hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes dere om meg???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva synes dere om meg???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  13:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Jeg har vært så skolelei nå at jeg dropper første året videregående....i stedet har jeg begynt på nki..altså nettstudier. Men mamma og pappa var jo selvsagt helt uenige med meg da....men jeg føler at hele familien min skjemmes over meg...Familien min er slik som snakker om den og den personen som ikke er helt vellykket osv(helt helt sykt jeg vet det)

Men det egentlige spm mitt nå er..
Hva synest dere om folk som tar utdanning via nki??
Synest dere at det sikkert er kunn for tapere med dårlige karakterer??

Litt stupid spm dette men jeg er litt nysgjerrig hva folk generelt synest om det da siden min familie synest det er så skjemm!!

Takker for svar

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  15:30:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg tar sjølv utdanning via NKI, dog tar eg høgskuleutdanning der. Synest ikkje det er noko å skamme seg over. Har heller opplevd det motsatte. Folk synest eg er flink som får det til. Man må være stukturert og flink til å sette seg ned og lese. Man har ingen som bestemmer over noko.

Og eg har ikkje dårlige karakterer. Høgskuleutdanninga ved NKI gir samme kompetanse som ei høgskuleutdanning ved ein annan skule.

Kva er du begynt på da?

Gå til toppen av siden

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  15:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!

tusen takk for svar!! det hjalp å lese det du skrev!!!

Går vgs der jeg da...synest det passer meg kjempebra å gå nki nå. Da kan jeg kombinere det som jeg vil + at jeg får meg en slags pause fra skolemiljøet! Trivest gjør jeg kjempegodt!! Men familien min er så tradisjonell og tør liksom aldri å prøve noe nytt! De synest også at jeg sløser bort tid og penger, og det er så surt å vite at man ikke får støtte fra familien når man studerer.
Jeg gjør det faktisk bedre nå enn jeg har gjort før på skolen da! :-)

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  19:56:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja, kunnskapsmessig sett er det vel samme hvor du tar videregående. Men hva med det sosiale? Ville aldri gått glipp av tiden på videregående for alt i verden - det er den beste tida i mitt liv :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  19:57:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Høres ut som om du har det bedre nå enn du har hatt det om du har gått på skolen (fått inntrykk av det) Så høres ut som om dette er noe positivt. Syns heller familien din bør være stolt av deg istede for å skjemmes, du gjøre noe annet fordi du er lei av skolen, men du får deg jo en utdanning (eller begynner på det) Men kanksje du kan fortelle meg hva nki er? Vet d ikke helt :/
Stå på.. og lykke til:)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  21:01:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm.... synes nå skole er best uansett jeg. Datteren til samboeren min har nå sluttet videregående etter bare to uker. Hun vil finne seg en jobb heller sier hun, men hvilken jobb får en 16-åring??? Hun bor hjemme hos moren (som desverre heller ikke jobber eller gjør noe) så jeg mener faren burde presse henne mer enn hva han gjør for å få henne tilbake til skolen. Jo lenger du går uten, jo værre er det å begynne igjen...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  21:20:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmmm.... synes nå skole er best uansett jeg. Datteren til samboeren min har nå sluttet videregående etter bare to uker. Hun vil finne seg en jobb heller sier hun, men hvilken jobb får en 16-åring??? Hun bor hjemme hos moren (som desverre heller ikke jobber eller gjør noe) så jeg mener faren burde presse henne mer enn hva han gjør for å få henne tilbake til skolen. Jo lenger du går uten, jo værre er det å begynne igjen...

Opprinnelig postet av TORHILD

NKI er skule det også da.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  22:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men det er det å gå hjemme uten faste regler/klokkesletter som jeg ikke synes ikke er så bra. Er veldig lett at skolearbeidet sklir ut, og du må ha veldig selvdisiplin for å si til deg selv at -nå gjør jeg skolearbeid, når feks været er vakkert og stallen frister, venner kommer innom eller "det eller det" går på tv.
Gå til toppen av siden

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  11:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torhild..

Om man er skolelei så er det mye bedre å enten ta seg et år fri eller gjøre som jeg..går nki.
Jeg foretrekker det enn å sitte ett år på skole å kjede meg i hjel for å så komme hjem med drittkarakterer!
Ja klart man må ha selvdisiplin..Men når man er 16 år så burde man ta litt ansvar selv og vite at om man feks. skulker unna skole går det utover seg selv!
Man kan jo lage seg faste regler/klokkesletter, det har jeg gjort, og jeg synest det går skikkelig bra! På ungdomskolen hadde jeg bare tullekarakterer...3.5 i snitt, og vil man bli vetrinær så er ikke det lovende akkurat, men nå etter å ha gått nki har jeg faktisk ikke fått under 5 på noen av mine prøver..*skryt*. :-P

Mine foreldre tror fremdeles at jeg ikke greier dette og de er forberedt på at jeg må gå første året om igjen. Men det gir meg bare mer lyst til å fortsette..det er jo litt sårende da å vite at foreldrene ikke støtter deg...vetrinær er det eneste yrket jeg kunne tenkt meg og jeg er fast bestemt på at dette greier jeg!
Jeg syns heller at du/dere skal støtte henne litt mer jeg...la henne lære av egne feil! Dere kan jo ikke bestemme studievalgene for henne, det eneste dere kan gjøre er å vise at dere støtter henne!

