hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot hest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot hest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tonje_

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  12:59:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
noen som vil anbefale og ha barfothester??
jeg har vudert det til hesten min! Har hørt mye posetivt om det!
Er det flere som har barfothester?? Og hva synes dere om det?

*Tonje & Muddy*

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-

Redigert av - Tonje_ den 22/07/2005 13:00:49

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  13:10:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg har netopp anskaffet meg en barfot hest, og er fornøyd med det! Men han er ikke innridd, så derfor er ikke høvene hans vandt til mye hard grus, så vi får se videre om jeg beholder han som barfot. Men minishettisen min har alltid godt uten sko, og nå skal han trimmes på barfot vis! Så han kommer nok til å gå som barfot, siden han har så gode høver!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:05:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Det fins allerede maange lignende debatter om emnet, bruk søkefunksjonen.

Det er både fordeler og ulemper med å ha hesten barfot, og hestefolket kommer aldri noen gang til å bli enige om hva som er best.

Selv er jeg hverken ekstrem forkjemper, eller ekstrem motstander, de hestene som fungerer som barfothest er det kjempeflott for, men det fins noen som ikke gjør det. Dette kan ha med alder, hovkvalitet, bruksområde osv. å gjøre.

Hesten min går med sko. Dette er fordi han var såpass "gammel" (barfotmessig sett) når jeg kjøpte ham, og han hadde gått med sko hele livet(9 år). I tillegg var jeg avhengig av å kunne begynne å bruke ham med en gang, dvs. ikke vente 1-2 år, fordi han var sårbeint. Det er også få turmuligheter her, annet enn grus og asfalt, underlag som noen barfothester ofte blir sårbeint på. Men når det er sagt, har jeg en drøm om å en gang i fremtiden eie en velfungerende barfothest, som får leve så naturlig som mulig.

Dette innlegget ble ganske langt, men det viktigste er, at hvis du bestemmer deg for å ha hesten din barfot, at du da gjør det skikkelig.
Det vil si at du ikke bare plukker av ham skoene og håper det beste, men at du får en som kan barfottrim til å hjelpe deg, både med hva selve trimmingen angår, og også hva slags hensyn du evt må ta, i forhold til underlaget hesten står og går på, videre bruk av hesten og andre ting.

Det er altså mye mer "lettvint" å la hesten beholde skoene(bare kontakte hovslager hver sjette uke, ri på et hvilket som helst underlag...), men kan hesten din fungere uten, så er det helt klart det beste for den.

Du kan lese mer på www.barfothest.com , det fins også en gruppe på yahoo du kan melde deg inn i.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  19:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hesten min var 15 år da jeg tok av skoene for godt. Jeg rir også mest på asfalt og grus (nesten bare det) og blir det for mye bruker jeg boots. Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  11:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kan noen gi meg tips på ei bok der det står om barfot hester?? trimming av høvene osv??
-Tonje-
Gå til toppen av siden

elaswan

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  20:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg kan anbefale bøkene fra Pete Ramey og Jaime Jackson. De er også oversatt til norsk.
Sjekk sidene http://www.lynnepublishing.com/books.htm
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  18:30:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Eg anbefaler IKKE barfot hest! Har selv prøvd det i 1/2 år på forje hesten min og det var alt for lenge.. folk sier at det er mer narturlig for hesten å blablabla.. ( men da må du også tenke på at det som er narturlig for hesten er å gå på stepper osv. Vis hesten skal være mest mulig naturlig skal du vel helst ikke røre den i det hele tatt!?!) voksene folk som liksom skal ha dreve me hest lenge å ha lang kunskap, påstår at hesten ikke er sårbeint å halter men det er sån det skal være, mens sanheten er at hesten omtrent ikke kan gå!!! Bootsene er ikke altid det beste heller, de kan detter lett av eller lager gnagsår. Tenk dg om nøy før du gjør noe! Snakker av erfaring! ikke for å snakke stykt om barfot, men det er ikke alle dt funker så bra for! (hvis du har varmblos vil eg sterkt råde dg til ikke å gjøre dt!)
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  15:26:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
hei hei,har selv 2 barfothester.den ene har vert barfot hele livet,mens blodsen har gått barfot siden februar,det går foreløpig kjempefint.jeg anbefaler å prøve dette med mindre du vet at du kommer til å bruke hesten veldig mye fremover.det tar ca 10 mnd før hovene er helt fine og du ikke merker firskjell på grus og sånn...ibegynnelsen er det smart og ri på mykt underlag(asfalt går bra men pass på så det ikke sliter for mye på hovene),ellers så er det lurt at hovene får vann(ikke hovolje) og at du tar ut småstein som trenger inn i hovsreken
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  22:44:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hovslageren min har nå sett over høvene til den nye hesten min, som er barfot. Og han har anbefalt meg at den ikke bør gå som barfot, så lenge jeg bruker den såpass mye, og han KUN blir ridd på hard grus. Begynnt å ømme allerede. SKulle han gått som barfot, måtte jeg ha kjøpt boots og styrt på.

