hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Solbriller når man holder på med hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Solbriller når man holder på med hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 26/08/2005 :  22:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Satt og kikka på en del bilder og fikk se folk som bruker solbriller om sommeren når de rir/holder på med hesten.
Kom til og tenkte på at man skal ha øynene åpen når man legger press på hesten osv. Som det sies en del om innen NH.
En de som kjører travløp, bruker jo briller med farge så de slipper sprut av sten i øynene.

Denne kanten på ridehjelmen er jo mot sola liksom. Bruker den jeg og ikke solbriller..

Hva mener dere? Bruker dere solbriller eller?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  23:22:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har øynene åpne når jeg har solbriller på, jeg. Trodde egentlig det var derfor man brukte solbriller ute i solen, slik at man skal kunne se? ;-) (Ja, jeg rir med solbriller) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  23:42:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke med solbriller. Veldig sjelden isåfall. Er litt redd for at hvis jeg faller av så kan "glasset" knuse og jeg få det i øynene og bli blind og hele pakka.
Kjæresten min kaller meg bare pessimisten, men i visse tilfeller liker jeg å tro at det er et positivt ord. Så blir jeg iallefall ikke blind
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  23:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er litt redd for at hvis jeg faller av så kan "glasset" knuse og jeg få det i øynene og bli blind og hele pakka.

Da sliter jeg,med andre ord...ettersom jeg bruker briller til vanlig...
Det er også grunnen til at jeg ikke rir/kjører med solbriller,siden jeg da må ha med styrke..noe som koster peng!

Ellers tviler jeg på at det har noe å si for øyekontakt ol. Man har jo ikke akkurat det når man sitter oppå eller bak hesten... *s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  00:03:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er litt redd for at hvis jeg faller av så kan "glasset" knuse og jeg få det i øynene og bli blind og hele pakka.

Da sliter jeg,med andre ord...ettersom jeg bruker briller til vanlig...

Det er derfor jeg er glad jeg ikke bruker briller
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/08/2005 :  10:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men, liksom. Hvis vi tenker litt NH. Da legger vi jo press med og se. Legge press på bakparten. Da ser vi på bakparten.

Samme når vi hopper hinder. Man skal rette blikket mot hinderet.
Er det ikke best og ikke ha solbriller da? Så hesten kan se øynene, og ikke to svarte flueøyne.

Jeg bruker briller til vanlig, har også linser. Men brillene ser man jo øynene igjennom.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  11:13:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvordan mener du at hesten ser øyenen dine som ser på hinderet når du er ute og rir? Vi ser jo med solbriller også, det er kanskje det som er mest poenget med solbriller - at det skal være mulig å se når det er sterk sol ute. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/08/2005 :  13:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, vi ser med solbriller. Men hesten ser ikke våre øyne.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  14:02:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men tilbake til spørsmålet mitt, KogR; hvordan ser hesten våre øyne mens vi rir sprang, siden det var eksemplet du brukte? Eller rir ute på tur, for den del. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/08/2005 :  15:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var kanskje et veldig dårlig eksempel det med sprang. Hesten ser jo ikke så mye av oss når vi sitter oppå. Men jeg vet ikke helt hvorfor vi skal rette synet mot hinderet. Så jeg regner med at hesten ser vårt hode. Ingen som vet hvor langt opp hesten ikke ser. Jeg vet det i allefall ikke.
Når en hest gresser ser den 360 grader rundt seg i horisontplanet. I vertikalplanet er 180 grader. Selv om hesten har øynene plassert på siden, er det et felt på 60-70 grader frem(avhengig av rase) begge øynene kan fokusere på samme gjenstand.

Så jeg tror egentlig at hesten ser vårt hode når vi sitter oppe på hesten. Det virker hvertfall sånn når jeg rir Rosita. Hvis jeg rir på en stor åker og sikter inn en plass med bare synet så setter hesten kursen mot stedet i en vis grad.

Redigert av - Bustetrollet den 27/08/2005 15:41:36 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  16:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg vet ikke helt hvorfor vi skal rette synet mot hinderet. Så jeg regner med at hesten ser vårt hode.

Det tviler jeg på,for hestens syn er nok vanligvis rettet fremover og rundt seg for å få med seg hva som befinner seg der...
Grunnen til at man skal rette blikket frem mot neste hinder er heller for vår egen del,og fordi vi med kroppspråket vårt ubevisst forteller hesten hvor vi er på vei... Det blir på samme måte når du beskriver at hesten din går dit du retter blikket...hester er utrolig følsomme dyr,som vil kjenne at du ubevisst legger tyngden litt til en side,snur på overkroppen,om du spenner deg av nervøsitet etc,etc...

Hester som blir trent i hurtig tempo under ridning,som travere/gallopp-hester ol vil ofte bli små-giret og ønsker å løpe om man lener seg fremover,dette er ofte fordi man gjør dette i trening,står i salen ol. for å avlaste ryggen til hesten/la skuldrene jobbe fritt,og hesten gjennkjenner disse "signalene"... Disse tegnene kjenner hesten ved små vekt-endringer i setet ditt

Bustetrollet

Skrevet - 27/08/2005 :  16:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvor høyt ser hesten over seg da??

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  17:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vet jeg ikke,men er vel godt mulig at den ser deg. Men skal allikevel godt gjøres å klare å se deg inn i øynene mens du sitter på ryggen dens...

misstrivial

» VIP

Skrevet - 27/08/2005 :  18:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
I sammenheng med NH trening tror jeg ikke det gjør noe om man har solbriller på. For hesten har ikke så bra syn. Tror den merker når du stirrer på den med solbriller på. Du merker når noen står bak deg, eller ved sidenav deg som de stirrer eller ei.

Og når du ikke skal strirre på hesten tror jeg det er nok du kikker til siden, fordi hodet ditt vil også gå litt til siden.

Jeg bruker ikke solbriller, har liksom aldri tenkt på det for å beskytte mot sol i øynene. Tror hjelmen min skygger. Men når du kjører hurtig med hest, da skal jeg love deg du trenger beskyttelse, for det kan spurte heftig. Det skjer mange ganger når de kom inn igjen etter å ha trent hesten i sølevær, ansiktet var helt grått, og det står en pyramide med sand oppå hodet. får også sånne brillemerker rundt øynene.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  19:23:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke solbriller i stallen.. Enkelt og greit fordi jeg har solbriller til 3000,- og føler ikke for å ødelegge de...;)
Kunne selvfølggelig kjøpt et par H&M briller til stallbruk, men skal jeg være ærlig, så har jeg aldri hatt behov for det.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 27/08/2005 :  20:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker solbriller når jeg driver på med hest, og jeg merker ikke noe forskjell på hesten om jeg har briller på eller ikke. Men jeg merker stor forskjell på hodet mitt, jeg får lett vondt i hodet av sola. Så da velger jeg å bruke solbriller...

Og som det ble sagt tidligere, grunnen til at man skal se mot hinderet, se over volten etc er for da får man vekten riktig, og det forteller hesten hvor han skal gå. Hesten ser ikke øynene til rytteren når man rir....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.