hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Av med grima!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Av med grima!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  23:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men at det blir et veldig fokus etter slike dødsfall som får alt til å virke farlig.

Det vi kan gjøre er å ha et så trygt og gjennomtenkt hestehold som mulig. Fokusere på sikkerheta til både hest, og alle som omgåes hester.
Men når slike tragiske dødsfall skjer, kan man ikke bli hysteriske...

Opprinnelig postet av Sarha

Syns du motsier deg selv/dine egne meninger litt. Ikke bli for hysterisk, men tenk for all del gjennom det du gjør. Jeg syns ikke det er hysterisk å ta av grima når den ikke er nødvendig, man tenker bare over de farer som kan oppstå, og prøver så godt man kan å unngå dem.

Men jeg kan nok være enige i at mange er litt vel hysteriske i visse sammenhenger (som å strø gårdsplassen før man leier ut en ung og frisk hest, fordi det er litt glatt, mens en gammel og stivbeint islandshest på 26 fint klarer å fote seg uten å falle og brekke lårhalsen (eller noe annet))
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  08:45:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Batta, jeg tror det Sarha mener (i allfall slik jeg forstår det) er at, for å ta et eksempel: "En gang gikk jeg av hesten på en tur. Når jeg skulle gå på igjen, stakk hesten. Resultatet var at jeg ble liggende på legevakten med indre blødninger og knekte ribbein. Derfor må man aldri gå av hesten på tur, man kan jo falle av når man skal opp igjen!"

Altså, noe har skjedd en gang med en person, en gang med en annen "10 år" etter - og plutselig er det kjempefarlig.

Det varierer på hesten om jeg slipper den ut med eller uten grime. Men - jeg er sterk motstander av nylongrimer, for disse ryker ikke!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/09/2005 :  11:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte le av ekempelet ditt Formosissima, men ja, jeg er enig =)
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 06/09/2005 :  12:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nemlig Formosissima!

Du skjønte hva jeg mente, godt jeg nådde fram til noen da.
Slitsomt å debattere med folk som i stede for å lese innlegget, leser ting de TROR står skrevet mellom linjene, og komenterer deretter.

Jeg har ikke kalt noen hysteriske, men sagt at man ikke kan bli det hver gang slike tragiske ting skjer.
Alt i hesteholdet er en vurdering.
Jeg tror på å lage en slags ramme rundt hesteholdet, og når man gjør det må alt taes med i betraktning og veies for og i mot.
Som feks bruk av grima.
Har man en hest som er vanskelig å fange ute, kan det være lurt å ha på grima ute til man får trent hesten mer.

Som hesteeier har jeg ansvar for hesten, og alle som bruker den.
Men jeg synes ikke ansvaret stanser der.
For jeg mener at jeg også har ansvar for at ikke mine hester forvolder skade på folk omkring oss som ikke er involvert i hesteholdet.
Jeg ville fått det veldig vondt om en av mine hester kom seg laus og forvoldte skade på andre.

Jeg har egen stall, og kan dermed sette rammen rundt hesteholdet her.
Noe som har resultert i en del enkle regler.
Feks alle hester skal leies i grime og leietau ute ( selv verdens snilleste og mest trente hest har fortsatt fluktinstinktet godt bevart )
Ingen grimer på om natta, men grime / leietau skal henge på utsiden av boksen for eventuell evakuering osv.
Grime på / av i paddock er valgfritt.
Alle rir med hjelm.
Osv.

Selvfølgelig skal man lære av andres feil, MEN ikke bli hysteriske.
Som jeg skrev så slutta ikke jeg å ha hestene mine på beite etter at en venninnes hest brakk foten på beite, og deretter 2 hester til de påfølgende årene.
Ja jeg syntes det var veldig trasig å lese om denne hestens lidelse pga at den ble sittende fast i grima.
Men det etyr ikke at alle Norges grimer skal av, og at de som vegrer seg for å gjøre det er uansvarlige heste-eiere.
For det er den veien jeg synes at denne debatten går.
Og det synet blir for meg alt for svart / hvitt!

