hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ikke feste på bakbeina :/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 ikke feste på bakbeina :/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

binders

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  15:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
hesten min tråkker seg på bakbeina sine og har nå tråkket av seg en del av hoven på innsiden av begge bakbeina, ikke mye, men det blir da vanskligere å få skoene til å sitte siden smeden ikke har noe å slå spikern i...for å i si det sånn! det er ikke store deler av hoven som har løsnet, men
han tråkker seg så fælt på bakbeina og mister ofte skoene på denne måten og det blir jo dyrt for meg når jeg må få satt på nye sko sånn i ny og ne!
er det noen som har noen forlsag til hva jeg kan gjøre?
har prøvd kopper, men det er litt vrient da han har store hover i forhold til beina x)

Mia

http://www.archi.nimphelos.net

Redigert av - binders den 03/09/2005 15:17:00

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  15:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noe direkte råd, men har du forhørt deg med andre smeder? Av og til har de litt ulike kunnskaper og løsninger på slike problemer, så det kan jo være at hvis du forhører deg med andre, så har de en metode som kan løse problemet!
Hege Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  22:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor tråkker han på seg da? Er det ikke bedre å gjøre noe med årsaken? Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2005 :  00:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor tråkker han på seg da? Er det ikke bedre å gjøre noe med årsaken?
Opprinnelig postet av Fröya

Litt vanskelig å gjøre noe med årsaken HVIS det er fysikken til hesten som er problemet. Bortsett fra evt å justere skoinga. Hester er forskjellige de også - noen er kalvbeinte og andre bredbeinte.. Og noen er utrolig klumsete.

Man kan selvfølgelig si at alle hester med unormal eller vanskelig beinstilling ikke har livets rett, fordi de neppe ville overlevd i naturen, og avlive dem. Men slik tenker man nå en gang ikke.

Redigert av - eligj den 04/09/2005 00:10:49 Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  00:32:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Ei hoppe på stallen mistet også en liten kant av hoven for en stund tilbake, og hovslageren støpte "ny hov" der veggen var borte. Stoffet som han la i fungerer som en slags sement og erstatter den ødelagte hovveggen der hvor den er brutt. Dette var veldig bra gjennomført og en utdannet hovslager utfører dette for deg.
Jeg har tenkt på en slik sko som du fester på hoven (equiboot), men det er nok ikke et langsiktig alternativ. Jeg kjenner heller ikke så godt til disse skoene. Du kan se bilde av den på www. skoies.no og ligger under menyen "hov". Men som Hege skriver, kan det være lurt å forhøre seg med flere hovslagere for hva som kan gjøres i ditt tilfelle.

Mulig dette er litt off topic, men jeg må fortelle at vi bruker hestene mye i terrenget og vi har sett at når hovslageren legger skoen litt utenfor og bak hoven, blir den fortere revet og tråkket av når vi er i ulendt og vått terreng. Hovslageren vår brenner skoen på hoven før sømmene blir satt i og når han gjør dette er det lettere å forme skoen til hestens hov og den vil ligge som støpt. Men deretter skal det være sagt at prisen er et eventyr for seg selv men absolutt verdt det, man får hva man betaler for.

Som ordtaket sier: ingen hov, ingen hest!

Lykke til!

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  09:43:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Veldig mange "unormale" beinstillinger kan rettes ganske bra opp med korekt beskjæring. Jeg tørr påstå at de aller fleste hester som stryker eller tråkker har ubalanser i høvene. Og når man lar hesten gå så lenge som 6 -8 uker uten slitasje/trimming av høvene, får disse ubalansene mulighet til å bli ganske store. Siden det også ble nevnt at denne hesten har så store høver i forhold til beina, misstenker jeg også at de ganske overgrodde (noe som de fleste skodde hester er). Dette kan jeg selvfølgelig ikke vite uten å ha sett hesten, men ment som tips om mulige årsaker. jeg er nemmelig av den oppfatningen at problemer løses best med å gjøre noe med årsaken i stede for sympomene Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  10:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg ville ha satset på å fjerne skoa for godt, og prøvd boots istedenfor når du er ute å rir. Skoene hindrer blodsikulasjon i hoven, noe som gjør at hovkvaliteten blir dårligere og at hoven vokser mindre enn den burde ha gjort.

Skoenes vekt gjør også at hesten får en ekstra sving på foten i bevegelse. Mange hester som har sluttet å trakke på seg selv når skoene er tatt av og de har fått sunne hover med riktig form. Men å ha barforthest er mer enn livsstil, og krever blant annet utegang døgnet rundt og hovtrimming opp til to ganger i uka.
Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  19:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
takk for svar Han har store, sterke og kraftige høver, fått mye ros for de! Men han er litt trang i bakbeina å tråkker seg endel i ulendt terreng :/
smeden komme i morra så får høre hva hun har å si :)
igjen, tusen takk for alle svar :D

Mia

http://www.archi.nimphelos.net
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.