hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan få en fin hale
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 hvordan få en fin hale
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

netland

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  13:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
har dere foslag om hvordan man får
en tykk, fyldig, fin og lang hale??

Skriv inn tips hvis dere har=)

*K*

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  14:52:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Børst halen ofte, serlig under halerota. Bruk en kraftig kamm i halen (den lugger ikke ut hår), da får du vekk alle løse hår (spesielt helt oppe) som irriterer. Hester klør ofte under halen, og gneger seg mot vegg ol. for å lindre kløen. Det hindrer halen i å bli fyldig og fin. Hadde problemer med halen på en av mine hester, og ble da tipset om dette. Det funker veldig godt. Halen hennes er blitt kjempe fin. Hvis du stusser den i enden ser den også fyldigere ut. En skikkelig vask hjelper selvfølgelig også.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  16:55:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til folk som bruker showshine i halen regelmessig slik at den er enklere å gre ut til en hver tid. Da vil du unngå å røske ut hår. Mulig det kan klø om du har i showshine helt oppe ved halerota, men nedenunder er det ikke noe problem å ha i.

Pass også på at halen ikke blir for lang og subber i bakken. Klipp den heller ofte, og hold passe lengde. Husk at hesten gjerne løfter litt på halen når du rir, så ta hensyn på den når du vurderer hvilken lengde som er passe. For kort hale er ikke pent..

Ta en titt i boka "Hestehold i praksis" av Mats Mellberg. Der får du tips til hvordan en klipper halen, halerota og rykking av halerota. I den boka får du også noen gode råd innen annet hestestell (f.eks. trimming av man, fletting av man og hale, behandling av "gule flekker" osv. Boka inneholder også en del annet som litt sykdomslære, håndtering av hest, stallarbeid m.m. Bok som anbefales..).

Har du en helt "oppspist" hale så vil det ta tid å få den fin. Å spare til lang hale tar flere år, men det er jo ingen grunn til å ikke begynne å spare nå eventuelt..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  10:11:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Støtter Spoff, det er kjempekjekt å bruke showshine, iallfall litt "nedi" halen. Du vil jo høyst sannsynlig dra med deg litt showshine oppover også, ettersom du børster gjennom halen flere ganger, men jeg innbiller meg at dette da blir så lite at hesten ikke begynner å klø!
Jeg har selv benyttet meg av dette, og den hesten jeg brukte det på klødde ikke etter at vi hadde "dusjet" den i showshine.

Ellers kan det være greit å kjøpe en billig hårbørste, sånn med plasttagger, da denne drar ut mye færre hår av halen enn en vanlig plastbørste for hest.

Med i tankene her bør man jo også ha at noen hester er ikke utstyrt med så mye hår osv. som andre, svært mange knabstrupere og varmblodige hester har mindre man og hale enn kaldblodshestene. Men man bør jo alltid prøve å gjøre det beste ut av det

Guro

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  14:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve å børste den med en vanlig børste el..
Jeg bruker mye Babyolje i halen,da blir den myk,fin og deilig å ta i! Men bruker også mye showshine el.
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  10:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
børst halen ofte men passs på at du ikke river ut for mange hår og klipp den regelmessig en stund slik at den får vokse seg tykk uten at hesten trakker på den....
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  00:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Huff, har nesten motsatt problem. Min ene NV hest har kjempe hale. Den er tykk, fyldig og i ferd med å vokse seg lang. Gjør minst mulig med den, men den burde nesten vært tynnet ut litt faktisk. Blir nestenlitt for mye av det gode.

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2003 :  15:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvist du har hesten fra den er 2 år så hadde JEG klipt den ganske kort (ca.25cm fra halebeinet,På en islandshest)den første vinteren, for da vesker den fint utigjenn til sommeren når den har bruk for halen sin. men en hale vokser ikkje like fort på en voksen hest så vist den er over 5 år ville jeg passet på å stusse den slik at hesten ikke får trokket på den og jeg ville brukt litt shov shine for å holde den ren og flokefri,

selfølgelig børst halen gjevnlig.
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 21/06/2003 :  16:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker å løse opp flokene og så bruker jeg en veldig myk børste å børster gjennom halen. Har hørt at man ikke burde overdrife bruken av showshine, da halen etterhvert blir litt klissete. Men jeg hvet jo ikke om det skjer med alle showshinere da! =) Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  01:50:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Brukte mye showshine på den forrige hesten min, og halen ble ikke klissete. Brukte flere forskjellig typer også. Men... den ble "plastikk", helt glatt, myk og rar. Føltes litt syntetisk faktisk:)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 10/07/2003 :  20:40:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg har i showshine en gang i uka (kan bli så ekkelt å ta på halen hvis jeg har i for ofte) og grer gjennom først med fingrene. så bruker jeg en stiv børste som tar bort møkk og event. løse hår. klipper den når tuppene begynner å bli slitt. da klipper jeg denopp til spranglengde.

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 11/07/2003 :  12:54:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Bruker showshine i både man og hale. Vi har dølehester og de har jo tykk hale, men den må jo pleies for å holde seg fin! Børster med hårbørste( den er mye mere skånsomt enn andre børster)og har i shoeshine en gang eller to i uka. Og hver høst klipper jeg 10-15 cm av halen for at hestene ikke skal tråkke ut hår fra halen om vinteren.
Manen børster jeg hver dag med hårbørste, har gjor det i 4 år med Svarten( siden han var åring) og nå har han tykk man som er 90cm lang..

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  12:08:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Børst halen ofte og bruk pelsglans en gang i blandt! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2003 :  13:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ta i balsam-spray,flett den fra rett under halebeinet i en stor flette og putt den evt.oppi en Tail-bag. Har du ikke det ,så går det greit uten også. Poenget med å flette halen er at da dras ikke så mye hår vekk,når de ligger,ruller,leker osv.Stuss ofte i nedkant.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  17:03:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hesten min har kjempelang, fyldig og fin hale (litt "rasta-fletter"midt inni, men...). Hun er ikke av den typen som klør seg på rompa hele tiden, så den slites ikke på den måten. Jeg gjør minst mulig med halen, jeg børster den av og til med en myk børste, dersom det er mye spon i den, men ellers rører jeg den ikke (showshine bruker jeg aldri, men vasker den når hele hesten får sin årlige vask), klipper den når hesten omtrent tråkker på den!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.