hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - redd pisken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 redd pisken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  08:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
hesten jeg rir blokker helt ut om jeg bare priker han forsiktig på rumpa.
han tar hodet rett opp, rygger, nekter å gå fram, stresser som en gal og mer... tok laang tid å roe han...måtte bare kaste fra meg pisken på ut siden av gjerdet. vet jeg kan tilvenning , men hvordan går jeg fem når han bare blokker helt ut?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  10:49:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har du ridd denne hesten lenge? For hvis du nettopp har begynt på den, hadde jeg droppet den pisken og fått hesten til å stole på deg først!! Så ta tilvenning med pisk senere!!
Viktigste er jo å få tilliten til hesten, og har du fått den kan det jo hende at du ikke har behov for pisk i det hele tatt.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

teddy

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  10:49:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Min hest var også gal tidligere, når han så pisken... Ble svart i øynene og bare sprang... Det var umulig å komme på han med pisken i hånda, så jeg la alltid pisken på et og samme sted. La den slik at jeg kunne ta den med i forbifarten. Dette var skummelt, men når jeg satt på med pisken i hånda var det straks mye greiere.. Jeg hadde den med på hver eneste tur selv om han "tippet" innimellom. Satt konsekvent å dillet med den... Slang den frem og tilbake, strøk han på halsen, dro den frem og tilbake over manen osv osv... Til slutt var det helt greit. Det tok tid, men med litt tålmodighet går det nok bra! Stå på! Lykke til....
*Camilla* Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  12:18:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må du bruke pisken? I så fall, hvorfor?
Er helt enig med Roxira; få hesten til å stole på deg først, før du tar med deg pisken. Om hesten er redd den, er det som regel en grunn til det.

En idè kan være å gå i en round pen/ridebane, løslongere hesten litt, ta den inn på midten og stryke den forsiktig med pisken - da har den sjangs til å løpe om det blir skummelt - eller bli om den finner ut at det ikke er skummelt.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  18:07:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg stoler på han og han på meg...jeg behøver den for å få han til flytte litt på bakparten....
han har ikke reagert så ille når jeg har hatt den med før...kan tåler at jeg stryker han på halsen og sånt...med er litt var bak på rompa med pisken....er seff veeldig forsiktig...

Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  11:19:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
ikke bruk pisken da vel!
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  14:51:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hesten du rir har kanskje blitt redd pisken av sin forige eier.
eller så er jeg enig med minttu med at du ikke trenger å bruke pisk.. prøv deg litt fram med sporer. eller gå sagte fram med pisken

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  17:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heller pisk enn sporer... Med pisken kan du nå over et mye større område, og påvirke skuldrene og bakparten mye mer. Sporene kommer først når hesten ikke trenger veiledning lengre, men kan gå over til finpussing av signalene.

Ellers så er det jo bare å venne hesten til pisken da. Ha den med deg overalt, og stopp opp med det du gjør innimellom for å stryke hesten med pisken.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  19:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta med deg pisken overalt slik som Tone K. sier! At ehsten er redd for pisken er ingen grunn til å la vær å bruke den, så lenge ud ønsker det og har behov for det. Da er det bare å trene! Men gjør det på bakken først. Ha med deg pisken når du leier ut, når du pusser osv. Ta den med deg i luftegården og gå rundt og veiv litt med den, slå litt i bakken, pirk litt i bakken osv. Etterhvert begynner du å stryke over hesten med den. Begynn ved halsen/manken, og jobb deg bakover og nedover. Noen hester er mer redd for lyden enn selve pisken, da er det god trening å slå pisken mot bakken eller leggen mens du har hesten i langt tau, venn hesten til lyden. Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 02/09/2005 :  01:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også enig i at det er unødvendig å bruke redskaper hesten er redd for. Tenk selv over hva du er redd for, hadde sikkert flippet ut du også da. Ville heller bare kastet pisken jeg, og øvd uten til hesten gjør det du ber den om Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  13:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man skulle unngått alt hesten var redd, hadde man fort endt opp med å gi seg selv et nervevrak av en hest...Er heller for å vende hesten til ting den er redd ved å vise at denne tingen ikke er noe farlig, så er man kvitt problemet en gang for alle. Om man har tenkt å bruke pisken daglig eller ikke...nå har man iallefall muligheten hvis behovet skulle melde seg.

