hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ta sjanser, og ri ut uten grime??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Ta sjanser, og ri ut uten grime??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  23:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har gjort det opp til flere ganger.. Og som du sikkert ser, så lever jeg Vi møtte bil og moped(Møtte og møtte.. Bilen kom bak oss og svingte inn innkjørslen rett bak meg, samme med mopeden)

Kan vel ikke si noe annet en at det gikk bra?

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  14:32:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Men du har jo ingen garanti for at det går så bra neste gang også....
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/09/2005 :  16:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gikk faktisk bra den gangen etter den første, og så den gangen etter der;D

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  15:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hei kristine!

Jeg syns absolutt du skal ri Rosita uten grime hvis du har så god kontroll ver henne som du sier. Har du full tillit fra hesten og omvendt, så kommer ike dette til å bli et problem uansett hva som skjer!

lykke til

Det handler om å kominisere med hesten og forstå den. Gjør du det 101% har du ikkenoe problem med å ri hesten når som helst, hvor som helst uten utstyr!

alle som har intresse for hest burde ta et kurs i Natural Horsemanship.

MVH karen marie & Tilja

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  15:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei kristine!

Jeg syns absolutt du skal ri Rosita uten grime hvis du har så god kontroll ver henne som du sier. Har du full tillit fra hesten og omvendt, så kommer ike dette til å bli et problem uansett hva som skjer!

lykke til

Det handler om å kominisere med hesten og forstå den. Gjør du det 101% har du ikkenoe problem med å ri hesten når som helst, hvor som helst uten utstyr!

MVH karen marie & Tilja

Opprinnelig postet av mariie.

Måtte flire litt her jeg...
Det er nettopp fordi man har litt innsikt innen NH at man begynner forstå at hesten har et annet språk enn oss,og dermed også kan reagere etter rent instinkt...noe som selv ikke Kristines Rosita er foruten...

Og det er da det kan gå galt...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei kristine!

lykke til

MVH karen marie & Tilja

Det er på grunn av slike tanker at mange hesteulykker skjer. Hesten kan være verdens snilleste, men blir den tilstrekkelig skremt, så stikker den. Hesten er et byttedyr fra naturens side, og den har mange fiender. Dens eneste forsvarsmekanisme mot et rovdyr eller en annen fare, er å løpe sin vei.

Faren min kunne blitt drept en gang han var med og kjørte en av disse "verdens snilleste" hestene. Hesten ble redd og stakk, pappa ble hengende etter vogna, og kusken falt av...bare flaks gjorde at det gikk så bra som det gjorde. Dette skjedde lenge før jeg ble født, men det har likevel lært meg å respektere de uberegnelige kreftene som finnes i en hest.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  18:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man har tenkt og ri ut uten utstyret, så er det ikke snakk om E6'en mellom Trondheim og Oslo!

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  20:24:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ser det er ein heil del folk her som berre tenker på rytter og hest. Men kva med dei man eventuelt treffer på sin ferd dersom noko går galt. Kva med desse.?

Våre valg kan gå ut over desse uskyldige menneskene. Derfor bør man alltid tenke sikkerhet i omgang med hest.

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  00:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når man har tenkt og ri ut uten utstyret, så er det ikke snakk om E6'en mellom Trondheim og Oslo!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Hesten som faren min var med og kjørte med, ble ikke heller kjørt på E6...den ble kjørt i et rolig område med noen få hus og gårder...ingen sterkt traffikert vei på lang avstand. Hesten ble likevel skremt.

Og som Lucinda sier: det er ikke bare deg og hesten det kan gå utover. Har selv vært "skyld" i at ei dame velta med motorsykkel på grunn av hesten jeg rei. Gammel, rolig islandshest som aldri stakk og "ikke var redd for noe". Jeg rei med teppe fordi vi hadde barbert henne, og teppet sklei ned på bakbeina hennes, hun blei skremt og tok et par steg ut i veien. Der kom det ei på motorsykkel. Hun bremsa så hardt at motorsykkelen velta, for å unngå å treffe oss. Heldigvis gikk det bra med både meg, hesten og dama på motorsykkelen...men det kunne gått mye verre. Og dette var en hest som "aldri" ble skremt, jeg hadde kjent hesten lenge, hadde fullt utstyr på henne, likevel kan ting skje...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  10:56:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok.. Jeg kjenner Rosita bedre en noen andre her.. Jeg vet akkurat hva hun kommer til og reagere på, skvette til, løpe unda, ja, det hun kommer til og gjøre. Om Rosita føler seg usikker så er det ikke vanskligere en å hoppa av og ta tak i mana hennes..
Jeg har faktisk eid Rosita i 3 år.. Og hvis dere ikke tror at jeg kan ta hånd om henne på en slik ridetur, så beck off !

