hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ta sjanser, og ri ut uten grime??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Ta sjanser, og ri ut uten grime??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Bustetrollet

Skrevet - 03/09/2005 :  20:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita gå på skjenkler kjempe bra nå.. Og respekten overfor meg er på topp!
Kan jeg da ta sjansen og ri til neste gård? Uten grima og salen altså. Kommer selvsakt og ta med et leie bånd. Så kan jen styre henne itilfelle hun slår seg vrang.

Veien til neste gård er trafikk fri og kjempe fin og ri;D

eligj

Skrevet - 03/09/2005 :  21:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig hadde aldri i verden gjort det, uansett hvor snill og lydig hest jeg hadde hatt. Jeg hadde heller ikke akseptert at noen i mitt nærmiljø hadde gjort det. Du sier jo selv "ta sjansen" på å gjøre det. Det er alltid en mulighet for at en hest kan bli skremt. En ting er at den kan skade deg eller seg selv, men den kan også skade andre.

Ikke skjønner jeg poenget med å gjøre det heller. Hvis du vet at hesten din respekterer deg og gjør som du sier, hvorfor må du absolutt ri til neste gård for å demonstrere det?
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  22:09:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
er helt enig med eligj, ser ingen vits i å risikere det.. har du såppas god tilitt til hesten din er d ikke vits å missbruke den.. skal du absolutt ri uten noenting så kan du gjøre det på et inngjerda område så slepper du hvertfall å sette andre i fare..

mvh ronja&connie
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  22:11:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i det Eli sier jeg, er ingen vits å sette seg selv og hesten i fare så lenge at du vet at hesten respekterer deg. En hest kan bli redd uansett, og det må den nesten få lov til!
Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/09/2005 :  22:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nettopp. Det var dette jeg var ut etter for så vidt!
Jeg har ridd fra innheinig til stallen uten problem.

Ca. 200 m til neste gård. Ikke bebodd. Ingen deomonstrasjon akkurat..

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2005 :  00:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, så kan du risikere å brekke din egen nakke. Jeg kan fremdeles ikke se noe poeng i det. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  02:20:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg rir hesten min uten sal og hodelag.. Ikke lange turer, men fra stallen og ned til huset vårt (150 meter eller så), og det går helt fint. Det er dog en vei vi går MYE...
Jeg opplever faktisk at hesten min er mye mer oppmerksom overfor meg uten utstyr enn med...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  10:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville prøvd å ri litt rundt på ei bane eller en innegjerda plass, før jeg ville lagt ut på tur. men hvist du mener du har kontroll over henne, så er det opp til deg hva du vil gjøre=) du tar jo en sjanse med å gjøre det, men alt når det gjelder hestr er jo ikke trygt. det er nok like farlig å hoppe hinder, som å legge ut på en kort trafikkløs tur, så lenge du har kontroll....
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 04/09/2005 :  11:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jeg få spørre hvorfor du vil gjøre det?

Jeg ville sagt at det ikke har så mye med tillit å respekt å gjøre. En hest kan bli skremt.

I går red jeg tur på med fôrhesten min. Hun er tretten år og nesten ikke redd noe som helst, barnevennlig, trafikksikker, veldig godt inridd å innkjørt. Så og si en av de tryggeste ponniene man kan få.

Men så red vi forbi to hunder. De viste ikke noe tegn til å bjeffe, men plutselig så satte de i gang. Hoppa kvapp til og jeg var såååååå nær å bli kastet med ryggen i asfalten. Hun travet av gårde med meg dinglende skjeivt oppå henne. Heldigvis fikk jeg samlet tøylene og stoppet henne. Og hun travet veldig fort, ned en bakke på asfalt. Det kunne gått galt...

Så jeg ville sagt at når man driver med hest, så skal man bruke hode, ikke magefølelsen...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  12:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så jeg ville sagt at når man driver med hest, så skal man bruke hode, ikke magefølelsen...