Hesten jeg hadde på folkehøgskolen i fjor var skikkelig skeptisk til ukjente ting. Hesten var (av alle ting) skikkelig redd for hest med vogn. Skulle jeg da bare skjerme hesten mot hest med vogn? Man blir ikke kvitt problemet på den måten, og hest med vogn er noe man kan risikere å treffe nesten hvor det skulle være.

I stedet gikk jeg masse leieturer med hesten bak annen hest med vogn, rei på tur sammen med hest med vogn, og brydde meg egentlig ikke så mye mer om den enn om det skulle vært en hest med rytter. Etter ganske kort tid så jeg forbedringer, og hesten er ikke lenger redd for hest med vogn...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  20:08:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisk er noe man ofte kan ha bruk for, derfor bør man jobbe med det dersom hesten er redd. Det er ikke godt nok å unngå alle situasjoner og ting hesten er redd for! Tenk om det kommer en ny person en dag og har med seg en pisk? Hesten flipper og skader vedkommende. Det er ikke holdbart!

Jeg kan være tilbøyelig til å si drit i det når det gjelder enkelte ting. F.eks. longering, der de som longerer bare gjør det fordi alle andre gjør det. Det er bare unødvendig. Men når det er snakk om noe så enkelt som en pisk, som man ofte bruker eller ofte kommer i kontakt med, nei, da er det ikke greit å la det være!
Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 02/09/2005 :  20:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok å venne hesten til ting den er redd for, men det går da ann å ri en hest helt fint uten pisk! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  21:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvsagt går det an å ri en hest uten pisk!!!! Ingen har nektet på det! Men poenget er at å ri en hest dressur er mer enn å bare "ri". Både du og hesten må være i samspill, og små beskjeder skal oppfattes og adlydes, og da er det av og til lettere med en pisk til å korrigere med.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  23:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Greit nok å venne hesten til ting den er redd for, men det går da ann å ri en hest helt fint uten pisk!

Opprinnelig postet av Kjazza

Klart det går an å ri en hest uten pisk... Men det er vel ikke det som er poenget her...? Så lenge en har en hest som er redd for en type utstyr,det være seg pisk,sal,leietau,henger osv,osv,så må det vel være bedre å lære hesten at dette ikke er så farlig som den skal ha det til,fremfor bare å forsterke den frykten ved å fjerne det "farlige"?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  23:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som de andre sier her, klart det går ann å ri uten pisk. Men det er ikke noe løsning vel? Hva skjer den dagen en eller annen uvitende person kommer bort til denne hesten med en pisk? Det kan bli katastrofe. Nå sier jeg ikke at denne hesten ville reagert så kraftig på pisken, det virker ikke slik. Men det finnes så absolutt de hester som kan være så redde at de kan finne på å angripe. Man kan ikke sikre seg mot slikt.

Uansett så var det ikke det som var poenget nei. Kross vil bruke pisken til å gi finere signaler med og spør hvordan hun kan venne hesten til pisken. Da får hun svar på det. Kunne hun klart seg uten hadde det vært greit nok det.

Jeg synes bare ikke det er greit å unngå situasjoner med ting hesten er redd. Er den redd for noe skal den vennes til det og forstå at det ikke er farlig. Det er sjeldent mye arbeid. Som sagt, en eller annen gang kan man komme opp i en situsjon der hesten må møte det den er redd for, er den ikke da trent til det kan det hele bli svært ubehagelig.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.