hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utdanning med hest etter videregående.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Utdanning med hest etter videregående.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

susanne

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  18:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
hello
jeg fant akkurat ut at skolen jeg ville gå i sverige (HTU) for å bli equiterapeut krever at man har jobbet minst 4 år i deltidsjobb og fyller 25 det året man søker *sukk*
og nå har jeg da igjen ingen anelse om hva jeg vil bli ,eller hvilken videregående skole jeg skal gå.
har noen av dere der ute noen forslag til yrker, evt skrive litt om dette yrket og hva som kreves av videregående skoler osv?

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  20:07:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sjekk ut NRYFs sider om utdanning med hest. Sjekk spesielt linken helt nederst, med artikkelen fra Hestesport 2/2005. Her får du antagelig endel ideer.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/11/2005 :  20:09:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Etter videregående (gikk allmennfag) gikk jeg et år på folkehøgskole med hestelinje. Absolutt å anbefale! En lærer masse, og ikke er det noe karakterpress, nyttig, og veldig gøy! Jeg storkoste meg iallfall i året mitt! Fikk også mange nye venner fra hele landet.
Etter folkehøgskolen flytta jeg til England og begynte på Equine Studies, dvs hestestudier rett og slett. Mere hest, mere hest! Angrer ikke et sekund! En får mange nye impulser, ny lærdom, og kanskje litt andre synspunkter, hjemme i Norge drives det aller meste på tradisjon, men det begynner å komme seg betraktelig, til alles store glede!
Jeg vil peile utdanninga mi mer mot avl og stutteridrift etterhvert, og kanskje begynne med noe selv i Norge når jeg er ferdig, er ikke sikker enda, men markedet er rimelig blankt pr dags dato, så jeg ser absolutt mulighetene!
Gå etter det du vil gjøre, du vil ikke angre! Jeg satser heller litt mer nå, gambler litt, og koser meg masse, framfor å studere noe som er bankers, men gørr kjedelig..

Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  17:08:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Hei!
Har samme problem som deg jeg, susanne.. Har ikke peiling..! Vil gjerne gå hestelinje på ett eller annet vis.. Mamma sier det er helt bortkastet tid.. Men jeg vil ikke gå almenn for alt i verden, er skikkelig lei.. Har veldig lyst gå på en skole i Sverige, men den jeg har plukket meg ut, tar kun inn 4 "utlendinger" og siden jeg er fra det vakre landet Norge, vil jeg nok ikke komme meg inn der nei..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  18:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei!!!!!!! Der røk planene mine i vasken også, søren altså! Er enda et par år igjen før jeg hadde tenkt å søke, siden jeg skal gå folkehøyskole først, men likevel så er jeg bare 20 når jeg går ut derifra... Kanskje jeg skal prøve meg på den norske skolen istede da, den hørtes interresant ut den også.

Men hvorfor krever de at man må ha gått 4 år i deltidsjobb først? Og den aldersgrensen?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  20:08:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det med aldersgrensen har jeg faktisk ikke peiling påjeg går utifra at de 80yk poengene man må ha er noe man får når man jobber?!
ja jeg ble skikkelig skuffet jeg altså..hadde jo lagt drømmeplaner for hele livet mitt framover nå jeg *drømme*

Alvanesen: du kan gå allmen påbygging når du går hestelinja da..du får fortsatt generell studiekompetanse.

jeg har selv tenkt litt mer på å bli dyrlege nå da og muligens gå på universitet i Tyskland for der er det jo gratis å studere og muligens litt lettere å komme inn..hehe..

Anniken:Equine studies....du kunne ikke tenke deg å fortelle litt mere om hva det går ut på? det hørtes jo intressant ut ihvertfall=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/11/2005 :  20:42:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Equine Studies er genialt! Det går egentlig ut på alt om hest på en måte, alt fra hvordan drive en stall rent forretningsmessig, til praksis på stall. Fagene jeg har er business management, husbandry theory, equine anatomy and physiology, industrial context og praksis og teori på stutteri og vanlig stall.
Business management handler om hvordan drive en stall eller en annen bedrift linka til hest rent økonomisk og driftsmessig, veldig kjedelig, men kanskje det faget som er mest nyttig.
Husbandry theory er rett og slett sykdommer og sånt. Stell av syk hest, stell av gammel hest, lover og regler innenfor alle områder, karantene osv.
Equine anatomy and physiology er rett og slett anatomi, her har vi også praksis, skjærer i daue hestebein og sånn, kjempeinteressant!! Høres kanskje ekkelt ut, men det er veeeeldig lærerikt! Lærer om hele hestens anatomi og livsfunksjoner.
Industrial context handler om de forskjellige industriene innen hest. Etter at jeg kom hit har jeg lært veldig mye nytt, hest er ikke bare rideskole og stutteri! Det er så myemyemye mer, og jo mer jeg lærer, jo mer finner jeg ut at det er å lære, blitt skikkelig sugen!
Vi har teori i stutteridrift og ridning og stable management, dette sier seg litt selv i grunn, og selvfølgelig praksis. En kan velge litt selv hva en vil gjøre, jeg har en dag med ridning og en med stutteripraksis, og i tillegg så rir jeg noen skolehester i helgene på egen hånd. Det er også mulig å ha egen hest her.
Alt i alt dekker dette det aller meste innen hest og hesteindustri, og etter tre til fem år her skal en være rimelig godt rusta til å gå inn i hvilken som helst del av jobbmarkedet innen hest. Selv er jeg veldig gira på stutteridelen og jobbing med unghestene, det er liksom favorittdelen min da... Kan alltids ri seinere liksom.. Dessuten så rir jeg jo såpass mye på helgene. Bare spør om det er mer du lurer på!
Følg også med på vipen min, kommer snart nye bilder herfra, av staller og anlegg. Er over 80 hester på skolen, så det er noe å finne på for alle.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  20:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har spurt på forumet 'mitt' nå, og fått til svar at det er feil. Det er ingen aldersgrense eller arbeidskrav, bare krav om at man må ha erfaring med hest og godkjent vitnemål fra videregående (Generell studiekompetanse).

