hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blir fort øm i sålen..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Blir fort øm i sålen..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 15/08/2005 :  12:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har problemer med at hesten min blir fort øm i sålen da han går på steinete veier. Han har ikke noe særlig god kvalitet på høvene. Han har heller ikke blitt brukt på ca ett år før jeg kjøpte han i mai i år. Er dette noe som kan bli bedre etterhvert, eller vil det alltid være sånn? Vi får jo træl (veit ikke om det skrives sånn) da vi går barbeint på stein o.l. og etterhvert går det jo bedre og bedre og gå på slikt underlag. Blir det det samme med hesten?

For litt siden hadde han hovbyll i venstre bakhov og etter behandlinga av den, satt hovslageren på gummisåler på begge bakbeinene. Jeg syntes dette gikk utmerket, men de blir så fort ødelagte! (to uker er gått og de er slitt i stykker. Risikoen for å miste skoene blir jo også en del høyere.. Noen tips?

Takk på forhånd

Hlsen Marie

Redigert pga skrivefeil

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 15/08/2005 12:35:29

C&B

Skrevet - 17/08/2005 :  05:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på deg.

Tror ikke du får orden på hovene hans så lenge han går med sko...dessverre. Sålene fjerner kun symptomene.

Men! Skal du rehabilitere sålene hans...altså herde dem, er dette et langtidsprosjekt. Det er vel slik at det er sagt at alle hester kan bli barfothester, men ikke alle har mulighet til å legge til rette optimale forhold for å ha barfothest. Spesielt ikke en som har syke hover og trenger en lang rehabiliteringsperiode.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Jan Øyvind Sæbø Larsen. Du finner kontaktinformasjon på barfothest.no. Han bor i Aurskog.
Det er jo ikke altfor langt unna deg.
Han kan se på hovene og gi deg gode råd. Dyr er han heller ikke. Tror han tar cirka 400.

Lykke til.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  11:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har problemer med at hesten min blir fort øm i sålen da han går på steinete veier. Han har ikke noe særlig god kvalitet på høvene. Han har heller ikke blitt brukt på ca ett år før jeg kjøpte han i mai i år. Er dette noe som kan bli bedre etterhvert, eller vil det alltid være sånn? Vi får jo træl (veit ikke om det skrives sånn) da vi går barbeint på stein o.l. og etterhvert går det jo bedre og bedre og gå på slikt underlag. Blir det det samme med hesten?

Det stemmer at hestene danner træler under hovene når de ferdes mye på hardt underlag. Særlig i tåa danner det seg ofte en halvmåneformet træl. Hvis hesten skal brukes på steinete underlag er det en stor fordel om den oppholder seg på slikt underlag deler av fritiden sin også for å danne høver som tåler "alt". Det gjelder først og fremst barfothester dette da, men jeg vil tro at også skodde hester kan danne træler når sålen er i jevnlig kontakt med steiner. Trimmingen av hoven har også mye og si for hvordan hovhelsen vil utvikle seg framover. Selv er jeg tilhenger av barfot og at det er løsningen på de fleste hovproblemer hvis man går inn for det. Men det er mye en flink hovslager kan utrette med en dårlig hov også

Kopi av melding:
For litt siden hadde han hovbyll i venstre bakhov og etter behandlinga av den, satt hovslageren på gummisåler på begge bakbeinene. Jeg syntes dette gikk utmerket, men de blir så fort ødelagte! (to uker er gått og de er slitt i stykker. Risikoen for å miste skoene blir jo også en del høyere.. Noen tips?

Ei venninne av meg har en traver med så flate såler at hun ikke kan brukes uten heldekkende sko. Hun bruker noe som heter PG-sko. Hovslageren spikrer fast metallplater under hovene med skruehull i. Og så skrur han fast gummisåler utenpå disse igjen. Gummisålene holder seg overraskende godt, og det er ikke noe problem å skifte dem ut selv hvis de slites ut. Husker ikke prisen, men det var en god del dyrere enn vanlige sko.

Redigert av - Asbjørg den 18/08/2005 11:03:49 Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  12:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja ja hærde høvene med å la hesten gå uten sko er uten tvil det dummeste jeg har hørt, men så er jeg sterk motstander at enkelte hester bruker barfot metoden. Tror smeden din er på vei til en bra løsning, uansett ikke slutt med å sette sko på hesten din hvertfall. du gjør vondt verre med å la DENNE hesten gå barfot.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  13:38:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det det dummeste du har hørt? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/09/2005 :  09:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Marie.

