hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få en hest til å skritte roligere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan få en hest til å skritte roligere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  18:13:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg snur den 19 år gamle hesten min hjemmover skritter hun så fort at det er ubehagelig og slitsomt for knærnene. Jeg bremser henne, men noen sekunder etter at jeg har slakket på tøylene igjen setter hun opp farten. Kaver jeg for mye med henne, blir det enda mere stress å komme seg hjem fortest mulig. Kan ikke sitte å hale i tøylene hele tiden, for da kan hun bli hard i munnen.
Noen som har noen lure tips? Har prøvd å snu henne andre vegen når hun speeder opp, men da begynner hun å trippe og stresse enda mere...

Hun løper også altfor fort i trav og gallopp. Må gallopere i slalom og snu henne mot grøftekanten når jeg skal stanse...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  18:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første hesten min var veldig sjapp i skrittet, men ikke stresset, men har ridd endel av de å. På hun tok jeg bare halvparader, mens med stressede hester fokuserer jeg mye på takt og pust (det bør man gjøre uansett når man rir!). Det er du som skal betstemme takten, og du styrer mye av den med setet og ikke med tøylene. Ikke "ri" over takt, men bestem deg for at hesten skal gå i en rolig takt. Gjerne syng på en rolig sang, og pust helt ned. Du kan også bremse hesten ved å stenge igjen bekkenet ditt, ved å "vende det" innover.
Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/08/2005 :  18:57:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi skrittet også veldig fort før. Arbeidet med det fra bakken og vidre opp i salen.. Fortsatt så galopperer hun veldig fort.. Men jeg får stanset henne da. Hoppa mi er ganske ung enda, så jeg har mye og arbeide med.. Fin tråd med tips herfra da:D

Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  22:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom jeg ikke maser på henne og fokuserer på å slappe helt av og snakke rolig, roer hun seg. Men slikt krever konsentrasjon. Når det er en times tur hjem blir det fort kjedlig å ri på tur... Har ikke noe bane i nærheten til å trene dressur på. Men takk for tipset. SKal begynne å bruke setet mer til å stanse henne. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  22:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror Kristine mente å trene NH fra bakken! Ved å trene på oppmerksomhet, tillit og respekt i all din omgang med hesten, overføres dette til når du rir. Følsomhet for hjelperne kan trenes inn i tilegg. Slik "bakke" trening kan få hesten din til å bli mye mer avslappet, fordi den stoler på deg som leder og følger dine tegn.
"Vanlig" dressur kan man forresten trene på tur, så tenk halvparader, gi henne noe å tenke på, som feks sjenkelvikninger osv. Da blir det ikke "den vanlige, kjedelig turen hjem":)

Hege Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  22:59:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten kun øker tempoet på hjemveien, kunne det kanskje være en ide å gjøre det mindre attraktivt for hesten "å bli ferdig med turen". Hjemme venter gjerne mat & venner, og det er klart at det kan virke mer forlokkende enn å tusle rundt på egen hånd.

I "Natural Horsemanship - på bakken og i salen" skriver Peer Werner Vogel blant annet om hvordan vi kan løse denne typen problemer ved å endre på hestens inntrykk av at tur = arbeid og stallen = fri, mat & venner. Du kan f.eks. ta turer hvor du bare rir et lite stykke før du saler av hesten og gir den fri til å gresse. Når du kommer hjem igjen fra tur kan du godt la hesten stå for seg selv en stund før du forer den, for på den måten å unngå at hesten alltid vil komme fortest mulig hjem igjen.

NB! Det er viktig å variere stedet hvor du gir hesten fri, hvis ikke risikerer du å få et nytt sted hvor hesten rusher avgårde mot.

Det ble ganske dårlig forklart dette her, men jeg anbefaler deg virkelig å lese Peer Werner Vogel sin bok! Selv for de som ikke er interessert i rundpaddock, taugrime osv. står det veldig mye interessant om den helt grunnleggende kommunikasjonen mellom hest og rytter.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  23:31:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg tror lienka er inne på noe lurt her. Jeg ville også prøvd å ri ut fra stallen, snudd, ridd hjem igjen og ridd litt forbi stallen, evt. litt på bane (hvis du hadde hatt det). Gjort det litt mindre attraktivt å dra hjem, evt. mer attraktivt å dra på tur. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/08/2005 :  10:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja Hege! Trene NH på bakken
Da hoppa mi fikk det travelt, så tenkte jeg at dette måtte være noe jeg kunne prøve og fikse på bakken. Da begynnte jeg og gå tur med henne. Jeg trente henne til når jeg sier 'Rolig' så skal hun gå roligere.. Når jeg leier og jeg går litt saktere så skal hun også gå saktere.. Ser litt ut som slowmotion men:P
Dette med ordet 'Rolig' synes jeg er kjempe greit. Både i trav og gallopp funker det kjempe fint, også når jeg møter biler og annet som kan være litt skummelt..

Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  16:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørt om noen med samme problemet som deg som lot hesten stå med utsyret på, og ventet med å gi den mat i hvertfall 1 time etter de kom tilbake til stallen. mulig det funker..? Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  21:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Hvis du får stoppet hesten, så kan du rygge den noen steg (hvis den kan dette). Da finner hesten ut at jeg må gå bakover hvis jeg ikke roer meg ned.

Du kan også ta å snu hesten rundt seg selv når den begynner å stresse. Dette må gjøres noen ganger altså. Men denne metoden er ikke noe for hester med noe problemer i beina, da det kan gå fort for seg når hesten er stressa.