Men med tanke på at det IKKE er dyremishandling på noensomhelst måte å la hesten gå med sko, kommer jeg til å få sko på han. Han tålte veldig lite før høvene hans begynnte å bli slitne, og han har gått som barfot hest hele livet, men han har også bare gått på gressbeitet hele livet, så da sier det litt at han ikke er vandt til hard grus. Når han er innridd, kommer han til å bli brukt veldig mye fremover også, og jeg har ikke noe mykt underlag å ri på i begynnelsen heller som Brun best skriver ;)

Så vi får se, det kan hende at jeg tar av han skoene neste år..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  21:37:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
takk for svar alle sammen =)
-Tonje-
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2005 :  11:59:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Må si jeg har begynnt å miste bare mer og mer tro på barfot.. vertfall når NOEN(ikke ALLE, men NOEN), har meninger som kan ødelegge en hest! Som f.eks en hovslager som skulle sko hoppa mi der hun står på helfor nå.
Pga. miljøforandringer for hoven, har de blitt litt dårligere tiden hun har vært der. Mest fordi det er mye tørrere der, og her er hun vandt til litt mer fuktig. Derfor har hadde bakhøvene fått seg en påkjenning. Dette er en gammel hest, så blodsirkulasjonen er ikke som en unghests!
Hesten hadde gått rundt, ble ridd hver dag, og forverten merket INGENTING med at hesten hadde vondt i bakhøvene. Den beholdt sine lange steg, ingenting snubling eller dro til seg bakhoven dersom man trykket eller rørte ved den. Den hadde enkelt og greit ikke vondt!

Men bakhøvene hadde desverre ikke vokst så mye, så det var ikke mye tak for sømmer å sette i. Men, denne hovslageren ga grei beskjed til jenta: av med skoene i 4 mnd, leie hesten barfot 1 MIL HVER DAG på GRUS.. Og så skulle det bli bra igjen!
Jeg lurer meg litt på hvordan han tenkte? Det å ta av skoene gir bedre blodsirk. selvfølgelig, og da vokser høvene bedre. Men med engang bakskoa var av henne, ømmet hun med engang, begynnte å snuble og ville bare gå på gress! En utvei kunne vært boots selvfølgelig, men det nevnte jo ikke hovslageren et ord om! Så når noen anbefaler en hest som ømmer når en tar av skoene, å gå på hard grus 1 mil hver dag i 4 mnd, da begynner jeg å lure litt på hva folk tenker med.

Så nå har jeg forhørt meg med min gode hovslager, og nå skal de prøve å få sko på bakhøvene hennes igjen, samt tilskudd av Biotin, ikke ha henne mye inne om nettene på tørt strø, og heller være litt obs på at bakhøvene ikke er ved sine "fulle fem".

Jeg kan også ikke helt forstå en ting; dersom en barfot hest skulle bli sårbeint etter å ha blidd mye ridd på grus, kan en jo begynne å ri med boots. MEN; hva med PÅ beite? I mitt tilfelle er det MYE berg og stein, så da ville jo hesten fått vondt av å gå på beitet! OG, hesten kan jo ikke gå lengre med boots en maks 24 t per gang! Så akkurat det lurer jeg på hvordan funker..

