon som har noe som helst positivt for seg.
Høy eller ingen til stang,de andre til alle typer trinse.

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  19:30:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Bygelhalter ja, må lære meg det navnet:)
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  22:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så dere mener at hvis jeg ikke har det så stramt, kan ikke Islandshoppa ta skade av det.. La oss no si at hun "tok ut" med meg, og jeg må ta hardere i tøylene, vil det være skadelig, hvis den sitter for stramt? Er så inderlig redd for å skade henne!! Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  23:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hun tar ut med deg så stopper du henne!!
Om du da må ta mer solid tak i henne enn ønskelig,SÅ GJØR DET!!
Ikke bli så redd for å gjøre henne "vondt" at du ikke kan stoppe henne i en krisesituasjon.
Det som er med neseremmen er at om man strammer den kraftig til,så klemmer du "kinnet" inn mot tennene.
Hesten kan da lett bite seg.Om det blr for stramt vil også mange hester låse seg i kjeven og dermed i nakken og videre bakover.
Det skal ALLTID være 2 fingre oppå hverandre mellon neseremmen og hesten din. Er det det far du IKKE spent den for hardt.

Det er bra at du er opptatt av at hesten din skal ha det best mulig og FLOTT at du vurderer nøye før du putter på nytt utstyr.
MEN,og det ER et men her,vi må ikke bli så redd for å skade at vi går for langt den andre veien.
Neseremmer er et godt og svært ofte nødvendig hjelpemiddel når man rir,ikke et torturredskap utviklet av folk som ønsker å se hester lide.

Har du mye problemer med at hun løper ut bør du ta tak i det problemet. Skolere henne,gjøre henne lydig for hjelperne.Dette er neppe et problem som en enkelt neserem kan løse.
På den annen side sa engang en klok mann, for hver hestes munn finnes et bitt som passer...så hvem vet? Kan være hun trives langt bedre med kryssneseremmen/pullergrimen/meksikanske neseremmen enn det du tidligere har forsøkt.

Pes.det ble langt...Lykke til!

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  09:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Hun bruker ikke å løpe ut, med meg, fordi vi kjenner hverandre. Men hun er litt ustabil med andre ryttere. Men det hender at feks. en hest galopperer foran meg, så vil hun også, og da tar hun litt av. Jeg bruker da å stoppe henne, så for å fatte galopp selv, slik at ikke hu bestemmer. Tror kanskje jeg skal kjøpe et kryssnesereimhodelag, for å se hvordan det fungerer. Fungerer det ikke, bytter jeg bare til det vanlige igjen! Takk for svar :) Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  10:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg skal ikke ha det stramt ;)
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  14:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får legge ut et bilde på vipen av henne så vi får se hvor vakker hun ble!!

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  14:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men førtst må jeg kjøpe det, hehe :) Skal kjøpe det fra ei som heter Lene, fant annonsen hennes her, på hestemarked ;D
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.