Link til forumet http://p069.ezboard.com/fhorse84124frm2.showMessage?topicID=9926.topic.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  21:03:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
kristy: det står på skolens egen hjemmeside at man må fylle minst 25 år det året man søker seg inn og må ha jobbet minst 4 år i deltid..jeg kan finne linken til siden for deg.
det er bare sånn det er..utrolig kjipt men..

Anniken:det høres jo veldig intressant ut da! alt blir jo mye morsommere når det er om noe man virkelig intresserer seg for! er det vanskelig å komme inn på skolen der? og er det mye i studiepenger osv for å gå på skolen der?

takk for flotte svar folkens=)

susanne

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  21:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
http://www.htu.nu/blankett.htm
dette anmeldelses blanketten og hvis du blar litt nedover så ser du det.

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/11/2005 :  23:58:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det er ikke vanskelig å komme inn, alt du trenger er generell studiekompetanse og litt erfaring med hest. Det jeg gjorde var å fylle ut en vanlig søknad, la ved vitnemål fra videregående, samt vitnemålet fra folkehøgskolen og et brev der jeg skrev litt om hva jeg hadde gjort med hest, hva slags nivå jeg var på og hvorfor jeg ville gå der osv. Men det skal ikke være noe problem å komme inn, det er VELDIG mange internasjonale studenter her! Denne skolen er en av dem som har flest utenlandske studenter, fra alle mulige land, kjempegøy! Jeg kjenner nå folk fra Japan, England, Sør-Afrika, Uruguay, Peru, Kina, Usbekistan, Nederland, Tyskland, Litauen og mange mange andre land. Veldig spennende å bli kjent med så mange forskjellige kulturer!
Det koster endel, må nok beregne en 120 - 130 000 i året i skolepenger og hybel (hvis du bor på skolen). Om du bor på skolen får du mat inkludert da. Alt dekkes av lånekassen, du får 160 000 i året, men sånn som meg, jeg bruker ikke opp alt det, for jeg jobber utenom i alle ferier hjemme i Norge (takk for høye norske lønninger! ) sånn at alt i alt så sitter jeg ikke igjen med så forferdelig mye i lån egentlig. Og studielån er jo uansett det billigste lånet du kan få! Jeg synes det absolutt er verdt det, jeg kommer hjem til Norge med en utdanning som så godt som ingen andre har.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  10:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Susanne: da synes jeg det er meget merkelig at personen jeg 'pratet med' hadde fått høre fra skolen selv at det ikke er noen arbeidskrav eller aldersgrense?

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  19:40:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kristy: ja det er veldig rart egentlig...det er nå ihvertfall det det står på siden..jeg går utifra at den eneste måten å få vite det helt sikkert på er å kontakte skolen selv..

Anniken: Det høres jo kjempekult ut da!!definitivt noe jeg må tenke litt mer over det ja=) det er ikke veterinær studier på den skolen der da? hehe..=P
avl er jo veldig intressant i seg selv da..har alltid hatt lyst til å drive oppdrett av akhal tekkiner hester *drømme*

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/11/2005 :  11:57:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Har ikke veterinærstudier, men dyresykepleier på en måte. Noe som heter Animal Care, du får utdanning i all slags dyr, kan jobbe på veterinærkontor, i dyrehage, kennel eller hvilket som helst annet sted de har noe slags dyr. På Animal Care Unit har de alt fra katter, hunder og marsvin til reptiler, kjempespennende det også, jeg vurderte det faktisk, men endte opp med å studere det jeg liker aller best, nemlig hest!
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  14:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
aha..jo jeg vurderte å bli dyrepleier,men for å komme inn på den skolen i Norge måtte jeg ha like gode karakterer på videregående som for å bli veterinær, så når jeg først hadde kommet så langt kan jeg jo like gjerne bli veterinær=P

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  16:18:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken videre utdanning må man ha for å drive et stutteri? Fra vidergående og fremover?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.