Håper dere skjønner at je har fått barfot litt opp i halsen, når en voksen mann som går rundt og skor, forteller til en 15 åring at sånn og sånn skal det være, hesten skal gå rundt og være sårbeint!!!! IKKE ALLE HESTER KAN GÅ SOM BARFOT!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 01/08/2005 :  15:52:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
IKKE ALLE HESTER KAN GÅ SOM BARFOT!
Feil, ikke alle hesteeiere kan ha barfothest, det trengs en god del kunnskap for å holde en barfothest på rett måte, dette er grunnen til at så mange er i mot det.
Barfot er ikke bare å ha en uskodd hest det innebærer stor kunnskap om hestens høver og beinstilling++
Personlig så mener jeg at barfot er best for hesten MEN dersom en ikke har tilgang på denne kunnskapen så mener jeg det er bedre å holde hesten sin skodd av en god hovslager.
Isteden for å kritisere hverandre hele tiden så må det vel være bedre og stille spørsmål og utveksle erfaringer slik at vi alle sammen kan lære mer og bli bedre hesteeiere??

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 01/08/2005 :  15:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye rart rundt å går av hovslagere..
Da Svarten gikk med sko hadde vi en annen enn han vanlige til å sko ei gang, da denne hovslageren bare hadde for små sko kuttet han likegodt hoven til å passe til skoen
En uskodd hest som blir "vanlig" (beitetrim?) trimmet av vanlig hovslager er ikke barfothest..
Nå har ikke jeg så god greie på det, men jeg ville nok og hatt mine tvil om å leie hesten 1 mil hver dag på grus når den er så sårbent.. Uff, håper det ordner seg!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2005 :  16:57:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Typisk at jeg klarte å slette alt jeg hadde skrevet! Vi prøver på ny!
Jeg er heldig som har en såpass god hovslager, han vet å tilpasse SKOA til hoven, og ikke omvendt :)

Jeg er kanskje sta og ensidig, men barfot er ikke noe jeg kommer til å bedrive. Men alikevel, jeg har ingenting i mot å høre om hvordan andre får det til og greier, så jeg har ikke noe i mot det heller(Selv om det kanskje til tider kan virke sånn).
Og nei; jeg har ikke så mye kunnskap om det å ha barfot hest, men ofte når jeg spør om spørsmål ang. det, er det erfarne barfotfolk som ikke alltid vet helt å svare på tingene jeg spør om! Så en kan vel spørre seg hvor mye hver enkelt som har barfothest vet?
At en hovslager som driver å skor hester, går rundt og gir instrukser på "barfot-stil", som kan ødelegge hesten, gir ikke akkurat "barfotfolk" et godt rykte.

Ellers lurer jeg enda på en ting; Dersom en barfot hest skulle bli sårbeint, så kan en jo som sagt ri den med boots. Men hva hvis den står på et beite med mye berg og steinete terreng, det vil være vondt for den å gå på det også dersom den er sårbeint, og den skal jo ikke gå med boots mer enn 24 t om gangen. Jeg lurer derfor fælt på hva en gjør da?? Dersom man f.eks ikke har et bedre underlag å sette hesten på??
Det er pga. jeg aldri har fått svar på det spm., at jeg stiller meg nokså skeptisk til barfot.

Jeg lurer vel i grunn også på, hvordan en hest som har gått som barfot hele livet sitt(ikke "vanlig" beitetrim som anita&svarten skriver her, men som er trimmet på riktig måte, jevnlig og riktig.), kan bli sårbeint av å bare gå på beite?
Da jeg fikk den nye hesten min, trodde jeg i begynnelsen at det bare var at han hadde litt korte steg, men jeg fant raskt ut at han var litt sårbeint! I dag har han fått sko, han tar lange fine steg, og viser ingenting tegn på smerte eller noenting! Han går på frem hele tiden, og alt er bare velstand med sko på beina :)

Jeg er enig med deg Brum, om dere barfot folk føler dere truffet pga. innlegget mitt, var det ikke det som var målet mitt! Er bare frustrert over at det er mange der ute som driver med barfot, enten som trimmere eller eiere selv, som rett og slett er helt på villspor!
Jeg har f.eks veldig god tro på forfangen hest som barfot! Absolutt! Det er det første jeg hadde gjor, dersom en av mine hadde blitt forfangne.. Det er fordi jeg er mer tilhenger av naturlig helbredelse, enn å proppe i dem en masse medisiner.