Jeg har prøvd begge metodene og de har fungert. Den siste prøvde jeg på en veldig stressa hest, og det tok lang tid før hun gikk rolig.

Men det er også et poeng å gjøre det mindre attraktivt å komme hjem. Ikke gi mat med engang, ikke slipp den o.l.

Du har ikke trava eller galoppert på veien hjem før? Må bare spørre... hehe... Hadde noen i stallen før nemlig. Da de skulle snu på tur og dra hjemover, satte de av gårde i skikkelig galopp i det de snudde hesten. Det sier seg jo selv egentlig hvordan disse hestene ble....

Det er synd du ikke har ridebane.... Her kunne du ridd fra den ene langsiden til den andre. Hvis hesten stresser. Du kan gjerne ta kortsidene også hvis hesten stresser mye. Da vil den etterhvert skjønne at den bare går fram og tilbake, og det er like greit å roe seg ned. Men det kan hende en må holde på en stund med en skikkelig stresset hest.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  21:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hissigproppen min får det også veldig travelt hjem noen ganger og det som funker på han er å ri/kjøre forbi stallen! Ikke nødvendigvis så langt forbi men et stykke. Har gjort dette noen ganger og han tar poenget når nesa vendes hjem igjen og skritter i normalt tempo Har også prøvd å sette han fast i bommen med alt utstyr på etter tur men det ble vel egentlig ikke så mye "straff" da det skjer noe ute store deler av tiden...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  20:18:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Hej!

Håper noen kan hjelpe meg også... Jeg har det samme problemet, bare at ponnien min er slik både på tur hjem og "bortover". Det går fint så lenge jeg bare skritter, men traver jeg eller galopperer er "helvete løs". Hun traver og galopperer ganske fort, men er kontrollerbar. Det er å roe henne ned som er problemet. Går fint å ta henne ned, men med en gang jeg slipper opp tøylene litt traver hun av gårde. Jeg har prøvd det meste, å lene meg litt tilbake og snakke med henne(hjelper mer enn man tror!) og det funker til syvende og sist, men da etter 50 m. Litt i det seneste laget å roe ned til skritt kanskje... Jeg har også prøvd å holde henne i tøylene, og det funker for så vidt, altså, hodet har jeg kontroll over, men beina småtraver likevel, så å holde henne er det ingen vits i. Hun blir egentlig bare mer stressa når jeg slipper opp igjen(må jo gjøre det en gang også). Jeg bruker vanlig, middels tykt trinsebitt og aachengrime og løpende martingal. Er ikke interessert i å sette på noe sterkere utstyr. Jeg begynner å bli litt desperat, det er ikke moro å ri tur når hesten er så stressa! Hun er sånn både sammen med andre hester og alene.

Vanskeligheter bør gjennomføres med observasjon, slik at du vet hva du skal
gjøre neste gang.

Embla Avaldia
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  18:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hej!

Håper noen kan hjelpe meg også... Jeg har det samme problemet, bare at ponnien min er slik både på tur hjem og "bortover". Det går fint så lenge jeg bare skritter, men traver jeg eller galopperer er "helvete løs". Hun traver og galopperer ganske fort, men er kontrollerbar. Det er å roe henne ned som er problemet. Går fint å ta henne ned, men med en gang jeg slipper opp tøylene litt traver hun av gårde. Jeg har prøvd det meste, å lene meg litt tilbake og snakke med henne(hjelper mer enn man tror!) og det funker til syvende og sist, men da etter 50 m. Litt i det seneste laget å roe ned til skritt kanskje... Jeg har også prøvd å holde henne i tøylene, og det funker for så vidt, altså, hodet har jeg kontroll over, men beina småtraver likevel, så å holde henne er det ingen vits i. Hun blir egentlig bare mer stressa når jeg slipper opp igjen(må jo gjøre det en gang også). Jeg bruker vanlig, middels tykt trinsebitt og aachengrime og løpende martingal. Er ikke interessert i å sette på noe sterkere utstyr. Jeg begynner å bli litt desperat, det er ikke moro å ri tur når hesten er så stressa! Hun er sånn både sammen med andre hester og alene.

Opprinnelig postet av Vicy&Libelle

kan det være at du (eller noen andre som har ridd ponnien) har "lært" ponnien at løping er gøy, mens skritt er kjedelig. Hesten kan tro at du heller vil den skal løpe enn gå, og når den først får begynne å løpe, og du sier at den skal gå igjen, kan den kanskje bli stressa fordi den ikke forstår tankegangen din? Jeg ville ridd kun skritt på tur ei god stund fremover, og deretter begynne å ha mer fart igjen...kan kanskje hjelpe?
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/08/2005 :  22:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo traver fakte. En gang trav= flere ganger

Gå til toppen av siden

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  14:39:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Hmm... Jo, kan hende du har rett i det, batta. Jeg er villig til å prøve alt, så skal gjøre det du har sagt:-) Men vet du sånn ca. hvor lenge?
Vanskeligheter bør gjennomføres med observasjon, slik at du vet hva du skal
gjøre neste gang.

Embla Avaldia
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  22:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må vel nesten se det an...når du merker på hesten at den stresser mindre på turene, kan du begynne å trave, og trene på overganger ned fra trav, til hesten gjør dette uten å stresse. Når dette fungerer bra, kan du begynne å trenge på galopp. Det er bedre å gå "for sakte" frem enn å gå for fort frem, vil jeg si.

Og så lenge dette bare skjer på tur, er det jo ikke noe i veien for at du kan fortsette som vanlig på banen:)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.