Jeg har hatt mange fullblodshester med tidvis ømme såler.
(Ser du har en angloaraber/fullblods).
Intet nytt fenomen dette.Mine beste erfaringer siste 15 åra når det gjelder slikt er å beholde skoa på og sette på såle i de verste periodene.Man bør også smøre på hoofhardener,finnes mye på markedet men spør hovslager om råd.

Om sommeren når det er tørt blir høvene som oftest automatisk tørrere/hardere. Alikevel kan problemet være der om man rir mye på grusveier eller veier med større stein. Om vinteren står hestene mye snø-slaps og sålene blir derav fuktigere og mykere enn om sommeren.Da er de som regel verst, og det blir problematisk å ri på grøvere grusveier da når snøen etterhvert smelter og våren kommer med bare veier.

Jeg ville nok startet "behandlingen"/forebyggelsen om høsten/vinteren med såler og hovforsterker slik at det blir ei hinne som "binder" hoven mer sammen.
Man får kjøpt såler som "puster"-bla. i lær.Ellers har jeg tilgode å oppleve at sålene gjør høvene råttne,som enkelte påstår-det er nok overdramatisert og kun i enkelte tilfeller.
Da råtner de like mye av å konstant stå uten såle i søle,slaps og snø for å si det sån..) ganske så logisk.

Fullblodshester (som jeg har erfaring fra i forbindelse med dette) er født med mykere såler og dårligere hovvegger/kvalitet enn mange tyngre hesteraser og halvblodser. Derfor er det ofte et umulig prosjekt å få høvene like bra som de normalt er på andre mer hardføre hester.
Det er altfor enkelt å bare ta av skoa på slike og håpe den får "træl" og blir herda,det kan gjøre vondt verre. Det har jeg sett nok tilfeller av.

Rådfør deg med en vettu og god hovslager og hør hva han anbefaler.
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 08/09/2005 10:01:34 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 08/09/2005 :  13:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Her har du jo fått masse gode råd. Jeg har hatt problemer med høvene til min kaldblods, og da prøvde jeg urter fra Hilton. De løste probleme og ga han sterke fine høver.

På Fossum salmakeri og sikker noen andre steder også, får du nå kjøpt støp som er blank, alla slik Bond N-Flex, men denne brukes til å lage en såle under hoven. Koster noen kroner, men den kan hjelpe hesten din når sålen blir for øm, om du ikke prøver vanlig såle med silikon inni for å hindre små sten og slikt i å komme inn å gnage enda mer. Du kan bruke denne støpen istedefor silikon, hør med de på Fossum.

Lykke til med å få løst problemet ditt.

Hilsen Helle

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 08/09/2005 :  14:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det det dummeste du har hørt?

Opprinnelig postet av Fröya

du driver med islandshest tydeligvis. har sett på endel av innleggene dine og det er mye rart du svarer der. er du hovslager?.
du har jo endel lurt å tilføre også da så la oss ikke bli uvenner hehe.
Men for å svare så vil nok ikke en fullblods funke noe særlig barfot. kjenner du noen som har en fullblods som går barbeint i aktiv konkurranse? Da lever den på en eng av bomull
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  14:21:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ja jeg har islandshester. Svarer jeg mye rart? Hehe, det samme har jeg tenkt om deg. Men uvenner gidder ikke jeg heller å være. Og nei, jeg er ikke hovslager. Bare en vanlig hesteeier, med en uvanlig interesse for høver og med en filosofi om å fiske årsaker og ikke symptomer. Men du har fortsatt ikke svart på hvorfor det er det dummeste du har hørt? Det er jo du som er fagmannen. Hvorfor kan man ikke en fullblods bli barfothest? Nå har ikke jeg sakt at denne hesten som diskusjonen bør bli det, jeg bare lurer på hvorfor ikke? Eller hvorfor ikke en periode uten sko, men med boots i stede? Og når det gjelder barføtte fullblodser som konkurrerer, kjenner jeg ingen personlig. Men verden er full av dem. En ting er i hvertfall sikkert, og der et at en eng av bomull gir ingen høytytende barfothest. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.