hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ta sjanser, og ri ut uten grime??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Ta sjanser, og ri ut uten grime??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Lene.

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  12:47:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke sjans til å stoppe shettisen på stallen om han først bestemmer seg for at han skal ut. Uansett om han har på seg grime eller ikke. Tro meg, det er prøvd. Litt for mange ganger.

Kopi av melding:
det kommer helt an hvor du står i forholdt til hesten!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Nei,Kristine...det kommer ikke an på det...det kommer an på selve hesten! Uansett om du står sånn til at du i teorien skulle ha lettere for å snu hesten rundt el,så vil selv en liten ponni av de minste være sterkere enn deg når alt kom til alt. Så det det kommer an på er om hesten er lysten på,og opplært til å vike fra press. Og det kommer an på samarbeid...ikke hvor du står i forhold til hesten,og definitivt ikke på din/andres styrke.....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/11/2005 :  18:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja, isåfall en veldig svak shettis om den skulle klare å dra med seg meg ja..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  08:10:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tror nok selv en svak shettis vile klart det dersom den hadde gått inn for det. For selv en svak shettis er mye tyngre enn deg....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/11/2005 :  15:05:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Tror nok selv en svak shettis vile klart det dersom den hadde gått inn for det. For selv en svak shettis er mye tyngre enn deg....

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Undervurderer meg å greier

Gå til toppen av siden

Emma J.

Skrevet - 09/11/2005 :  17:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner meg ikke helt på deg, Kristine. Du skriver i topic: "Ta sjanser, og ri ut uten grime?". Det er altså helt tydelig at du ser på det å ri hoppa uten grime som et sjansespill. Er dette virkelig nødvendig? Er det så viktig for deg å bevise at du og hesten er i fullkommen harmoni, at du er villig til å sette din egen og ikke minst andres helse i fare?

Ridning er ikke en ufarlig sport, uansett hva slags hest eller rytter det er snakk om. Derfor mener jeg det er umodent av deg å ta denne sjansen, som du selv kaller det, når gevinsten er så liten. Tenk over hva du har å vinne på dette prosjektet, og hva du har å tape. Hva oddsen er for de to utfallene er fullstendig irrelevant den dagen det går galt...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/11/2005 :  18:24:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja, topicen er kanskje ikke helt som den skal. Ridde jo med grime som det var et leiebånd fetet i. Tenkte på den topicen rett etter jeg startet tråden, men bryr meg ikke om å redigere den. Sir meg så å si ferdig me å diskutere dette!

Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  17:16:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Og hvis du har lyst til å prøve å ri hesten uten utstyr, hvorfor ikke ri på et inngjerda område, med andre tilstede som kan gripe inn dersom det skulle skje noe. Dessuten et leietau rundt halsen hjelper vel ikke så mye og det med at du kan ta tak i grima, synes jeg bare hører farlig ut. For hvis hesten først løper ut, tror jeg nok ikke du er sterk nok til å bare holde den igjen i grima. Men ditt valg!

Jeg har ridd 1000 ganger før uten utstyr på jordet og inn til stallen. Har det sjedd noe? NEI! Har Rosita begynt og gjort seg til? JA! Men jeg har faktisk håndtert problemene uten problem. Altså, tatt tak i grima fra ryggen og roet henne ned, eller hoppet av å holdt i henne. Har også tatt tak i grima på sida så jeg kunne vrengt henne. Er ikke en 170 cm høy hest jeg har! Da hadde jeg sett anderledes på det, ja! Og jeg er ganske lang også, lange armer.

Jo, men uansett om hesten din er 170 cm høy eller 140 cm høy, den er uansett mye sterkere enn deg. Selv en liten shettis er sterkere enn et menneske. Jeg tviler på at hun kommer til å løpe ut med deg og noe sånt skal skje, men man vet aldri...

Opprinnelig postet av siljemarie

det er faktisk forskjell på en 170 cm høy hest og en på 140 .. Om hesten er 140cm så har den kortere hals, føtter og rygg, så da blir det enklere for meg å stoppe hesten.. Feks. når hesten har kortere hals, så når jeg faktisk frem til hodet, som jeg ikke hadde hatt sjans til å gjøre hos en 170 cm høy hest!

