hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  20:19:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg trener en flott Arabervallak på tre år. Jeg har kjent han siden dagen han ble født, og grunnen til at jeg har ansvaret for treningen er at den ene eieren ikke har all verdens kunnskap og den andre har gått igjennom tre ryggoperasjoner, og ikke tåler all verdens.

¨Monty¨, eller Zahir Alamain som han så flott heter, er som sagt tre år. Både mor og far er over 160 cm og veldig edle, men lille Monty er liten og kompakt. Han ble desverre født med lungebetennelse, og vi trodde livet hans hang i en tynn tråd. Heldigvis kom han seg ovenpå igjen, men ikke mange ukene etterpå løp han på en vegg og skadet beinet sitt (føll med dårlig koordinasjonsevne vet du, hehe). Det ble inn til Oslo enda en gang, og han hadde ikke verdens beste erfaring derfra fra før. I fjor sommer klarte han det igjen og fikk en spiker inn på øyet. Spikeren var under vannkaret så gudene vet hvordan han klarte det! Ihvertfall, han gikk med ufo-maske og så virkelig lekker ut! Pga. alle disse skadene i så ung alder ble han desverre litt reservert og han skilte ut hvem han ¨likte¨ og ikke. Fra dag en hatet han menn, og det sitter igjen enda, men på en annen side er han veldig imøtekommende mot alle så lenge de koser med han. Skal de begynne å jobbe med han (f. eks løfte bein, børste, leie osv) blir han usikker.

Jeg er så heldig at han stoler på meg, og når han skal spikkes er det faktisk jeg som må stå å holde foten hans. Det er bare jeg som får han inn i vaskespiltet og jeg som kan vaske han. Desverre har det blitt slik nå at jeg merker på han at han begynner å kjede seg. Han vokser seint og vi kan desverre ikke begynne å ri på han enda, men jeg ser på han at han er så utrolig lei alt forarbeidet. Longering, gå turer mm. Det skal også sies at jeg har sittet på han endel mens jeg har blitt leid rundt, men dette vil vi ikke overdrive pga veksten. Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre hver dag unik, men man går jo på en måte tom for ideèr tilslutt. Jeg tror vi har prøvd alt; gå turer i skogen, langs trafikkerte veier og på jordet for å nevne noe, longert, løshoppet, så smått blitt ridd, vært håndhest, ¨lekt¨ sammen og mye mer. Problemet er bare, som nevnt før, at han begynner å bli lei, enda vi varierer og varierer fra dag til dag.

Noen som har noen tips om trening av unghest?

Tenkte jeg skulle legge ved noen bilder av de flotte foreldrene, og avkommet som virkelig skiller seg ut i mengden:

RA ZANTHOS (Død) e. Matal

MARONA f. 1983 e. Madour

Også stjernen selv, ¨MONTY¨.

// Dette emnet ble kanskje litt for langt, men jaja.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 06/09/2005 20:24:15

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  20:27:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva med å kjøre ham inn, evt. tømmekjøring? Venne ham til alle mulige skumle ting; plastposer, presenninger, ballonger, trommer osv? Ha ham som håndhest når du rir på tur.. Mulighetene er mange :-) Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  20:40:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hehe, har tømmekjørt han og hatt han som håndhest på tur. Og venne han til blant annet presenninger er jo en smart ting. Vi har jo brukt plastikkposer, men man kan jo gjøre så mye mer med en presenning. Gå over, under osv.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  21:45:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du kan jo lære han alt slags triks. Klikkertrening er en fin ting. Har du lært han å vike for press? Min åring viker nå både forpart og bakpart samt rygger nå vi peker på han. Han har også lært fremaddrivende "sjenkel", bøye hode ned, bøye hode/nakken til siden, vike for "press med tøylen" på siden av halsen ++++ Tenket jeg skulle lære han å "sparke fotball" og hente ting f.eks. Det er bare fantasien som stanser det. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/09/2005 :  17:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje han er lei av at det hele tiden skjer noe nytt? Kanskje han trenger å ha litt fred en periode? Hva med å la ham gå på beite i noen uker, helt i fred, så skal du se han er klar for nye oppdrag etterpå :) Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  10:16:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei..har nettopp begynt med lange tøyler på min hest.det går ut på å gå ved hestens side å lære hesten komandoer eks: når jeg sier skritt,skal hesten skritte. trav=trav osv.. du kan lære de alle øvelser som du kan tenke deg fra bakken. hvis du går litt inn på sidene til klassisk dressur finner du mer..annbefaler på det sterkeste kurs med anne grudvik..p.s...når du jobber sånn med hesten og lærer de nye ting,ikke hold på så lenge da det er veldig hardt mentalt for de.de skal selv finne løsninger og tenke selv..og blir veldig fort kjørt i hue den første perioden..lykke til anne holder kurs rundt i hele norge!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.