hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Av med grima!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Av med grima!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  12:04:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Huff trist å høre... Kjente denne ponnien!! Eneste ponnien jeg turte å ri på rideskolen da jeg var mindre!!
Har selv kunne opplevd det samme, men heldigvis har Welsh Mountain ponniene så små mye ører og så rar hodeform, så grimer sitter gjerne litt dårlig på de...

Jeg pleier ikke å ha grime på hestene hverken inne eller ute... Redd for at de skal henge seg fast, og grimer er ikke så artig å vaske, pluss at jeg synes veldig mange grimer gnager så fryktelig!!

Men når fluene er på værst så har jeg brukt grimer med fluepannebånd ute... Det var da lille welshen min Teddy hang seg fast... Har sånne metall skilt som merker kommene... Hestene synes denne er utrolig kjekk å klø seg på og dermed var det gjort...
Heldigvis røyk grima (jeg lar de alltid stå med billige dårlige grimer på beite)!
Da jeg kom så jeg han sto ute grime, han hadde sår i annsiktet og på halsen, lette etter grima på beite... Trodde jo da at sårene var pga at de hadde kranglet. Da jeg fant grima ødelagt ved metall skiltet og skiltet helt på skeiva skjønte jeg jo fort hva som hadde skjedd!!

Så om man MÅ ha på grime av en eller annen grunn, kjøp billige dårlige grimer som ryker!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  12:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Godt og høre at det gikk bra Roxira..

Litt sånn off topic men så i sommer en hest som hadde et fluepannebånd som ikke trengte og festes i noe. Den var med ei reim og var festet med borrelås.
Tenkte og teste ut denne her til sommeren igjen ( har en ponni som reagerer veldig på fluene som kommer i øynene, får fort betennelse da. Men det hjalp med fluepannebåndet)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  16:39:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så om man MÅ ha på grime av en eller annen grunn, kjøp billige dårlige grimer som ryker!!

Lurt Eller man kan reparere en allerede ødelagt grime og med vilje gjøre en ganske dårlig jobb
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/09/2005 :  12:13:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri sluppet min hest med en dårlig grime hvertfall. Tenk hvis den ryker idet det rir noen småjenter forbi med sine brustige hopper. Da har jeg jo null kontroll på hingsten min..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  12:43:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
De fluemaskene bruker vi, de er kjempebrs, synes ikke fluebåndene fungerer så bra. Og med maskene trenger man ikke grima.

Gå til toppen av siden

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  09:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig om at man skal ikke bruke grimer inne og hvis det er på beite. Min hest gjør aldri det, men det er jo mange som har dem på ute. Jeg har ikke grimene på hestene mine ute, fordi det er jo ikke naturtlig for hesten, dessuten er min hest ekstremt flink til å dra av seg grimene, og da finner jeg dem aldri igjen...
Men... Det er mange som bruker grimer ute fordi hesten kan være vanskelig å få tak i , og at hesten er flink til å stikke ut. Hvis de har heste-beite nærme veien, så kan det være lurt å bruke grime! Det er jo dumt og løpe etter hesten mens den flyr avgårde på en traffikert vei, hvor det kan oppstå mye farligere situsjoner enn å ha på en grime ute på beite. Så spørs det jo helt på åssen beite du har. Har du en åpen mark, hvor det er lite trær eller busker, og hesten har mye tilsyn, så er det klart at det ikke er så farlig som en hest som er rett å slett i skogen. Noen ganger kan hesten min være vanskelig å få tak i, men har den ikke på for det, men det kunne vært en fordel noen ganger.
Men inne...TA DEN AV! Har hørt en del skrekk historier med hester som har grima på inne. Ta den av, for da er du i alle fall sikkret på det området. Å det går jo an å ha max uflaks, men det er bedre å være safe then sorry. Så jeg har den bare på når jeg ordner med hestene mine. Utenom ponnien min da. HUn bare står stille, og når jeg skal ha henne inn i stallen, slipper jeg bare henne løs, så går hun inn i boksen sin selv, eller så leier jeg henne i pann luggen Like greit
Men er enig med de fleste her. Ta den av, bruk den når du ordner med hesten(da den er under tilsyn)

Masse klemmer fra
Elisabeth & D.Rockette & Villemo & Mai Stjerna
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  10:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville aldri sluppet min hest med en dårlig grime hvertfall. Tenk hvis den ryker idet det rir noen småjenter forbi med sine brustige hopper. Da har jeg jo null kontroll på hingsten min..

