hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  10:54:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
å? det har ikke jeg fått med meg, hans omgang rundt hester har en regel om " minst mulig" (utstyr)..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  22:12:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig litt i mot bruken av sporer.

Men så sant det brukes av erfarne ryttere, som kan ri med sporer, kan det være et bra hjelpemiddel.
Også i høyere klasser i dressur trengs de for å gi mer presise signaler til hesten.
Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 10/09/2005 :  18:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker sporer på pass-hesten min fordi hun ikke går nokk frem eieren bruker både pisk og sporer jeg syntes ikke det er noe galt og bruke det
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  09:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter min mening er det slik med ALT utstyr og ALLE hjelpemidler. Det MÅ brukes korrekt ellers kan det bare gjøre mer skade enn nytte. Jeg er tilhenger av å bruke minst mulig utstyr/hjelpemidler. Når det gjelder sporer så bruker jeg det av og til under dressurtreningen. Ikke fordi det er absolutt nødvendig, men i noen dressurklasser er sporer altså påbudt og da er det greit å kunne ri hesten sin korrekt med sporer. Sporene kommer såvidt borti hesten når jeg rir med det, dvs man kan omtrent ikke se at jeg bruker dem da de såvidt berører hesten. Ofte kan jeg ri en hel rideøkt uten å bruke sporen direkte, jeg klemmer bare m sjenklene uten at sporen berører hesten. MEN sporer bør kun bare brukes av øvede ryttere med full kontroll over sine sjenkler Har ofte sett ryttere som ubevisst sitter å dunker hesten i siden med sporer hele tiden, ikke fordi de er slemme, men fordi de ikke forstår at de IKKE er flinke nok til å ri ennå. I en slik sammensettning er bruk av sporer GRUSOMT og UFORSTÅELIG, og det ødelegger hesten. Må også nevne at jeg ALDRI rir med sporer i sprang og på tur, kun av og til når vi trener dressur på bane. Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
har kuttet ut ALLe ting som hjelpetøyler, nesereoim, sporer .. osv.. alt kan hjelpe om det blir brukt riktig, men det trengs ikke brukes uten noe grunn... det er så lett at ting blir brukt feil, at det er ikke nødvendig å risikere det... har selv brukt sånt, å ting har bare blitt så mye verre, derfor har jeg kuttet ut ALT!
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  19:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel..blakken elsker..mener å huske at du har et innlegg hvor du lurer på hvordan man får hesten på tøylen?
du mener hesten din bare rygger når du prøver..oxo lurer du på om hvordan man kan galloppere med en hest uten at den stikker!ikke for å vere vanskelig mot deg,men du er ivhertfall ikke en som er kvalifisert til å bruke sporer etter min mening...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  10:51:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hehe, så sant så sant! Hvis ikke det har skjedd drastiske endringer i ridningen din. Å bruke sporer handler ikke bare om å kunne holde sjenkelen i ro, man må også vite hvordan de skal brukes, når de skal brukes, og hvor de skal brukes!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  20:58:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester trenger aldri sporer, og på hoppa mi bruker jeg aldri sporer. Men jeg synes det er bedre å bruke sporer når du trener dressur. Jeg bruker ikke sporer på tur, bare på bane
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  21:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde sporere en liten periode... men syntes det fungerer mye bedre uten;) den gangen mptte jeg ha det da. bruker pisk da...
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Veronika B

» VIP

Skrevet - 28/09/2005 :  20:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker killer sporer på min fjording, han er søkke lat. Men det kommer jo alltid anpå hesten. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:51:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
killer- sporer...det må i såfall være en som sporer opp en "killer"..
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:05:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
killer sporer? det har jeg ikke hørt om.. Hvordan sporer er det? :P

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
killer sporer? det har jeg ikke hørt om.. Hvordan sporer er det? :P

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Det tror jeg du kan velge selv
Bare tull vet du

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe, syns også det virket noe rart.. hørtes isåfall fali' ut ;) hehe

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 29/09/2005 :  17:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
av personlige årsaker er jeg også totalt imot sporebruk, hvertfall på mine hester.. er mindre enn et år siden jeg red med sporer, da med av den korte, avrunda typen. merka ingen forskjell, men gjorde det for å prøve å bedre sjenkelstillinga(samtidig som jeg måtte se om det hadde noen virkning).

men det er en ting jeg ikke skjønner. er enig i de som sier at en riktig dressurhest ris uten sporer i alle øvelser. sjenkelstillinga skal jo være slik at du har foten vridd inn mot hestens inside, og har man da sporer så vil ikke de få noen innvirkning på hesten for de peker da rett bak. hva er da poenget med sporene? du bruker jo innsiden av sjenklene det meste av tida uansett!(tror jeg, er ingen dressur ekspert på høyere plan) det er slik jeg ser det og det prinsippet jeg selv rir etter når jeg trener, men det kan godt være feil

uansett er mine sporer lagt på hylla for godt tror jeg, klarer meg godt uten
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.