hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  19:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen sier at hesten blir sjenkeldød av å bli ridd med sporer.. mens andre sier det motsatte.. at de blir mer følsomme for sjenkel..

Hva stemmer egentlig..?
Hesten min går bedre frem med sporer, burde jeg bruke de eller ikke..? Har ikke brukt på lenge nå..

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  20:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester kan bli sjenkeldød av konstant mas med sjenkel, med eller uten sporer. Sporer øker selvsagt følsomheten, men overdreven bruk er det ingen vits i.
Hege Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  20:18:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Hege J. Ingen vits i å spore hesten unødig, men det kan hjelpe om man er forsiktig med bruken.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 02/09/2005 :  00:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt sporer og kommer aldri til å gjøre det. Alle hester kan læres til å gå på fram uten sporer. Sporer er fy-fy! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  20:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke det å gå frem som er poenget, men at hesten skal merke de ørsmå bevegelsene vi gir når vi ber om en ny øvelse. Spesielt i dressur kan de være bra og ha. Men på tur og vanlig "mosjons-ridning" er de som oftest unødvendige.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  19:49:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Sporer er bannlyst på mine hester og jeg ville aldri ha opprfordret noen til å bruke det heller..
Hvorfor kan en ikke følge f.eks Klaus Ferdinand Hempflings prinsipper og metoder, her brukes det ikke sporer.. En hest kan gå like bra uten sporer, som med. Så lenge rytteren er erfaren nok til å få til dette.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  19:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
..fra middels dressur og oppover er det faktisk påbudt med sporer..
De er som mye annet ikke bra når de blir misbrukt, men de har sine bruksområder..
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  21:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
men at hesten skal merke de ørsmå bevegelsene vi gir når vi ber om en ny øvelse..... gosh..
trenger ikke sporer for det!alt går jo på vekt..tror hesten merker de ørsmå bevegelsene vi gjør ganske godt jeg.rir du en hest som er utrolig godt trent i dressur kan jeg love deg at du ikke trenger sporer,heller ikke mye bein...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  23:34:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke helt denne "bevegelsen" mot sporer jeg! Sporer er ikke noe uting, så lenge de brukes riktig, og til og med en sjenkel uten sporer kan brukes uriktig!
I feks en opplæringsperiode av en sjenkeldød hest, synes jeg det er flott å ha sporer for å øke følsomheten, men dette er i samspill med andre korrigeringer og øvelser, og jeg prøver å ri mye uten sporer også. Feilridde hester, er ikke bestandig så følsomme for vekten og andre hjelpere, og da må man hjelpe dem på riktig vei. Dessuten, en godt utdannet dressurhest trenger ikke være lett å ri, mange luringer som ikke vil gi deg noe gratis (som min forrige hest...!).

Ble et dårlig innlegg, men jeg er litt trøtt:)

Hege Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  00:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Enig med Hege, er ikke noe poeng i å bannlyse sporer, derimot er det et poeng i å bannlyse sporer der de ikke blir brukt riktig. Som jeg prøvde si i hjelpetøyle debatten :) Dette er hjelpemidler, men de er ikke til hjelp med mindre de blir brukt riktig.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  08:35:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Helt enig med de to foregående. Sporer er -aldri- tenkt som en fartspådriver! Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:32:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm.. jeg er alikevel i mot sporer.. Den ene hesten min var totalt sjenkeldød da jeg fikk henne, pga. sporer. Jeg brukte ikke sporer for å få henne var for sjenkler igjen.. Brukte riktig nok MYE tid på dette, siden hun var både banelei og hadde mista "gnisten" i tillegg..

Men sånn sett; jeg bryr meg ikke om andre bruker sporer, så lenge de bruker dem RIKTIG; MEN; jeg vil ikke, og skal ikke bruke sporer selv..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:57:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
anne, da er jo hesten din et typisk eksempel på at noen har brukt sporene feil på henne. Sporene skal jo hjelpe til med å gjøre hesten mindre sjenkeldød, i teorien, men klart, sitter man kakker med de i en time er det neppe rart om hesten mister følsomheten. Har sett mange tilfeller av hester som etter endt trening har blodige sår i sidene etter sporene,(gnagsår) Rart at rytter ikke forstår da at man bør begrense sporebruken noe..

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  17:01:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ja, det er akkurat det hun er ;)!
Det er synd at så mange misbruker slike hjelpemidler.. Det er vel derfor jeg i bunn og grunn er så mye i mot det, fordi jeg ser mer misbruk av det, en riktig bruk! Særlig når jeg ser profesjonelle sprangryttere sparke hesten i sidene med sporer.. Da får jeg vel i grunn nok.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 07/09/2005 :  17:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sporer er bannlyst på mine hester og jeg ville aldri ha opprfordret noen til å bruke det heller..
Hvorfor kan en ikke følge f.eks Klaus Ferdinand Hempflings prinsipper og metoder, her brukes det ikke sporer.. En hest kan gå like bra uten sporer, som med. Så lenge rytteren er erfaren nok til å få til dette.

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Er enig med deg! liker heller ikke sporer noe særlig! Men jeg tror faktisk jeg har sett bilde av Klaus Ferdinand Hempfling med sporer. om jeg ikke husker helt feil...
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 07/09/2005 :  17:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Er enig med deg! liker heller ikke sporer noe særlig! Men jeg tror faktisk jeg har sett bilde av Klaus Ferdinand Hempfling med sporer. om jeg ikke husker helt feil...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.