SÅ jeg er på begge sider, men jeg stiller meg alikevel i skepsis til barfot, netopp fordi det er så mange spørsmål jeg har spurt, men ingen kan svare på, så da begynner jeg å lure, fordi hva skulle en gjort om en hadde kommet opp i en situasjon hvor en trengte hjelp, men ingen kunne svare på det eksakte spm.?
Enkelt og greit :) Må bare føye til at jeg er meget fornøyd med dagen med den nye hesten min.. Makan til villig og lettlært.. rett og slett!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 02/08/2005 :  10:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Enig i at det finnes mange dårlige hovslagere også, har selv etter mange år lært meg å være kresen på hvem som skor hesten min.
Jeg har altså i vår skodd hesten min mot min overbevisning:) Dette er fordi han er en stor tinker som var redd for høvene sine da jeg fikk han og jeg er rett og slett ikke sterk nok til å beskjære de selv da han ikke hjelper til..
Her må man kjøre langt for å få tak i en god naturtrimmer og kun det beste er godt nok for mine hester.
Den andre hesten min trimmer jeg jeg selv uten problemer.

Vil gjerne fortelle om hesten til veninnen min som ble tatt skoene av for ca 2år siden.
Denne hesten har aldri brukt boots men har fått vanvittig sterke høver etter å ha blitt trimmet etter naturtrimetoden.
Til å begynne med var det jeg som trimmet høvene hennes, nå trenger hun veldig sjelden å bli trimmet men da er det eieren som gjør det selv.
Det eneste problemet jeg har hatt ang barfothest er når det gjelder lange ride og kløvturer i fjellet, da ingen hadde erfaring med dette og jeg var skeptisk til å prøve det selv (vil ikke bli stående med en sårbeint hest midt inne på vidda)
I sommer fikk vi svaret:) Hadde med oss hovslager på turen, 6 timers ridning første dag og vi var sikre på at hun måtte skoes den kvelden, men neida like fine høver ingen tegn til slitasje i det hele tatt( skoene til min hest var mye mer slitt enn høvene hennes)
Neste dag varte turen i hele tolv timer (pga av litt feilberegning) Da var vi iallefall sikre på at vi måtte sko underveis, neida hun var så blid og fornøyd og høvene var like fine når vi kom fram. Kjempefin tur og jeg har aldri sett en hest så stødig på foten som hesten til veninna mi.

Skal prøve å svare deg Anne selv om det sikkert er andre som er flinkere til å forklare:)
Hvorfor er hesten din sårbeint? Var han slik da du fikk han?
Ellers mener jeg at steinete underlag på beitet er bra for å herde høvene, hvis hesten går på mykt underlag hele tiden bortsett fra når den trenes så vil det ta veldig lang tid før høvene er sterke nok. På beitet kan hesten regulere hvor mye den beveger seg selv og den klarer nok å finne maten sin:)
Ellers så kan det være en ide og ta det litt med ro en stund og bare bruke hesten på korte turer og evt leie den.
En hest som har gått barfot hele livet sitt skal ikke bli sårbeint av å gå på beite dersom den er trimmet etter naturtrim metoden. Han må ha blitt sårbeint under bruk eller dersom han er vant til å gå på veldig mykt underlag hele tiden, og har blittt flyttet nå?

Uansett hva du bestemmer deg for så vil jeg anbefale deg å lese Hesteeierens håndbok i naturlig hovrøkt av Jaime jackson (link høyere opp på siden) Virkelig en aha opplevelse boken er skrevet av en mann som har vært hovslager i 20 år men som etter å bla. studere ville hester og høvene deres selv har fått en annen oppfatning.

Lykke til:)

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  17:56:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hei!
Takk for et etterlengtet svar :) Han har gått som barfot hele livet, i 5 år.. Og han har altså da gått på mykt underlag/mye gress hele tiden. Hadde så godt som ikke blitt håndtert på et halvt år, så han hadde ikke gått på grus eller noe sånn de siste halvåret.
Pga. jeg er kommet et godt stykke i innridningsfasen nå, blir det litt vanskelig for meg om han skal stå mye o.l, da jeg er opptatt av å kunne ri han inn nå :) Jeg vil også prøve å ri mest mulig før jeg flytter, for da jeg får ikke sett eller ridd hesten før jeg får han til Bergen, noe som kan ta en måned eller to!
Kunne godt tenke meg å lese den boka, for kunne gjerne tenkt meg å fått minishettisen min trimmet på skikkelig barfotvis, han blir såpass lite brukt, at han hadde ikke blitt sårbeint med det første akkurat!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.