hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Av med grima!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Av med grima!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Brum

Skrevet - 19/09/2005 :  08:40:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Mine hester er sikra med 2m høye gjerder og minst 3 rader med plank og to strømtråder om vinteren når de ikke går på beite. Dette er pga sikkerheten, dårlig jording og mye snø. Ikke noe problem å sette opp et slikt gjerde, ikke er det dyrt heller.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  08:46:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at traverhingsten på en stall hvor jeg red når jeg var mindre, hoppet over 2 m. høyt sveiset jerngjerde. At det er 2 meter, plank og strømtrå er så absolutt ingen fasit på at de ikke vil hoppe over. Bjarne hoppet jo greit over jerngjerdet.. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  11:31:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Tone og Svarten:
Du uttrykke jo bekymringe for at han skal renne igjennom strømjerdet når småjenten rir forbi, å da kan lett en farlig situasjon oppstå.
Sjangsan for det minker jo en del med det gjerdet jeg nevnte, et vanlig strømtrågjerdet er ingen sak å buse igjennom.
Et billig og bra sikkerhetstilltak for di som rir forbi der.
Har sett slike gjerder mange plasser, og også brukt det selv.
Synes ikke det er så morsomt om småjentene skal bli utsatt for det når di er ute å rir. Da hjelper det ikke så mye at grima er på, du står vell ikke å ser på hva han gjør hele tiden?

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  11:58:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
det med høy nettet tror jeg det nok er mer vanlig med ulykker i.. Hesten til venninna mi har satt seg fast engang, ble heldigvis ikke skadet, det samme gjaldt hesten til en annen venninne, fikk bare noen smårsår. Men dersom de hadde fått panikk, kunne det gått riktig galt!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 25/09/2005 :  06:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Liknende tilfelle skjedde på Sørum også, for 9-10 år siden. Var en knabstruper der, som hadde satt fast bakbenet når den skulle klø seg, og hektet dette fast i den delen av grima som går under strupen. Hesten falt og knakk nakken...

Har alltid hestene uten grima på både boks og ute på beitet. Ser ingen grunn til å ha den på, da det tar 10 sekunder å ta en av/på, og hesten er mye friere. Vet noen hester er vanskelige å få på, og man vil ha grime på for å kunne få tak i dem før dem smetter unna, og det kan man løse ved å bruke tynn tråd eller høytråd istedet for kroken på grima f.eks. Ikke at krokene er så veldig holdbare, men høytråd er enda enklere å rive av !

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 10/10/2005 :  13:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke tenkt over dette, men jeg skal i hvert fall begynne å ta av grimen på Tassen når han står ute!!! Han står i spilt inne, så da må han ha på grimen=S

Stakkars, stakkars, stakkars Zenta... Fikk tårer i øynene når jeg leste dette...
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  16:07:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
kaldblodsen jeg hadde på for før brukte halsreim (kalte det kureim vi da), ikke fordi vi var redd for at han skulle sette seg fast (hadde faktisk aldri tenkt på det) men fordi han tok av seg grima (uansett hvordan den ble justert) på natta (aldri på dagtid) og ramponerte søppelbøtter og andre plasser han trodde det var mat...
og der familien har sommer hus hadde to totalt "grønne" familier funnet det for godt å kjøpe seg 2 hester, var jo gøy de første ukene... så når jeg kom utover måtte jeg jo straks bortover på beitet å hilse på!! :) da var det tre uker siden sist de var ridd/børstet/vasket/sjekket... begge hadde grime på, og hoppa hadde ei så stram brime at hun hadde fått gnagsår, det var ca 7 cm i diameter og grima hadde "gravd" et ganske dypt hull... og så mye fluer!! helt ekstremt med fluer i såret.... og i å med at disse hesteeierne var helt grønne, hadde de jo bare noen børster, hodelag, sal, grimer, og leietau... (dette er ei lita øy, så det er problematisk å komme seg noen plass å kjøpe det man trenger...) jeg dro opp i fjøset og fant blåspray (eneste jeg fant) så jeg vasket og fikk fjernet det jeg så av dritt, og sprayet på med blåsprayen... og ga beskjed til eierne om at grimene kun skulle være på når de ble leid... (de rettet seg faktisk etter det, iallefall mens jeg var der)

dette ble litt off topic.... ville bare si at på beite er det unødvendig med grime...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  02:59:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Jeg tar alltid av grima inne!!
Men hender la-fayette står med grime ute, siden det hender hu kan være litt småvanskelig å få tak i, hvertfall for de som ikke kjenner å godt=)
men på det beitet hu går med grima på er det ingen trær eller noe hu kan sette seg fast i da hvertfall..

Jeg har faktisk vært borti 2 hester som gikk med grime ute som satt seg fast i hverandre!! grimene festa seg i hverandre.. De fikk helt panikk, men grimene løsna av seg selv før vi rakk og komme bort til dem, så det gikk heldigvis bra=)

-Tine. Gå til toppen av siden

Cinderella=)

» VIP

Skrevet - 07/11/2005 :  17:45:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar alltid av grimene til hestene når de står inne eller ute uten tilsyn. de kan skade seg like mye ute som inne...! grimen er på en måte lite nødvendig når man tenker seg om... jeg bruker hodelag når jeg leier hasten min på tur, så eneste gangene jeg bruker grime er når jeg henter og bringer til og fra beite eller paddock. også under transport. Gå til toppen av siden

Frøya93

» VIP

Skrevet - 15/11/2005 :  18:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har aldri på grime untatt når jeg leier hesten jeg Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  12:49:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
trist og høre om zenta… har nesten aldri på grime, har oppdratt hestene ved å følge etter meg eller stå rolig viss æ ska stæll dæm, tar æ dæm inn i boks'n å stælle dæm dær ut'n å ha på grime eller nå sånnt…
Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  13:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Fint om du skriver på bokmål eller nynorsk. Så kan vi alle skjønne hva du skriver..
Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:37:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bruker kun grime når jeg skal leie hesten, eller binde den. Ellers brukes den ikke. bruken den ihvertfall ikke i stallen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

kiss

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  20:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom tilfeldivis til å se dette temaet..bruker vanligvis ikke å være inne å se, men..

Når man snakker om dette med grimebruk, så kan jeg fortelle to forskjellige historier..(som er sanne)
Det var da de "nye" låsene på grima kom, (sånn "hurtig-lås" klipslås)
ei tøtta på stallen som vendte låsen inn mot hesten.. satte hesten på beitet og dro hjem... da hun kom hjem fikk hun en telefon som ikke var spesielt hyggelig.. hesten hadde satt seg fast med grima på beitet, fått panikk, og grima røyk ikke, men det gjorde derimot hestens ansikt... ALT av skinn-hud og hår var skrellet av sammen med grima da hesten omsider kom seg løs.. hesten ble nødslaktet på stedet, den hadde i tillegg ødelagt nakkevirvlene i lilleleddet som ligger rett bak ørene..

en annen hest i stallen satte seg fast på spiltet.. fikk tauet over nakken, panikk og røkk og røsk... heldigvis har vi kniv i stallen, fikk kuttet tauet, og hesten kom fra det med ubetydelige skader og såret selvtillit.. -HELDIGVIS:)
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke at hester har grime på når de er ute, men på stallen vår, så lar alle ha dem på.
Nå har det foresten kommet en grime som bare er et leietau med noen spenner på. Så man bare drar tauet over hode på hesten, og fester... dermed har man en grime :)

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.