Vell...vet ikke hvor enig jeg er i den påstanden,jeg... Magefølelsen har hjulpet meg mang en gang der jeg hadde kommet på helt feil spor om jeg gikk kun etter fornuften og hodet...
Men selvfølgelig...en fin kombinasjon er jo det beste!

Og i dette tillfellet burde vel både magefølelse og fornuft sagt at skulle man ridd uten noe utstyr på hesten,så burde det kun skje på innelukket område,helst ikke for stort,og helst med noen andre der med deg...om det skulle gå galt...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/09/2005 :  12:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan jeg få spørre hvorfor du vil gjøre det?

Hvorfor ikke? Denne veien blir jo aldri brukt, bare sulky hjul som farer over den. Privat vei. Og jeg rir denne veien HVER DAG! Jeg og Rosita kan den som vår egen lomme.
Ja, greit nokk. En hest kan bli skremt. Rosita hopper aldri til og setter opp i en fart når hun blir skremt noe. Hun blir bare stående som et esel og se på det som skremmer. Så står vi der kanskje i 2 min, så kan vi gå vidre. Jeg og Rosita rir ned også denne veien med bare grime, for og ha henne inn i det andre beitet hun har. Om jeg faller av så lander jeg mykt og. Traktorvei med gresstripe i midten.

Kopi av melding:

Jepp, bruker hode. Og i kveld kommer jeg nokk til og ri ned til gården.

Kopi av melding:
Jeg opplever faktisk at hesten min er mye mer oppmerksom overfor meg uten utstyr enn med...
Har opplevd det jeg og. Når jeg rir fra stallen til beitet uten utstyr, så føler jeg meg nesten sikkrere enn når vi går med utstyr.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2005 :  13:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvorfor ikke? Denne veien blir jo aldri brukt, bare sulky hjul som farer over den.
Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Og det svarer vel kanskje på "hvorfor ikke"..
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  16:49:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Heihei! Jeg rir ikke uten noe utstyr på veier og sånn, men på beite rir jeg begge hestene jeg har uten noe som helst. Selfølgelig er det en risk å ta, men stoler du på hesten så går det jo. Men jeg kunne nok ikke gjort det på veier eller noe, begge hadde nok gått rett til nærmeste gresstust og forsynt seg:p Syns det er utrolig koselig jeg at man kan stole så mye på hesten sin. Selfølgelig er det en risk å ta å sitte på hesten uten noe siden du ikke har noe skikkelig kontroll, men det går nok bra:) Jeg rir ofte på tur i grime og leietau, det går supert, hesten reagerer myye bedre på det enn på hodelag faktisk:)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  17:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei... Liker det ikke jeg heller. Veien blir ikke brukt? Annet enn til kjøring? Men da kan det jo komme noen? Uansett har du ingen garanti for at ikke hesten løper langt om den først stikker. Jeg liker ikke å ta slike sjanser, på andres vegne. Det er veldig fint om du kan ri hesten uten utstyr, det må være topp å kunne ha et slikt fint samspill! Men fremdeles synes jeg det er best å holde seg innefor et sikkert område. Bare fordi en aldri kan vite.

Men du kan vel ha på en grime eller hodelag? Uten å bruke det? Er god trening det også, å kunne trene hesten på signaler fra vekt og sjenkel.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/09/2005 :  18:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, veien blir ikke brukt.. Kanskje 3 ganger i uka så kjører det noen hester forbi. Men det er tilig på dagen og jeg rir på kvelden. Rosita er også vandt til og se disse hestne så hun bryr seg ikke.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  18:32:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Høhø, jeg tror argumentet om at du "faller mykt" bør sløyfes. Jeg falt av på et mykt jorde. Resultatet var to knekte ribbein og blødninger i leveren. Dette var med sal og hodelag.

Jeg skjønner ikke helt, dersom du absolutt -må- gjennomføre dette, hvorfor kan du ikke gjøre det på et inngjerdet område, der du ikke setter liv og helse for folk rundt deg på spill?
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.