hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har hestane blitt 'pyntedokker'?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Har hestane blitt 'pyntedokker'?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bellibutton

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  18:03:26  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingBellibutton  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBellibutton  Svar med kopi av melding
Gå inn på ett utstyrsrom å sjå deg rundt; Dekken, bandasjar, stryksokkar, transportsokkar! Er alt dette nødvendig? Før klarte jo hestane seg uten verken dekken eller stryksokkar! Å dei jobba jo hardt like hardt som hestane me har i dag.
'Henger' me på hestane våre for masse dill dall? Er stryksokkane nødvendige bare for ein kort tur? Må hestane våre ha på seg stallbandasjar om natta?
Har hestane våre blitt 'pyntedokker'?

Det er ein ting å få hesten til å gjer dei tinga du seier, det er ein annan ting å få hesten til å ØNSKE å gjer som du seier...

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  18:25:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tenkte på det samme her om dagen jeg også. Før gikk hestene i hardt arbeid med f.eks dra tunge tømmerstokker ute i djupsnøen midtvinters i kanskje 20 kuldegrader, men man såg da ikke tjukke bobledekken, senebeskyttere og masse dilldall da. Hestene fikk derimot komme inn i en varm iog god stall, og kanskje få slengt over seg ett ulldekken over natta. Men, det har vel noe med hesterasene, avlingen, og alt styret å gjøre.. Før var det nesten bare tunge, stødige arbeidshester ute å gikk, mens nå er det tynne, spinkle varmblodshester som brukes til konkurranser for å tjene penger osv. Sånn sett tror jeg hestene "i gamledager" hadde det bedre, de var mer en del av livet på gårdene, og ble belønnet på andre måter, og de hadde et roligere miljø rundt seg..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  18:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette temaet har vært oppe mange ganger før, og man blir sjelden enig...
For min del har jeg både brukt dekken og beinbeskyttere på mine hester, av den enkle grunn at jeg har villet unngå skader og sykdom (feks slagskader på bein ved hopping, forkjølelse etter harde treninger på vinterstid). Har aldri overdrevet noe, men rett og slett brukt det utstyr som har vært nødvendig for at hestene mine skal ha hatt det bra, og jeg har alltid hatt friske og fornøyde hester! Dette har ingenting med "dilldall" å gjøre, men fordi det hesteholdet vi driver ikke er natulig:)

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/09/2005 :  19:19:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det utstyret som er på markedet nå er noe enkelte hester trenger..

I gammle dager hoppet de jo ikke hinder, sprang lange og harde distanser osv.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  19:29:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Litt of topic da men de gjorde faktisk det. Det var slik distansesporten ble til
Men jeg tipper de ble tatt godt vare på i den tiden også jeg. Bli gnidd tørre med halm/høy og slike ting.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:05:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dekken hadde de også. :-) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/09/2005 :  21:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Litt of topic da men de gjorde faktisk det. Det var slik distansesporten ble til
Men jeg tipper de ble tatt godt vare på i den tiden også jeg. Bli gnidd tørre med halm/høy og slike ting.

Opprinnelig postet av Bente71

Ja, men de hadde jo ikke alt det ekstra utstyret som får hesten til og gå bedre osv. Utstyret ble jo utvikklet senere etter at sporten ble mer utvidet.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  22:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg tror de hadde det utstyret de trengte til hestene sine. At de brukte fantasien like godt som det vi har gjordt opp gjennom årene. De hadde andre krav til hestene sine enn det vi normalt har, men tror at de hadde utstyr som hjalp med med og få hestene til og gjør hva de ønsket.

Tidene har såklart forandret seg, og det har nok utstyret også gjordt

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  22:52:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gå inn på ett utstyrsrom å sjå deg rundt; Dekken, bandasjar, stryksokkar, transportsokkar! Er alt dette nødvendig? [...]
'Henger' me på hestane våre for masse dill dall? Er stryksokkane nødvendige bare for ein kort tur? Må hestane våre ha på seg stallbandasjar om natta?
Har hestane våre blitt 'pyntedokker'?
Opprinnelig postet av Belinda & Ida

For ikke å gjøre dette til nok en debatt om stryksokker og dekken - som det jo finnes mange av på forumet her fra før vil jeg heller rette fokus på en annen side av denne saken. For det er et faktum at mange privathester ER blitt pyntedukker, overstæsjet og at det finnes så altfor mye utstyr rundt omkring som man ja - rett og slett faktisk ikke trenger. Jeg skal vel kanskje ikke si så mye, er forsåvidt opptatt av utstyr selv, men jeg er litt bekymret for at hestesporten utvikler seg mer og mer til en snobbesport, der det går konkurranse i å ha best hest med best utstyr - både til hesten og rytteren. Det er veldig synd for rekrutteringen at det skal være sånn. Om hesten virkelig er i behov for ekstrautstyr syntes ofte å være uvesentlig. Folk rir med neserem fordi det ser pent ut, fortøy fordi det er mote, sporer fordi det ser kult ut osv osv. Myehandler om mote og hva som er tøft og ser bra ut. I lengden kan dette gå utover hestene - som faktisk blir utsatt for en del hjelpemidler / behandlig de ikke har behov for. En hest er en hest faktisk ikke en dukkevenn av barbie. Vi må alle utvise fornuft og refleksjon når det gjelder bruk av utstyr på hestene våre (evt forhester:)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  23:50:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ja, jeg synes de er blitt pyntedukker.. Men gjør det noe da? Så lenge hesten ikke lider under dullinga vår (noe jeg tviler sterkt på...), så synes jeg det er helt greit å dulle i vei ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  08:06:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Det er da artig å pynte opp hesten innimellom, skader da vel ingen ...men alt med måte, er ikke akkurat for overdreven dekkenbruk osv!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  18:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
Det har rett og slett blitt mote å henge alt slags ting på hestene.
Besøk min hjemmeside! http://www.rosamulle.piczo.com Gå til toppen av siden

Bellibutton

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  20:04:52  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingBellibutton  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBellibutton  Svar med kopi av melding
Ja, det er nok moten! Men er alt dette ustyret nødvendig? Det er ett anna spørsmål, og det tviler eg på... Feks. varmblodshestar trenger dekken om vinteren ol. men gjer den det midt på sommaren?
For all del, det er jo ikkje noke galt i å 'pynte' hestane våre, men er det nødvendig å overdrive det...?

Det er ein ting å få hesten til å gjer dei tinga du seier, det er ein annan ting å få hesten til å ØNSKE å gjer som du seier... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  21:13:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig har all denne "overpyntinga! noe med utviklinga å gjøre, hestene har jo flere bruksområder nå, som sliter mer på bl.a. beina til hesten, og da har vi utviklet beinbeskyttere osv. gjennom tidene, for å beskytte hestene slik at de ikke skal bli unødvendig skadet. Man bruker jo såklart det "hjelpeutstyret" man har tilgang til. Men tidene og motene forandrer seg, før var ikke hestesporten en økonomisk sak, slik den i stor grad er nå i dag.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  21:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja noe av "overpyntinga" er nok nødvendig i visse tilfeller. Men foreks når man spør ei jente om hvorfor hun bruker foreks Pessoabitt / martingal eller sporer på hesten, også har hun egentlig ikke noe godt svar på det. Er det ikke gått litt for langt da?
Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/09/2005 :  22:28:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er ikke noe man kan unngå.

Du ser jo Kattene og Hundene å. Mye dilldall kan man få kjøpt til de og!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.