hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har hestane blitt 'pyntedokker'?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Har hestane blitt 'pyntedokker'?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Leikas

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  22:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Mange bruker masse unødvendig "dill dall" på hestene sine som absolutt ikke er nødvendig..
Hvis hesten din stryker med beina, så er det jo greit med stryksokker o.l.
Bruker kun fortøy på et par av de jeg rir, ellers ingenting spesielt..
rir uten nesereimer og beinbeskyttere...

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Sandra<3

Skrevet - 13/09/2005 :  22:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Japp... D har rett og slett blitt mote å henge ting på hesta-
Seff enkelte hester trenger stryksokker, bandasjer mm mn sånne ting som martingaler.. Folk som tar på martingaler bare fordi d ser kult ut.. D syns jg e helt feil . og jeg kjenner flere som bruker dt når de itte trenger d.. Hesta har blitt pynte dokker mn for all del, d ser itte ut som de tar noe skade av d:)
Gå til toppen av siden

Bellibutton

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  08:35:44  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingBellibutton  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBellibutton  Svar med kopi av melding
Men sånne ting som martingal er jo heilt dumt å ta på! For det kan jo, viss du 'stiller' den for starm, hindre hesten i å bevege seg naturlig. Kansje den har lyst til å ta opp hove ein gong i blant... Å da er martingalen der å hindrer den.... Det er jo bare dumt!?
Det er ein ting å få hesten til å gjer dei tinga du seier, det er ein annan ting å få hesten til å ØNSKE å gjer som du seier... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  08:51:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Om martingalen blir brukt riktig er den ikke så veldig dum.
Jeg bruker heller en martingal enn og risikere og få en forslått nese og knuste briller ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 14/09/2005 :  10:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker neoprenbelegg med borrelås på alle fire beina alltid når jeg rir.
Helt nødvendig på min hest, ikke at han stryker seg eller noe, men en god forsikring hvis han skal finne på å sparke til seg selv for eksempel på sena med jernskoene, (unghest)

Jeg bruker et normalt hodelag, men passer på at det har brede remmer over nakke og at nesereima er bred og har god polstring rundt hele (pull back) for at det skal være behagelig å ha på for hesten.

Jeg bruker saueskinnspadd fordi hesten vokser og legger seg ut og at den fordeler trykk og tyngde fra salen, har en bred lær gjord med skinn av super kvalitet, viktig for at det skal være behagelig for hesten.
Har bare hvite sjabrakker fordi jeg syntes det er greit med en farge, og at de er pene, det er jo helt nødvendig med salunderlag,

Hesten min er en pen vallak og før jeg rir pusses og stelles han så alt støv osv, forsvinner, halen børstes igjennom og er tykk og flott, hesten er meget blank og fin i pelsen.

Ridestøvler er ny pusset og ridebuksa er så ren den kan være etter å ha pusset en hest.

Da er min hest klar til en treningsøkt, og vi ser flotte ut.

Når han kommer til stallen nå om høsten får han på seg dekken før han slippes ut
Dekkenet skal være vanntett, det skal puste og det skal ha god bogfrihet så det ikke strammer eller gnager, å ja de koser litt men for meg er det helt nødvendig,

Ok de sier at min hest er en pyntedokke, men jeg kommer ikke til å forandre på utstyret mitt eller hesten sitt, For dette trives vi med og jeg syntes det er helt nødvendig.

Kanskje noen syntes min hest er en pyntedokke. men det er noen ganger grunner til å bruke forskjellig utstyr på hestene.

Munti

Redigert av - munti den 14/09/2005 10:10:29 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/09/2005 :  12:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
munti: hehe måtte le litt da jeg leste innlegget ditt. Når jeg er ute og rir hesten min ser vel jeg ut som en "bums" i forhold til deg......!:

Jeg rir stortsett i joggebukse (evt chaps) og vernesko; joggebukse fordi det er behagelig og vernesko fordi jeg ikke vil bli tråkket på av hestene i stallen, og de er greie å ri i også. (Joggebuksen er foresten somregel veeldig skitten!)

