hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoppa mi subber!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hoppa mi subber!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  12:08:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hoppa mi subber med frembena og det går otrolig hardt utover fremskoene. Tåkappa detter fort av og da knekker fremskoene foran...

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men hun treffer på en måte tåa først ned i bakken når hun setter foten ned og deretter "skraper" hun også tåa nedi når hun tar foten opp igjen.
Hvis noen skjønte den forklaringa i det hele tatt

Innbiler meg at hun går litt bedre når hun går samlet skritt, men vet ikke helt...
Klokker synes jeg heller ikke her hjulpet noe særlig. Er da veldig glad i vinteren og brodder, for da går ikke skoene så fort..

Noen tanker om hvofor det er slik eller hva som kan kjøres med det?

Har brukt 10mm foran nå en stund, de holder jo litt lengre, men nå har jeg satt på 8mm som vi bruker til vanlig igjen...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

Bustetrollet

Skrevet - 09/07/2005 :  14:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjøne forklaringa di!
Men vet desverre ikke noe som kan gjøres eller hvorfor det er slik..

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  20:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går ikke å sette på tyngre sko fremme da for å få henne til å løfte bena bedre? Eller å bruke slike klokker med vekt i som mange bruker på islandshester? Vet om andre som det har hjulpet for, men alle hester er jo forskjellige... Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  21:44:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Som sagt har jeg satt på 10mm tidligere og jeg har brukt klokker som veier 360 gram, samtidig..
Hun er Islandshest, så vi jobber også med tølten og for å få henne til å løfte bena bedre der. Men hun subber enda. Tror ikke hun har gjort dette tidligere. Vi er veldig mye ¨å rir i ulendt terreng så hun er veldig god til å plassere bena. Det er liksom på vegen av subbungen forekommer. Vi rir på grusveg da, hvis det har noen betydning...

Har hatt noen tanker om å smi på noe ekstra foran, men da blir det ujevn belastning på bena...Og det vil jeg ikke ha =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  21:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvordan er høvene da? Er de riktig skjært? Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  22:10:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hun har veldig gode høver, og jeg tror aldri hun har blitt feilskodd.. Ikke hos meg iallefall. =)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/07/2005 :  01:31:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For meg høres det ut som om hun har vondt i hælene sine. Typisk tegn er å lande på tåa. De fleste skodde hester har innsnevrede hæler og underutviklede stråler. Disse er ofte ømme om de bærer vekt. En riktig beskjært hest som har sunde og friske høver, lander med hælen først og ruller over tåa. Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 11/07/2005 :  00:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det er skoa som gjør at hun subber. .. Neste gang hun er uten sko kan du jo prøve å se om det er noen forskjell i trav. Gå til toppen av siden

TEDDYBEAR

Skrevet - 01/08/2005 :  18:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første som slo meg når eg leste dette var at hesten var for lang på tåa. Eller at det hadde noke med beinstillingen å gjere. Gå til toppen av siden

rawdy

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  01:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde samme problemet med den ene hesten min.når han kom til meg "subbet" han og slet sko helt sykt,og tilslutt knakk skoen.Jeg fant meg en smed med godt rykte,og allerede etter to skoinger så jeg en bedring.Nå har jeg hatt hesten 2 1/2 år.og etter 8 uker med samme sko er de nesten ikke slitt i forhold.og bruker han fortsatt til de samme aktivitetene.mitt forslag er å ta en prat med smeden du bruker og forklare problemet.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  12:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
er helt enig med han/hun som mener at hesten din er før lang i tåa.
Skor endel hester selv og spesielt islandshester skal jo være lang i tåa pga tølt osv. , men det finnes en mellomting. kan også prøve andre typer sko for bedre overrulling, men er ganske sikker på det hjelper å korte inn noe foran. Hester med hovsenebeinbetenelse tråkker med tåa først for å unngå smerter. håper det det blir bra hvis ikke bytt hovslager.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  19:41:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For meg høres det ut som om hun har vondt i hælene sine. Typisk tegn er å lande på tåa. De fleste skodde hester har innsnevrede hæler og underutviklede stråler. Disse er ofte ømme om de bærer vekt. En riktig beskjært hest som har sunde og friske høver, lander med hælen først og ruller over tåa.

Og da kan du Fröya få forklare meg hvorfor en tre år gammel hest subber SINE høver når den går uskodd? Når han har sko, gårt han med 6mm, og det ga seg. Tror mye av grunnen til dette kan ha med energi å gjøre også

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  22:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Real Storm: Hva mener du med at det har med energi å gjøre?

Hvorfor hesten din subber kan jeg umulig svarer på. Men som regel har sånne problemer en årsak i ubalanser, feil beskjæring, smerter osv å gjøre. Jeg skrev om "tå først landing" i mitt innlegg. Dette kommer ofte av at hesten har smerter i hælene sine. Dette skjules ofte med sko, men kommer fram uten. For lang tå/for tung overrulling er også en mulighet.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  22:44:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg kan anbefale følgende artikkel: http://www.superheste.dk/files/Jernskoens%20synderegister.doc På tredje siste side står det om hester som subber. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.