hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Valg av hingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Valg av hingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

linki

Skrevet - 18/02/2006 :  21:47:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hviken farge kan jeg regne med å få på avkom etter min hoppe?

Har hørt hvis man har en grå/skimmel hest så blir vanligvis fargen det? Hun er lys skimmel. E Bubbly Macon.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  21:52:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
... og Bubbly Macon er rød, er han ikke?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 18/02/2006 :  21:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  22:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en gråskimmel sportsponni hoppe etter Roseisle Sweet William(fuks)Mor er araber/Lippizzaner og var gråskimmel.Det første føllet til denne hoppa var en real tjuvparring med en V.traver denne er brun.Da jeg kjøpte henne bedekte jeg med C hingsten Thorneyside Cracker og fikk en gråskimmel hoppe.Har etterpå brukt Marcello to ganger og fått palomino og fuks.

Har et farve-nedarvings skjema og der står det at skimmel vil alltid gi 50% skimmel.Men at man ellers kan få alle farger.
Om hoppa er etter Macon som er fuks så vil nok mulighetene bli som på min gråskimmel.

Stamboka til NPA skulle vært fornya,de siste følla som står der er fra 98 årgangen.Er heldig og kjenner Hilde Solberg godt så jeg ringer henne om det er noe jeg lurer på(har skodd for henne i flere år og kjøpt cob av henne)
Siden hun er raserepresentant så er det ikke dumt å ta kontakt om det er noe man lurer på
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 18/02/2006 :  22:16:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki:) Tusen takk for hjelpen! Palmino er drømmen da.... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:37:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oki:) Tusen takk for hjelpen! Palmino er drømmen da....

Opprinnelig postet av linki

Her er det palomino eller dun som er drømmen :-)

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:00:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvordan ser dun ut?
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:03:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvordan ser dun ut?

Opprinnelig postet av mariie.

Nå er jeg veldig dårlig når det gjelder å forklare (marcello kommer sikkert med en mye bedre forklaring), men vet du hvordan Wilcrick Sandman ser ut?

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  00:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dun er blakk
Renate
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:19:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dun er blakk

Opprinnelig postet av Ildfuglen

En form for blakk ihvertfall. Ikke samme blakke fargen som fjordhesten.

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  00:25:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, det er den samme fargen, men det finnes flere nyanser av den. Dun er rett og slett det engelske ordet for blakk, akkurat som buckskin er engelsk for borket
Renate
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  00:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er de Amerikanske fargevariantene som er Buckskin og Dun.Når vi snakker om ponniene her som skal registreres i NPA så er fargen borket.

Når farge betegnelsen blir skrevet ned så skal en borket hest ha svart man og hale,gul/brun kropp og være brunaktig rundt øynene.
Selv om fargen blir betegnet som borket så sier vi at den er dun.

Har en dun farget hoppe etter Marcello og en brun sec D hoppe,om den ikke er den eneste dun sec D ,så er ho den første som er født i Norge.Av sec C så er det en vallak etter Rytterbjerget`s Imperial på Geilo,nord i landet var det også en men denne døde under kastrering om jeg ikke tar helt feil.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 19/02/2006 :  01:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det denne fargen? Hvis ikke hvilken farge har denne?

http://home.no/stallnordhagen/mooneybilder.htm

Det er helsøsteren til min welch hoppe.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  01:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Jeg forstod ikke dette her helt.. Så på welsh skiller man ikke mellom borket (buckskin) og blakk (dun), selv om det genetisk er to helt forskjellige farger?
Jeg vet at noen blander sammen disse to fargene, spesielt borket og brunblakk (bay dun), men rent genetisk har disse fargene lite med hverandre å gjøre, bortsett fra at de "bleker/lyser opp" grunnfargen.

Renate
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  02:03:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda du har rett i dine betegnelser av farger.Men ved denne annledningen er det welsher i Norge vi snakker om.På fargeskalaen som blir brukt fra NPA er det :svart,mørkbrun,brun,huskbrun,rød,borket,gul,sølvsvart,sølvbrun,sølvborket og hvit.(snevert etter mitt syn men ,men)

Men jeg har også Amerikansk Appaloosa,de er i farge bay leopard, en yellow dun og en fuks som er snowcape.Med norske pass ser jo dette ganske annerledes ut ikke sant.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.