Jeg rir ikke med ridehjelm, da min hvite, skitne kjørehjelm er den eneste hjelmen jeg har (dessuten sikrere enn ridehjelm;o))

...Beinbelegg-hva er det??

Jeg pusser hesten ja...men er han gravskitten er det ikke alltid jeg får han helt ren nei...(går uten dekken).

Jeg rir i en allroundsal til kr 1500,- og et enkelt, billig hodelag.

Jeg har en billig voilock under salen, i en tilfeldig valgt farge.

Hesten min er en liten kaldblods, med tykk, somregel bustete man, liker godt å rulle seg, så pelsen er ofte "inngrodd" i støv;)

.........så verken jeg eller hesten min kan vel ikke akkurat fremstilles som noen pyntedokker nei! :o)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 14/09/2005 12:39:29 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  23:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok de sier at min hest er en pyntedokke, men jeg kommer ikke til å forandre på utstyret mitt eller hesten sitt, For dette trives vi med og jeg syntes det er helt nødvendig.

amen...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/09/2005 :  00:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men sånne ting som martingal er jo heilt dumt å ta på! For det kan jo, viss du 'stiller' den for starm, hindre hesten i å bevege seg naturlig. Kansje den har lyst til å ta opp hove ein gong i blant... Å da er martingalen der å hindrer den.... Det er jo bare dumt!?

Opprinnelig postet av Belinda & Ida

Helt dumt å ta på???? Finnes mange hester som trenger det i feks. sprang. Men ja, skal du først bruke den, så må den være riktig innstilt! Dvs du kjøper ikke pony-størrelse til en stooor hest, men dette er vel logisk for de fleste??? Og om hesten har lyst å ta opp hodet? Javel, det bestemmer jo rytteren, både med og uten martingal. Gir du etter på tøylen kan den strekke hodet både opp og frem uten at martingalen hindrer den. Altså er det rytteren som bestemmer, ikke det lille hjelpemiddelet som heter martingal......

Gå til toppen av siden

Bellibutton

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  16:42:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingBellibutton  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBellibutton  Svar med kopi av melding
Meinte ikkje dumt å ta på på den måten, men viss hesten ikkje trenger det, har hove nede heile tida (sjøl om eg meiner at martingal egentlig ikkje er nødvendig, men det er min meining!)
Det er ein ting å få hesten til å gjer dei tinga du seier, det er ein annan ting å få hesten til å ØNSKE å gjer som du seier... Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/09/2005 :  17:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir litt feil å kalle hestene for pyntedukke.. Ja jeg bruker regndekken til hesten min når det regner og er kaldt, og han har helt sikker ikke bruk for det, men han slipper å bli våt og kald. Strykksokker og kopper bruker jeg også... Vi rir veldig mye til fjells og i ulent terreng, og da er det bedre å være førevar enn etter snar... Bare for et par dager siden så tråkket hesten min seg på ballen på ene framfoten, ble et stygt sår og han har haltet litt i 3dager nå, dette kunne vært forhindret om eg hadde hatt kopper på han. Fortøy bruker jeg også. Som sagt så rir jeg mye til fjells og da er det veldig lett for at salen sklir bakover... dette gjør den ikke med bruk av fortøyet! Er enig i at det er mange som bruker utstyr fordi det er mote, men da mener jeg det går mer på mangel på kunnskap av hest! Man bruker f.eks ikke pessoa-bitt på en hest som går utmerket på et vanlig trinse bare for at venninnen gjør det.. Så lenge hestene våre ikke har noe vondt av alt dillet, så synes jeg det er helt ok.... Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  00:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man har kommet til det punktet at man må ha martingal for å hindre hesten i å slenge hue til himmels gjentatte ganger har man gått langt over den streken som (burde) fortelle deg at noe er galt med utstyret og/eller ridningen din.