Denne veien vi red er faktisk en traktor sti, ingen bilder kan gjøre der, pga. at det er en slik gresstripe som står opp på midten..

Og jeg kommer GARANTER til og ri mere uten utstyr, uansett hvor mye dere kommenterer !

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  12:08:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner også min hest bedre enn noen andre, vet akkurat hva han kommer til og reagere på, skvette til, løpe unna, ja, det han kommer til og gjøre.
Likevel hoppet han plutselig tili trafikken og vi holdt på og bli drept begge to!! Ingen kan noen gang si at de har full kontroll over et annet vesen som har egne tanker og meninger!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  12:27:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok.. Jeg kjenner Rosita bedre en noen andre her.. Jeg vet akkurat hva hun kommer til og reagere på, skvette til, løpe unda, ja, det hun kommer til og gjøre. Om Rosita føler seg usikker så er det ikke vanskligere en å hoppa av og ta tak i mana hennes..
Jeg har faktisk eid Rosita i 3 år.. Og hvis dere ikke tror at jeg kan ta hånd om henne på en slik ridetur, så beck off !

Denne veien vi red er faktisk en traktor sti, ingen bilder kan gjøre der, pga. at det er en slik gresstripe som står opp på midten..

Og jeg kommer GARANTER til og ri mere uten utstyr, uansett hvor mye dere kommenterer !

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ser ikkje ut til at du tar til deg heilt det att ditt valg også kan få konsekvenser for andre. Det er det eg vil du skal ta meir innover deg.

Ellers er eg veldig enig med Bente71 sitt innlegg over her.

Man kan aldri stole 100% på ein hest uansett kor godt man kjenner den.

Eg har hatt min siden den var føl og kjenner den derfor veldig godt. Likevel holdt det i vår på å skje ei ulykke, dvs det skjedde men det kunne gått så mykje verre, der hesten min sparka min gravide venninne. (Heldigvis blei ho truffet i foten og ikkje i magen)

man har aldri garantier i hesteverdenen uforutsette ting kan skje.

Kva du gjer eller ikkje skal ikkje eg legge meg borti for det ser ut til att du allerede har bestemt deg, men håper du tenker på kva du utsetter andre for. Eg tenker ikkje på kva du utsetter deg sjølv før for det er ditt valg, men kva DU utsetter andre for.

Redigert av - Lucinda: den 05/10/2005 12:29:36 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  13:27:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er ikke justismord om jeg rir henne uten utstyr heller da !

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  20:34:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hei kristine!

lykke til

MVH karen marie & Tilja

Måtte flire litt her jeg...
Det er nettopp fordi man har litt innsikt innen NH at man begynner forstå at hesten har et annet språk enn oss,og dermed også kan reagere etter rent instinkt...noe som selv ikke Kristines Rosita er foruten...

Og det er da det kan gå galt...

Opprinnelig postet av Lene.

handler om å lære seg språket hesten "snakker". Har du vurdert å ta et kurs i NH?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  04:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er noe galt i å ri uten utstyr. Jeg hadde selv ei kaldblodshoppe som ble litt NH-trent, og jeg fant ut at vi hadde en meget bra connection. Det ble en del trening på at hun skulle reagere på vekt og stemme. Jeg red henne fint med dette, og begynte å plukke av henne utstyret og prøvde å ri uten (på banen). Dette gikk meget bra og vi fortsatte opp til stallen og litt rundt om kring. Til slutt red vi både på galloppspor og i skogen og hvor-som-helst. Vi hoppa faktisk 70 cm òg! Jeg red ofte uten utstyr på henne, og som noen av de andre nevnte her; hun var mer oppmerksom og lettere å kontrollere uten alt utstyret enn med.
-Madeira- Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.