hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Av med grima!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Av med grima!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Tone_

Skrevet - 01/09/2005 :  16:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trist med hesten som ble skadet. Men er det mulig for hesten å få foten inni grimen, er grimen for stor. En perfekt tilpasset grime skal normalt ikke være særlig farlig.

Tar grimen av om natten, når hesten står i boksen, men lar den gå med grime ute. I tilfelle det skulle skje noe, hesten skulle løpe ned gjerdet, e.l.. Da er det lettere å få tak i min yre hingst hvis den har en grime på!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  18:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Fabian klør seg ofte på hodet med både for og bakføtter og da setter han seg fort fast i grime. Grima revner som regel når han setter seg fast, men han fikk et hovent bein og "rift" i hoven en gang, heldigvis gikk det bra. Så grima vil jeg ikke ha på når hesten ikke er bindt fast eller blir leid.

Tone, selv om grima er nogenlunde passe (noen hester er veldig lite a4 å vanskelig å få til noe som sitter som støpt) kan hesten tråkke på grima, sette seg fast en nagl eller brodde eller noe og da er man like langt :P

Redigert av - Eva V den 01/09/2005 18:10:15 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  20:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hesten min står alltid uten grime om natta, og som regel om dagen også, bortsett fra når jeg bruker fluepannebånd om sommeren, for da må pannebåndet festes i grima. Men nå har jeg ordnet det også, og kjøpt fluemaske istedet, så nå går hun alltid uten grime!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/09/2005 :  22:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
....Derfor foretrekker jeg grimer som kan reguleres både ved nesen og i haka... Jada.,..ser jo at det er en viss risiko uansett, de kan henge seg opp, og få til de utroligste "stunt"..... Men heldigvis er dettte veldig sjeldent at skjer...

Men jeg som har hingst må velge det som jeg føler har minst risiko med seg. Stikker gampen gjennom strømgjerdet og over på nabomarka der det går ei hoppe/(eller ut til noen som rir forbi)... og er grime-løs, kan dette være ganske farlig....derfor velger jeg å ha grima på ute!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  08:58:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
jeg lar aldri ponnien min stå med grima på beite eller boksen
Jeg har bare hesten i grima når jeg steller den eller skal sale den!

- Jasmine og Ponniene -
Redigert av - LilleMint den 03/09/2005 08:59:13 Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  20:05:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vi tar alltid av hestne grimene, men vi har de alltid hengende på boksdøren samt et leietau til hver hest i tilfelle brann..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 03/09/2005 :  22:59:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Bruker heller aldri grime på hestene mine enten ute eller inne, kun hvis jeg skal leie de eller de står bundet(!)
Har heller aldri problemer med å få tak i hestene uten grime om de har kommet seg løse. Mine hester har ikke lov til å stikke av fra meg, og det gjør de heller ikke.
Dette er en treningssak som alt annet.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2005 :  00:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan skje med slikt ku-halsbånd som ble nevnt også dessverre..
Redigert av - eligj den 04/09/2005 00:22:30 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  20:07:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hestene mine går ikke med grimer på beitet. Men i begynnelsen når jeg hadde kjøpt den nyeste hesten i flokken min, gikk den med grimer de 2 første dagene. Det var fordi den var direkte vill når jeg fikk den, og en kunne ikke ta på grimen i begynnelsen pga. han var livredd for ørene sine.
Dette er heldigvis borte vekk nå, grimen bruker vi sjeldent! Går jo fint an å bare dilte etter "matmor" også ;)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 05/09/2005 :  12:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med grime er ofte til debatt synes jeg.
Men er grima så farlig?
Jeg har drevet med hest i 25 år, holdt til på rideskole med 15 hester på spilt i rundt 20 år, og ALDRI har jeg vært borti noen som har hatt uhell hvor grima har gjort skader.
Mine hester står alltid uten grime inne, men det hender de har den på ute på jordene.
Det skal da maks uflaks til for en hest å klare å trø foten gjennom en riktig tilpasset grime.
Tror dette er som med rundball, man hører om de 4-5 hestene som dør av det årlig, men ikke om de tusenvis av hestene som spiser rundball hver dag og lever i beste velgående...
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  15:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
sarha så fint at ingen er blitt skadet,Denne rideskolen hadde også rullet og gått med mange års erfaring uten skader, men ja, en dag vil det skje. og til alle dere som tror det har med grimetilpasning må jeg nok skuffe dere. Hesten fikk ikek benet inni grima, den hang fast SKOEN i RINGEN på grima, dvs ringen på grima skled immelom skoen og hoven.(hesten klødde seg med foten i ansiktet) Om hesten er inne eller ute har ingenting å si, ute er det desto flere ting å henge seg fast i, og nei, noen ganger ryker faktisk hesten før grima. Merkelig at vi klarer å drive et stort ridesenter og kun ha grimer på ved inn og utleiing? (hvis dere leser nøye ser dere at jeg jobbet der, ikke jobber ) Så klart har det skjedd at hestene stikker av, okey, greit nok, hesten kommer uansett ikek til å løpe til gokk,vekk fra de andre. Har aldri opplevd at en hest ikek vil fanges inn når man bringer inn hjelp av en forbøtte. Vi har hingster også, de går også uten grime, aldri noe problem, men nå har vi også forsvarlig hingstehold, dvs en forsvarlig hingsteinngjerding. Greit at det ikek skjer så ofte, men det KAN skje, jeg har hørt utallige skrekkhistorier om grimer og sikkert flere andre her inne? så hvorfor ta riskoen når det ikke er nødvendig? Og at noen dør av rundball kommer av feks døde dyr i rundballen som fører til botulisme, dermed dør dyret. Derfor man alltid skal sjekke rundballen når man åpner den til dyr. Så man kan selvsagt kalle dette med hester som dør av rundballer, grimer, kolikk eks for myter, men jeg vil nå iallefall ta mine forhåndsregler. Godt å høre at noen andre enn meg er enig at grima skal av.

Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 05/09/2005 :  16:12:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skrev ikke jeg at slike dødsfall var en myte.
Men at det blir et veldig fokus etter slike dødsfall som får alt til å virke farlig.
Til sammenligning har ikke mindre en 3 hester i min omkrets brukket foten på beite, de siste 5-6 åra, ganske hyppig men vi kan da ikke la vær å slippe hestene på beite?
Det vi kan gjøre er å ha et så trygt og gjennomtenkt hestehold som mulig.
Fokusere på sikkerheta til både hest, og alle som omgåes hester.
Men når slike tragiske dødsfall skjer, kan man ikke bli hysteriske...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  16:38:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men når slike tragiske dødsfall skjer, kan man ikke bli hysteriske...

Opprinnelig postet av Sarha

Dette er jo ikke hysteri det er snakk om etter min mening. Men jeg må nå ærlig innrømme at om en av mine hester hadde dødd pga en grime eller noe annet som skyldtes meg, hadde jeg såklart blitt hysterisk! Hvem hadde ikke det? Om jeg var blitt advart før og ikke gadd gjøre noe med det?!
Jaja, vi er jo ikke alle like og greit er jo det

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  20:25:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
det er ikke et hysterisk anfall jeg plutselig har fått nå nei, dette skjedde i vinter, og lenge før det har jeg vært imot grimer inne/ute. Så er ikke sånn at jeg plutselig skriker opp over noe, dette er i grunn velkjent at man ikek skal ha noe på hesten den kan henge seg fast i når den ikek er under tilsyn.,

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  22:48:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må i grunn si meg enig med Sarha her. :-) Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.