hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sant eller usant?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sant eller usant?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  15:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Da jeg var på time på Starum i dag, med gruppa mi fra skolen, skulle jeg ri en hest som det ble brukt tiedemannstøyler på. De bruker det på ganske mange av hestene der, og bare for å høre hva jeg fikk til svar, spurte jeg ridelæreren hvorfor det var nødvendig med tiedemannstøyler på hesten jeg skulle ri, svaret jeg fikk var:
-Jo, for han kaster så fælt på hodet når han blir ridd, så da bruker vi tiedemannstøyler for at han skal holde hodet i ro, hvis ikke får han vondt i ryggen.

Jaja, syns nå det hørtes litt pussig ut jeg da, men ville ikke begynne å diskutere det med ridelæreren der og da, for jeg er jo "bare" en elev, mens hun er utdannet rideinstruktør trinn 3.

Hva sier dere andre til forklaringen hennes på bruken av tiedemannstøylene?

Wenche & Amber

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  16:08:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok heller ikke tatt kjangsen på å begynne å diskutere rett foran alle de andre, men tatt det opp med henne etterpå.

Hesten kaster mye på hodet, så de må bruke thiedemanstøyler for å holde hodet i ro.. JAVEL; men; HVORFOR kaster hesten på hodet?? det skulle jeg likt å visst..
Det kan være mange årsaker til det, oftest er det skader/sår i munnen, eller tennene som ikke er som de skal..
Men alikevel tar jeg det som en selvfølge at ridelæreren allerede har fått bekreftet at hesten er 100% frisk, og at dette ikke kan være en årsak til at den kaster på hodet..
Alikevel syns jeg ikke at det er rett å bruke thiedemanstøyler, selv om hesten kaster på hodet.. En må heller gjøre noe med årsaken til hvorfor hesten den gjør det, selv om det kanskje bare er en uvane den har fått.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  18:25:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri brukt tidemanstøyle selv, og synes det er litt rart at en trinn 3 lærer sier at de må bruke det på hesten (og at de brukte det på flere var jo enda mer pussig!).
Greit å bruke hjelpetøyler en gang i blant for å skolere el.l, men med en frisk hest og ved riktig ridning, skal man ikke trenge å bruke slike ting i lengden.

Nå vet vi jo litt lite om bakgrunnen for hvorfor de bruker tidemanstøyler (annet enn det lille hun sa til deg), så det blir jo litt spekulasjoner.

Hege Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/09/2005 :  21:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje de tenkte sikkerheten til elevene før hestenes helse??? Ikke vet jeg altså, bare en tanke.... Vi har selv en skoleponny på vår skole som kaster med hodet. Hun gjør det ikke med erfarne ryttere, men med nybegynnere som sitter og "homper med hendene i alle retninger" så blir hun lei etter en stund og begynner å dra tilbake. Dermed fyker nesten småungene ut av salen. Herjer hun for mye på slutten av timen så hender det vi setter på en strikk eller noe slik at sikkerheten blir opprettholdt. Prøver selvsagt å finne flinke elever til denne hesten, men det hender jo av og til at rytteren skryter på seg litt kunnskaper.....

Men som sagt vet ikke om det var derfor de brukte thiedemanstøyler da. Men til det andre, går hesten alltid med hodet opp, må den jo senke ryggen, og da kan den få vondt i ryggen etter en stund....

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  10:56:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm.. En slik hesten burde jo ikke brukes til ryttere som ikke kan ri skikkelig, dersom det er derfor den hesten kaster på hodet. Da burde rideskolen heller ha faste ryttere til den, og ikke gi den nye ryttere i ny og ne..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  11:47:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hvis alle hestene er såpass ustabile at de må gå med hjelpetøyler høres det for meg ut som om det er på tide på bytte ut en hest eller to i den rideskolen... At en hest kaster med hodet kan jo komme av mye rart, og forutsatt at det fysiske er i orden på disse hestene høres det ut som om de trenger nye utfordringer og miljøskifte på meg..
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 08/09/2005 :  12:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt lettvint?
Kjente en som var utdannet på starum og hun var veldig glad i hjelpemidler på hester. Flere av skolehestene på rideskolen hun drev, som gikk med strikk. Og hun anbefalte gjerne sterke bitt evnt ett pessoa bitt med kjetting under haka....

Pga slike ting har jeg blitt kjempe skeptisk å ri for folk som har utdannet seg ved starum...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  12:37:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje litt off topic, men det er nok ikke slik at- utdannet på Starum = har den beste utdanning/kan alt om hest. Kjenner flere ridelærere som ikke er utdannet på Starum, men som er mye flinkere med hest osv enn noen som er utdannet på Starum.
Hege Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  16:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg syns at det er en veldig lettvint løsning på problemet, og ja, jeg tror nok at mange av hestene der ville ha hatt godt av miljøskifte, eller bare rett og slett få slippe å gå mer, mange av hestene der er jo godt over 20 år, og tror de blir slitne og lei av å gå i rideskolen hele tida. Jeg skal ikke si noe stygt om Starum, for er kjempefint annlegg der, og mange flinke lærere osv, men for å være ærlig, så er de veldig a4 der, og tar alle hestene under en kam. Tror ikke de prøver så veldig hardt for å tilpasse ett opplegg for hver enkelt hest, med utstyr, ryttere osv. Er jo forståelig at det kan være vanskelig, siden de har såpass mange hester, men uansett.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  16:32:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er en gang slik at noen mener at grunnen til at noen hester kaster på hodet er at de bruker for lite ekstrautstyr som kan hindre dem. Er jo mye enklere det enn å prøve å løse det egentlige problemet Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/09/2005 :  10:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også fått det inntrykket at mange av ridelærerne som kommer fra starum er litt vel glad i hjelpemidler som hjelpetøyler, strikk osv...bare tull etter min mening. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  11:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Min eneste tanke om svaret du fikk av instruktøren var:

Æ-æ!!! *panneklask*

Det ER lov å bruke hodet... Og det tror jeg ikke den instruktøren der var vant til å gjøre... Det er for meg ufattelig at folk med SÅ lite greie på hest og adferd og språk kan drive som instruktører på Starum... Ikke første gang jeg hører om inkompetente instruktører derfra... Kanskje det snart er på tide at Starum (dersom de skal ha den rollen de mener de SKAL ha i norsk hestesport) skaffer seg litt mere greie på hest???

Jeg bare spør... *rister på hodet*

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  01:34:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Sitat: -Jo, for han kaster så fælt på hodet når han blir ridd, så da bruker vi tiedemannstøyler for at han skal holde hodet i ro, hvis ikke får han vondt i ryggen.

...Vondt i ryggen....??????

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  16:39:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ja, ikke sant?? Var det jeg stusset litt over også, men var liksom ikke helt sikker.. Syns det høres noe rart ut jeg da! Han kan da umulig kaste så mye på hodet at han får vondt i ryggen av det.. Hadde vært gøy om jeg kunne ha fått prøve å ri han uten tiedemannstøyler en gang..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  17:08:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Wenche: jepp, akkurat det man egentlig skulle ha gjort! Fått noen "utenfor" til å prøvd dem og "bevist" at ikke alle hjelpemidler er nødvendinge...

*sukk*

Mye rare folk ute i verden gitt.... ;)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.