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Går du å leier hesten din på beite hele dagen?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 12/09/2005 :  11:35:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira: Jeg tenkte på når jeg leier hesten fram og tilbake fra luftegården. Dessuten er det alltid en viss risiko for at hesten kan løpe ned strømgjerdet, at den buser ut av luftegården litt for fort, og at du må pinnholde i grima. Har en ikke en solid grime da, er det ikke bra.

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  16:27:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Mine hester står uten grime inne og ute. Bruker i grunn sjeldent grime, da hoppa følger meg løs og står i ro når jeg ber henne.
Da kræsjer det jo egentlig litt at jeg av og til bruker grime på henne, men av respekt for bla. hovslageren, veterinæren o.l er hun bundet i disse sammenhengene.

Føllet er i grime når jeg steller han og går turer.

En annen ting jeg vil ta opp mens dette temaet går er høynett. Sier ikke at det ikke må brukes, vil bare understreke viktigheten av at det henges korrekt opp. Får hesten foten i høynettet er det lett at den tipper over og brekker nakken.
Dette kan selvfølgelig skje selv om det henges korrekt opp, men skjer jo lettere om den henger så lavt at hesten meget enkelt kan "plassere hoven" der.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  16:32:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Til Tone og Svarten:
Problemet ditt bunner ikke i at han må ha grima på ute, men et dårlig egnet hingstegjerde.
Hingster bør stå i plankegjerder, 2 meter høgt, 3 rader planker og strømtråd på innersiden.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  22:19:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hesten min står aldri med grime inne om natten, men ute går han med grime. Passer på at grimen er riktig tilpasset. Like viktig det som alt annet utstyr. Den vil jo gjøre skade ved å f. eks gnage om den er for liten eller skape skumle situasjoner mtp. å henge fast om den er for løs.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 18/09/2005 22:23:38 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/09/2005 :  23:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding

En annen ting jeg vil ta opp mens dette temaet går er høynett. Sier ikke at det ikke må brukes, vil bare understreke viktigheten av at det henges korrekt opp. Får hesten foten i høynettet er det lett at den tipper over og brekker nakken.
Dette kan selvfølgelig skje selv om det henges korrekt opp, men skjer jo lettere om den henger så lavt at hesten meget enkelt kan "plassere hoven" der.

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

[/quote]

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/09/2005 :  23:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ler! Trykket litt kjapt der.... =) Men det jeg skulle skrive, var at dette har jeg smertelig erfart selv, og det ble en dyr affære, med mye dyrlegebesøk, medisiner osv. De som hadde foringshelg hadde bindt det for svakt når de hengte det opp, så etter hvert som hesten spiste, seg det nedover. og når hesten min skulle krangle litt med nabo-hesten gjennom sprinklene satte den foten fast. Når morgens-forerne kom hadde hun surret to av føttene skikkelig fast, og vi måtte ha dyrlege. Dermed hadde jeg en halt hest i mange uker.....
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/09/2005 :  23:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til Tone og Svarten:
Problemet ditt bunner ikke i at han må ha grima på ute, men et dårlig egnet hingstegjerde.
Hingster bør stå i plankegjerder, 2 meter høgt, 3 rader planker og strømtråd på innersiden.

Speedy as a bullet: hehe.........må nesten le litt av innlegget ditt........2 meter høye plankegjerder og 3 rader planker, hvor har du fått det fra? Tror det er de færreste hingster som er "sikra" inne på det viset

rapplilja

Skrevet - 19/09/2005 :  00:19:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere om grime på spiltau? Jeg vurderer nakkereim. Er livredd for slike tragiske, unødvendige episoder.. Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.