Når man trenger martingal for å kunne ri hesten sin da har man et problem. Og det problemet kan man skjule med en martingal... eller man kan velge og løse det på en mer varig og hestevennlig måte. ;)
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 16/09/2005 :  09:05:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Og hvis hesten stryker seg er det veldig ofte skoinga det er noe i veien med.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  09:51:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Vel, vil vel anse min hest som pyntedokke, sett utifra hva mange av dere synes. Mange ganger lurer jeg paa hvorfor folk orker a starte et eget emne slik som her. Folk har helt forskjellige hestehold, hester og syn paa dette med hest og ridning. Sjokkerende aa se hvor lite folk faktisk henger seg opp i. Saa sant hesten ikke plages med det ser jeg ikke noe som helst feil i aa ha paa hesten dekken, beskyttere eller hva det maatte vare.

Min hest bruker enten beskyttere eller bandasjer nar han blir ridd, i tillegg til kopper. For meg er dette en god forsikring, og jeg velger aa tro at grunnen til at hesten min aldri har hatt noen problemer med beina er fordi jeg har passet paa at de alltid har vart beskyttet under ridning. Jeg har sikkert 20 sjabraker, alle i enten morkebla, hvit, beige, brun eller vinrod. De fleste har til og med brodert hans navn! Jeg har sansen for disse fargene, da de kler hesten min. Jeg synes det er fint naar antrekket til hest og rytter ser planlagt ut, med like farger osv. Jeg liker aa pynte hesten min, saa halen, manen og pelsen blir alltid grundig pusset.

I tillegg begynte han med dekken inne for noen uker siden. Regndekken har han hatt i hele sommer, nar det har regnet vel og merke. Han har dekken paa hengeren, sammen med beskyttere , og han har svettedekken paa seg naar han har blitt vasket. Som Munti skriver er også alt utstyret kjopt til hestens beste. Han bruker saueskinnspad for å fylle ut for musklene, slik at trykket skal bli fordelt jevnt. Gjorden hans er av beste kvalititet for ikke å skulle klype og bitt og hodelaget er også nøye gjennomtenkt.

Is that a crime ?

Redigert for aa legge til at tatasturet mitt blir automatisk satt til engelsk, saa det er derfor jeg ikke faar skrevet de tre siste bokstavene i alfabetet! Forstaa det den som kan, hehe

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 16/09/2005 09:56:13 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/09/2005 :  11:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis hesten stryker seg er det veldig ofte skoinga det er noe i veien med

Den er jeg ikke helt enig i!
Er enig i at skoing og balansering kan hjelpe NOE. Men mange hester er faktisk født trange, padler, etc. Jeg vil ikke påstå at alle som bruker stryksokker går med feil skoing.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  12:17:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når man har kommet til det punktet at man må ha martingal for å hindre hesten i å slenge hue til himmels gjentatte ganger har man gått langt over den streken som (burde) fortelle deg at noe er galt med utstyret og/eller ridningen din.

Når man trenger martingal for å kunne ri hesten sin da har man et problem. Og det problemet kan man skjule med en martingal... eller man kan velge og løse det på en mer varig og hestevennlig måte. ;)

Opprinnelig postet av BabyLunah

Alltid like morsomt med innlegg som dette hvor anbefalinger kommer men ikke løsninger...
Hva er en varig og hestevennlig måte?

Kopi av melding:
Har hestane våre blitt 'pyntedokker'?

Fint å være idealistisk men når det grenser til det naive blir jeg litt provosert.
Det enkelte her kaller for "dilldall" er i mange tilfeller utstyr man bruker på bakgrunn av nøye gjennomtenkte treningsplaner og individuelle behov.
Når man stiller spørsmålet om hvorfor en hest må ha på stallbandasjer om natten, sier det seg selv at det ikke er et veldig godt gjennomtenkt utsagn, les først hvorfor man har på stallbandasjer fremfor å kritisere for bruk av "dilldall".

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.