hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kaster på hodet trenger virkelig hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 kaster på hodet trenger virkelig hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  20:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
pass hesten min kaster utrolig mye på hodet hva gjør jeg med det? eieren vil ikke bruke martingal på henne og hun er bare 6 år. jeg trenger hjelp! klem

Lene.

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  20:35:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville sjekket tenner... Og om bittet er rett for henne :) Og ikke minst...vært myk på hånden,så hesten slipper å "krangle" med deg i tllegg til evt problemer i munnen...

Men først og fremst ville jeg nok tatt kontakt med hun som eier hesten,og spurt om råd...ettersom du ikke kan gjøre så mye uten eiers tillatelse,og h*n sikkert kjenner hesten godt nok til å vite hva som evt kunne hjulpet.... *s*

Martingal uten å først finne ut av problemet er bare tull...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  20:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror dette emnet har vært opp før, så når (eller om!) søkefunksjonen funker igjen, så kan du se etter der!

Ellers så er det vanskelig å gi et konkret svar ut fra så få opplysninger. Martingal er forsåvidt et meget svakt hjelpemiddel, og om hesten kaster høyt på hodet, er det synd at eieren ikke vil bruke det. MEN martingal er ikke en løsning på et slik problem!

Alltid når man har et slikt problem, må man se på ulike faktorer som kan forårsake problemet, og da kan man stille seg feks følgende spørsmål: Passer alt utstyr (bitt, sal osv) til hesten? Har hesten vondt noen plass? Er tannraspingen gjort på en god måte? Hvordan er hesten ellers? Har den alltid vært slik? I hvilke situasjoner kaster den på hodet? Hvordan blir hun ridd? Hvordan er forbalansen i forhold til trening? Osv osv.

Om alt utstyr passer, alt er ok med helsetilstand, for osv, er det ridningen man må se på. Når en hest kaster på hodet, prøver den som regel å fortelle rytter noe. Å kjempe i mot eller tvinge hesten, fungerer sjelden, men en mild og stabil hånd. Er det et stort problem, kan det være lurt å få en erfaren rytter til å se på problemet, og komme med råd. Er mye lettere å svare på slike ting "live", for når man setter seg opp på hesten, kjenner man mye lettere hva det kan være.
Dette er selvsagt med forbehold om at utstyr og helse er i 100% orden!

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:35:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg ville gjort som Lene og Hege her beskriver. Finn først ut årsaken, før du begynner å forandret på utstyret dens.

Noen hester kan også være "friske" i munnen, men aksepterer rett og slett ikke bitt. Skulle det vise seg å være årsaken, vil jeg anbefale et bittløst hodelag!
Lykke til!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 10/09/2005 :  18:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk får svar! det er ikke noe galt med henne og hodelag sal og bitt er bra tilpasset. hun får en dag fri i uka og kaster HØYT på hodet hele tiden! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  19:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten slik til eieren også?
Unasett ville jeg søkt hjelp hos noen i nærområdet! Hesten prøver tydelig å fortelle dere noe.

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  21:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Uansett hva dere tror om at bittet passer, hodelaget passer, hesten ikke har tannspisser, vond rygg/nakke/skuldre/kryss/bein eller noe som helst, så TAR DERE FEIL!
Hesten forteller dere at noe er galt, og prøver også å si HVA som er galt. Men siden vi ikke kan lese tankene dens og få vite nøyaktig hva som er problemet, må vi ta en ting om gangen og sjekke og dobbeltsjekke alle mulige ting for å finne årsaken.

Lykke til med detektivjakten!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  21:23:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uansett hva dere tror om at bittet passer, hodelaget passer, hesten ikke har tannspisser, vond rygg/nakke/skuldre/kryss/bein eller noe som helst, så TAR DERE FEIL!

Her må jeg bare si meg helt enig. Prøv å sett deg inn i situasjonen selv. Tenk deg at du er hesten og skal formidle noe... Du har ikke flust av muligheter, så hesten velger denne som er veldig tydelig. De fleste svarer ved å sette på den mer utstyr.
Jeg tviler sterkt på at en hest kaster hodet høyt fordi den sytes det er morsomt / skal lage kvalm.

Man kan prøve å ri bittløst å se om det hjelper, enten ved hackamore eller sidepull el. lignende. Om ikke dette hjelper kan man prøve andre ting som sal, og annet utsyr.
Fortsett til du finner kilden til problemet, ikke prøv å dekke over det.

Lykke til

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  22:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det behöver jo ikke nödvendigvis bare väre tenner/utstyr etc. En av hestene "mine" begynnte å kaste på hodet når det ble vår og instektene kom, han var helt hysterisk... Måtte ri med "netting" over nesa for at han skulle gjöre det mindre.. Ble ikke helt borte, og tilslutt så var han blitt helt "paranoid" og trodde insektene var der hele tiden, og så virket det som om har brukte hodekastingen som en unnskyldning for ikke å jobbe.. Men når jeg fikk han mellom sjenkel og hånd, ble alt bedre, nå slenger han mest på hoden når han skritter på lange töyler.. Og rir uten nesenettingen. Tror det kalles Headshaking...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  22:19:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, det er headshaking, en fysisk forårsaket lidelse det også.
Du er heldig siden det skyldes insekter og du kan avhjelpe problemet.
Noen hester reagerer på sollys og da er headshaking umulig å gjøre noe med uten å rett å slett velge å ri i ridehus/på kveld eller bruke noe solbrillelignende på hesten...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.