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  12:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat i vårt tilfelle så vil hun jo ikke gå på noen skoler, heller ikke på NKI. Det eneste hun vil er å gå og vase rundt, og ha et skikkelig fri-år. Men å sitte på baken uten å jobbe eller noe, det blir man ikke rik av! Og all den tid moren heller ikke jobber, bare går hjemme, og har gjort det i mange år, så er ting litt vanskelig. Ingen av de har et fnugg med viljestyrke! Alltid hatt frie kom-hjem-regler, ingen klokkesletter av noe slag, ingen plikter i hus/hage eller noe. Derfor mener jeg at hun bør gå på skole.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  14:22:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Men har et spørsmål, kan noen fortelle megl itt mere om nki, eventuelt en innternett side. Høres ut som noe som kan være aktuelt for meg, er ganske skolelei allerede..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  15:06:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Du kan lese om NKI her.

Klippet frå NKIs side:

Kopi av melding:

NKI-gruppen består av NKI Fjernundervisning, Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH), NKI Forlaget og NæringsAkademiet A/S. Forkortelsen NKI står for Norsk Kunnskaps-Institutt.

NKI Fjernundervisning ble grunnlagt i 1959 og er Norges største fjernundervisningsinstitusjon, godkjent av Utdannings- og forskningsdepartementet etter Lov om voksenopplæring. Stortinget bevilget for 2003 ca 6 mill. kr. i støtte til driften. De fleste av de lengre studiene er godkjent for finansiering via Lånekassen.

I løpet av et år er om lag 20 000 studenter aktive ved NKI med kortere eller lengre studier og kurs. De kan velge blant 230 studier og rundt 470 kurs, og de blir betjent av 50-60 heltidsansatte og ca 300 deltidsansatte lærere. De fleste studiene tilbys både pr brev og via Internett.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  15:26:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja klart man må ha selvdisiplin..Men når man er 16 år så burde man ta litt ansvar selv og vite at om man feks. skulker unna skole går det utover seg selv!
Opprinnelig postet av Catz

Mulig noen er selvdisiplinerte når man er 16 år... men jeg var iallefall IKKE det. Er det ikke ennå heller, for den saks skyld. Begynner hvert skoleår med innstillingen at i år, da blir det andre boller. Men det sklir ut hver gang...

Men klarer du det, så er jo det bra. Jeg synes som sagt at skole er mer enn bøker og lærere. Det er en sosial samlingsplass hvor man bør være tilstede, om ikke annet for å opprettholde kontakt med jevnaldrende.. Man går glipp av mye om man ikke går på skole. Savner du ikke vennene dine når du sitter hjemme og leser isteden for å være sammen med de?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  17:52:41  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har ikke kontakt problem med vennene mine fordi...
Er med på en god del aktiviteter: korps,sykkling,ungdomsklubben og ikke minst stallen hvor de fleste av vennene mine er. Det er jo faktisk bare snakk om et år, og i mitt tilfelle så passer dette meg bedre enn "vanlig" skole. vennene mine er dessuten spredd overalt på skoler nå og der hvor jeg egentlig skulle begynt trivdes jeg ikke i det hele tatt! (kom ikke inn noen andre steder nettopp pga av mine dålige karakterer på ungdomskolen).

Er klar over at ikke alle er selvdisiplinert, men er man det, og er man lei skole, trenger bedre karakterer så er nki midt i blinken egentlig :-P Er ganske ansvarsbevist da har hatt hest siden jeg var liten og jobber som avløser.

Torhild...
Er vel enig i at skal man ha et friår så burde man enten jobbe el no sånt...blir nok en del kjedelig etter hvert, for det er jo snakk om et helt år hvor man gjør ingenting. så tror du ikke at det etter hvert blir så kjedelig at hun prøver å skaffe seg jobb?? Det er jo ikke helt umulig å få seg jobb som 16 åring da, men enkelt er det nok ikke...
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  17:58:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns et fint "fri-år" måtte være å gå et år på folkehøgskole. Da har du fortsatt regler og og ting du må gjøre, det sosiale er der, og du lærer noe. Forskjellen fra vanlig skole er jo at du slipper mas om lekser, karakterer, prøver og eksamen. Pluss at du kan velge en skole og linje som kun dreier seg om det du interresserer deg for.

Et råd til catz...jeg ville ikke tatt alle tre årene på vgs som student gjennom nki. Grunnen er det som så mange andre også har nevnt; det sosiale. Det å bli kjent med nye mennesker på din egen alder, tror jeg er veldig viktig. Kan hende at dette ville være det eneste som skal til for å få deg over den "skoleleie" perioden, for det virker jo ikke som det er det faglige som er noe problem så lenge du ikke får under 5 på noen prøver.

Og til slutt: vær forberedt på at du likevel, til tross for fantastiske karakterer, etter all sansynlighet vil komme til å måtte reise utenlands for å utdanne deg til dyrlege...hadde også det ønsket, og har gode karakterer fra skolen, men har ingen sjangse til å komme inn i på Ås, da inntakskravet er over 6'er i snitt...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  19:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Begynner hvert skoleår med innstillingen at i år, da blir det andre boller. Men det sklir ut hver gang... "

hehe, høres ut som meg det gitt

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.