hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stopper på ridebanen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stopper på ridebanen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  16:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
Når jeg rir hesten min i trav eller galopp på ridebanen, senker han farten og begynner å skritte (evt. stopper) på de samme plassene hele tiden... Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre?
Besøk min hjemmeside! http://www.rosamulle.piczo.com

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  16:13:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kanskje det hjelper å komme han i forkjøpet og ta han ned i skritt før han tar iniativet til det selv? Trav eller galopper bare et lite stykke, så ned i skritt igjen før han kommer dit han pleier å stanse. Om og om igjen Forhåpentligvis vil han etterhvert bli vant med at han skal skritte når han får beskjed, og ikke når han selv måtte synes at han har løpt langt nok. Etterhvert kan du kreve at han løper lenger innimellom, men fall ikke for fristelsen å gå for for fort fram og galoppere ti runder hvis han ikke stanser. Har ikke prøvd dette selv, men i hodet mitt virker det ganske logisk

Det kan være at han har vondt et eller annet sted også, så at salen passer og hesteskrotten er i orden må man vare sikker på først
Så har vi dette med respekt og lederskap da, som du finner en mengde gode innlegg om i tidligere debatter

Lykke til hvertfall
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  12:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan være mange grunner til dette: hesten er ikke 100% frisk, eller at utstyr ikke passer helt (som Asbjørg skrev), hesten har ikke god nok kondisjon, hesten er smart og kjenner når du ikke er sterk nok/streng nok til å holde den i gang mer.

Kan du eliminere at hesten er helt frisk, at utstyr passer og at hesten er sterk nok/har god nok kondisjon til å trene på den måten du vil, bør du få en instruktør til å hjelpe deg med å være streng nok. Har sett mange slue hester som plutselig ikke "kan" trave eller galoppere mer enn så så langt, og dette av ren frekkehet fordi de merker at rytter ikke stiller store nok krav.
Generell lederskapstrening er også lurt. Og det kan hjelpe å få en erfaren rytter bare til å ri han noen ganger slik at han skjønner at han ikke får lov til å stoppe der han vil!

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/09/2005 :  14:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest jeg red på ridebanen en gang stoppet rett ved utgangen. Dette jobbet jeg med. Kom han i forkjøpet.
Den ridebanen jeg red på var under oppbygging. Så hver gang vi red på banen, så var noe forandret. Dette var noe hesten var litt skeptisk på.

Har også hørt om eiern av en hest som har en vane og stoppe på en spessiel plass på ridebanen. derfor gjør hesten det samme. Og det kan bli et problem for andre.

Gå til toppen av siden

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  17:33:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
Hesten har god kondisjon...utstyret passer (skal snart kjøpe ny sal uansett) Jeg merker at han blir mer ''lat'' når han kommer på ridebanen... tror ikke han syns det er fullt så kjekt å trene på ridebanen.... han liker seg heller seg bedre på tur Når han prøver å stoppe prøver jeg å drive ham hardt fram og bruker pisken lett.... men han vil ikke... Han er på omskolering nå fordi han har vært traver og jeg får ham opp i galopp... men jeg har problem med det der stoppinga og få ham opp i galopp på tur... der skal han bare trave fortere...
Besøk min hjemmeside! http://www.rosamulle.piczo.com Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  23:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da har det nok noe å gjøre med skolering. At hesten ikke forstår, må man ha forståelse for, og da er det ingenting annet å gjøre enn å trene, gjøre skolerende øvelser som er spennende for hesten osv. Husk å ros masse, gjør ulike øvelser slik at hesten ikke blir lei, varier treningen så mye som mulig! Mulig han også trenger å kjenne at rytter er 100% bestemt, hester leser dette utrolig godt:)
Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  09:06:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hesten sier rett ut til deg at "Døhh! Detta her er så kjeeedelig at jeg tror jeg dævver snart!" Kan du ikke gjøre mange av disse øvelsene ute i naturen? Volte rundt en busk, sepentiner rundt småtrær, travér fra side til side på tømmervei osv.? Galoppfatninger kan fint trenes på tur også...
Utfordre deg selv og din oppfinnsomhet, så kommer motivasjonen til hesten tilbake.

Edit; Så på VIP-bildet ditt at hesten gapte. Og at du rir med trinsebitt, martingal og nesereim. Har du prøvd andre bitt? Det kan gjøre stor forskjell for hesten. Og så lurte jeg på hvorfor du bruker martingal og nesereim, da... Nesereimen er vel ikke så stram siden hesten greier gape, men hva bruker du den for?

Gratulerer med en intelligent hest som snakker til deg og forteller hva den synes om ting!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 10/09/2005 09:10:39 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  10:17:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hun rir faktisk med pessoa med tøylene på den nederste ringen på bildene, og jeg synes det ser ut som hesten ikke er helt fornøyd med bittet. Hvordan er han i munnen når du rir til vanlig?

Tror også det er "gørr-kjedelig" syndromet. Line hadde fine tips

Therese
Gå til toppen av siden

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  20:03:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
På det bildet var han drita lei av å stå stille... Han kan være til tider ganske sterk (når han blir gira) HUSK at han var traver i fjor og ikke har blitt kvitt alle nykkene enda.
Når jeg rir med pessaoa bitt så sitter jeg ikke å drar i tøylene heller da!! Jeg prøvde å bruke gapegrime for han åpnet munnen hele tiden.. men det funket ikke så bra.. Nå bruker jeg kryssnesereim og det funker kjempe bra! Jeg bruker ikke martingal lenger heller for han har sluttet å kaste på hodet og jeg rir ikke med tøylene i nederste ring. Jeg bruker en lett hånd når jeg rir og hvis han tar ut så senker jeg farten litt og litt med stemmen og en lett hånd på tøylene. Faktisk var det en travtrener som anbefalte meg å bruke pessaoa bitt. Hesten ble kontrollbar med en gang... men som sagt rir jeg med en lett hånd! Han har roet seg kjempe mye men han er enda ganske sterk... Har prøvd flere ganger å bruke vanlig trinsebitt men da har det endt med en ukontollbar evt. skadet hest (skrubbsår, går på seg) Jeg vil gjerne ri med et annet bitt men det går nok ikke.. (går sikkert men da kommer nok noen til skade.. )

Idag galopperte hesten min på tur (!) Jeg travet og så kom vi til en sving og der begynte han å galoppere! Deretter skrittet jeg en god del og roset ham osv. før jeg skulle prøve igjen... Han galopperte nå oxo men han løp ut.. men jeg fikk roet ham ned med stemmen og en lett hånd på tøylene.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  11:03:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvorfor gaper hesten så mye da?
Og jeg mente ikke at du dro han i munnen, men pessoa er ganske så vinglete i seg selv.

Flott at du fikk han til å gallopere da!

Therese
Gå til toppen av siden

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  13:42:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
hmm... tror det var fordi jeg holdt ham litt igjen og han er sånn som ikke kan stå stille
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.