Har hesten først bestemt seg for å løpe ut med deg, spiller det nok liten rolle om den er 170 eller 140 høy, for den er uansett sterkere enn deg og mye tyngre

Og så skjønner jeg ikke helt det der med "nå frem til hodet", har du tenkt å da ta hesten i grima? For hvis det så er det enda vanskeligere for deg å stoppe hesten. For det første (som sagt tidligere) er hesten mye sterkere enn deg og for det andre har hesten den fordelen med at den kan dra med hele kroppen og den har fire bein. Du har to bein. Og ei grime får du ikke holdt godt i dersom det skulle være nødvendig. Det er jo en grunn til at man bruker leietau.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/11/2005 :  19:26:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Og hvis du har lyst til å prøve å ri hesten uten utstyr, hvorfor ikke ri på et inngjerda område, med andre tilstede som kan gripe inn dersom det skulle skje noe. Dessuten et leietau rundt halsen hjelper vel ikke så mye og det med at du kan ta tak i grima, synes jeg bare hører farlig ut. For hvis hesten først løper ut, tror jeg nok ikke du er sterk nok til å bare holde den igjen i grima. Men ditt valg!

Jeg har ridd 1000 ganger før uten utstyr på jordet og inn til stallen. Har det sjedd noe? NEI! Har Rosita begynt og gjort seg til? JA! Men jeg har faktisk håndtert problemene uten problem. Altså, tatt tak i grima fra ryggen og roet henne ned, eller hoppet av å holdt i henne. Har også tatt tak i grima på sida så jeg kunne vrengt henne. Er ikke en 170 cm høy hest jeg har! Da hadde jeg sett anderledes på det, ja! Og jeg er ganske lang også, lange armer.

Jo, men uansett om hesten din er 170 cm høy eller 140 cm høy, den er uansett mye sterkere enn deg. Selv en liten shettis er sterkere enn et menneske. Jeg tviler på at hun kommer til å løpe ut med deg og noe sånt skal skje, men man vet aldri...

det er faktisk forskjell på en 170 cm høy hest og en på 140 .. Om hesten er 140cm så har den kortere hals, føtter og rygg, så da blir det enklere for meg å stoppe hesten.. Feks. når hesten har kortere hals, så når jeg faktisk frem til hodet, som jeg ikke hadde hatt sjans til å gjøre hos en 170 cm høy hest!

Og så skjønner jeg ikke helt det der med "nå frem til hodet", har du tenkt å da ta hesten i grima?

nå frem til hodet, ja! Om jeg røkker fram til grima, så kan jeg ta i den firkanta tingen på sida å dra hodet mot meg, så vips, der har jeg snudd hesten.. Det er det jeg har gjort om Rosita har gjort seg til når jeg har ridd i bare grima.. Da kan jeg jo bare vrenge henne rundt helt til hun roer seg .. Jeg synes det fungerer fint jeg da!

Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  20:15:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan godt være det fungerer fint hvis ho blir litt urolig, men jeg tenker hvis ho virkelig stikker av så tviler jeg sterkt på at det går bra at du har fingeren inni den firkanten. Det høres bare farlig ut. Tipper at du i verste fall kan få revet av en finger.

Mener du forresten den metalldingsen, når du sier firkanten?

Redigert av - siljemarie den 11/11/2005 20:17:31 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/11/2005 :  20:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, den på siden ..

Hm.. jeg har faktisk aldri opplevd at Rosita har stukket av for meg mens jeg har sittet på ryggen.. ja, det kommer nok til å skje. Men den dag, den sorg ..

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  22:52:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh... Mulig jeg hart misforstått totalt - men du rir da med grime og leietau - ikke helt løs uten "noe som helst"? Leietauet - har du det i hånda da eller?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/11/2005 :  23:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har leietuet i hånda ja .. Og grime, fester da leietuet under, i den ringen ..

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  08:05:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har ridd sånn før med Løkken jeg å..
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 14/11/2005 08:06:44 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  14:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Enig med deg der. Tror neppe en har mye kjangs når selv en slik liten tass VIL løpe avgårde! Husker godt da Spot var "ny" og hingst, han ble veldig ukontrollert når en flokk brunstige hopper kom i hans sikte. Og da var det SÅVIDT at min far greide å holde han igjen.. Så hvis han VIRKELIG hadde gått enda mer inn for å komme seg løs, så tror jeg nok at han hadde klart det. De små ponniene har mer krefter enn vi aner og tror..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/11/2005 :  14:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja, problemet med at jeg ikke får inn i hjernen min at den kan klare å stikke, er vel fordi jeg aldri har opplevd at en hest VIL stikke ifra meg..

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.