Og Batta, man kan faktisk tenke sikkerhet i alt man gør uten å være i nærheta av å bli hysterisk.
Det funker veldig bra nemlig.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  12:22:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Måtte le av ekempelet ditt Formosissima, men ja, jeg er enig =)

Opprinnelig postet av TORHILD

Det eksemplet er faktisk noe jeg har opplevd selv - 1 uke før julaften i fjor. :-s
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  13:18:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg forstår godt hva dere mener, Jeg kan jo også lagt ut om at man aldri skal ha hester sammen i en innhegning, da hesten min knakk benet av netopp dette (jeg mener selvsagt ikke det) Men, når man kan på en enkel måte avverge ting for å skje ,ser jeg ikke problemet. Jeg synes også det blir feil å dra inn eksempler som formosissima gjorde, og hester som knekker benet ute, da dette ikke er noe vi mennesker får gjort noe med. Det jeg prøver å si er at når man tar ansvaret for dyr, må man ta forhånsregler for å ta vare på dyrets ve og vel. Jeg gidder ikke si mer i denne diskusjonen, jeg mener grima skal av, er ikke vanskelig, men andre holder hest på andre måter enn det vi gjør og sånn vil det alltid være. Forskjellige synspunkter om ALT. Har vi en hest som er vanskelig å fange, får hesten stå i rundpaddocken til den har lært at det å komme selv ikke er så fryktelig som hesten hadde trodd. Men alle har sine måter, og det må selvsagt repsekteres.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  13:51:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bea: Eksempelet mitt ble bragt opp fordi jeg ikke ser problemet. Det er en side av samme sak. En person/et dyr gjør en ting en gang, et annet gjør det noen måneder etterpå - voila, man kan få idèer. Du sier at vi kan forhindre at slikt skjer igjen - ja, det samme kan man med det at jeg falt av - jeg kunne latt være å gå av. Det beste eksemplet er kanskje en trafikkulykke. Trafikkulykker skjer, og vi kan veldig godt gjøre noe med det, nemlig slutte å kjøre bil - men av ulike grunner gjør vi ikke det. Av ulike grunner må vi være enige om å være uenige i at folk putter på grime.

Jeg putter på grime på de hestene jeg vet er vanskelig å fange inn uten, fordi jeg ikke orker en fler timers lang kamp for å få på grimen igjen (får man fatt i grimen, hvilket ikke pleier å være vanskelig, kommer hesten med en gang). Hesten jeg var fôrrytter for nå, stod inne med grime. De fleste hestene der stod på spilt, men han stod på boks. Dette var av praktiske grunner for stalleieren.

Det er mye vi kunne ha unngått å gjøre mot hestene, men likevel gjør vi det.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  14:35:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja ulykker skjer, både i trafikken , med hester og i hjemmet. Det er bare og ta de forhåndsreglene vi kan, mer kan vi ikke gjøre.
Jeg syntes et er helt greit jeg at Bea forteller dette og ber oss andre om og være forsiktige med bruken av grimen, så er det jo såklart opp til hver enkelt og vurdere om det er greiest og beholde grimen på.
Vi høster erfaringer på forskjellige opplevelser og ønsker vel alle sammen og hjelpe andre.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  15:11:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner og respekterer at Bea mener dette, men det virker ikke som om Bea mener at vi som faktisk bruker grime er så veldig forsiktige med hestene - og det er vi jo. :-) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  15:20:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det tror jeg også at dere er, hvertfall en del som er det :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nemlig Formosissima!

Og Batta, man kan faktisk tenke sikkerhet i alt man gør uten å være i nærheta av å bli hysterisk.
Det funker veldig bra nemlig.

Opprinnelig postet av Sarha

Egentlig var det dette jeg også mente, men tror jeg var litt trøtt, og derfor kom det ikke så godt fram

Men forsto det litt som at du mente det var hysterisk å ta av grima, men at man samtidig skulle tenke sikkerhet. På en rolig og stabil hest er det jo sikrere å fjerne grima før man forlater den i boks/paddock. Forstår også godt poenget med å la grima være på dersom hesten er stri og vanskelig å fa tak i ute, men syns at man da kanskje heller burde trene på å få en hest som er enklere å få tak i, enn at man bare løser problemet ved å la den gå med grime ute. Dersom man må bruke uvettig lang tid på å fa tak i hesten sin, vil jeg si at dette bunner i manglende respekt/tillit, ikke at hesten ikke går med grime...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/09/2005 :  18:28:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med Sahra og Formosissima her, selv om en ulykke har skjedd en gang, kan en ikke gå rundt og være nervøs for en så uskyldig og vanlig ting som å la hestengå med grime. Hvor ofte er det egentlig slike ting skjer..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  23:34:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Dette har ikke skjedd EN gang.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  23:40:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det har ikke skjedd EN gang at noen har blitt kvalt av å drikke et glass vann, at noen har blitt påkjørt av en bil, at noen har falt av en hest, at noen har knukket noe i søvne - men likevel slutter vi ikke å drikke vann, gå til fots, ri, sove osv., vi er kanskje forsiktigere, men vi slutter ikke. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/09/2005 :  22:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en tenker seg om har det meste en gjør en viss, liten risiko. Å la hesten gå med en passelig tilpasset grime på i luftegården har ikke større risiko enn mange andre ting vi gjør med hestene.

Husk: Å la hesten gå uten grime er også en risiko.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.