hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbering av hesten..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Barbering av hesten..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2003 :  11:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg tenker på å barbere hesten min til høst/vinteren. Hva er deres syn på dette?
Vet ikke om det er flere slike diskusjoner, er sikkert det, men fant ingen her inne.
Hvis dere barberer hesten deres, barberer dere vekk "alt" eller bare noe av pelsen?

amayan

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  00:05:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
fint om du barberer lester. han får mye pels. det jeg hadde gjort da er å barbere alt unntatt beina, og la det være igjen en "pad" på ryggen, så blir det ikke så mye slitemerker..

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  00:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Så Lestermann får mye pels;) Hmm, får få noen til å hjelpe meg.. tror ikke han hadde sett så fin ut hvis jeg skulle gått over selv:P

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2003 :  00:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg barberer vekk alt når jeg først gjør det.Hesten min er plaget av kløing av og til også, så da har det hjulpet betraktlig.Jeg gidder ikke overdrive med dekken, men har 1 på inne og 1 tykkt på ute, gjerne med høy hals.Er det sprengkaldt legger jeg kanskje på 2 dekken ute, men det er også for at jeg ikke bruker så tykkt innedekken og det er lettvint og slippe å ta av det under.Jeg barberer ikke alt vekk under magen og nedover beina,og ikke inne i øra selvfølgelig..Har prøvd å ikke barbere og det fører mye "dritt" med seg.Svette hester avgir mye fuktighet inne i stallen og klima blir dårlig med mye kondens.I tilegg taper som kjent hestene mye kroppsvarme og det er på langt nær bra.Ellers er det og mange hester som begynner å klø og det er også unødvendig.En annen ulempe ved å ikke barbere er at hesten må holdes inne til den er tørr og det kan jo ta litt tid..Har sett noen slippe hesten rett ut i 15 minusgrader og vind helt gjennomsvette og det er rett og slett galskap!Slik jeg ser det når du har en hest som ris aktivt,er det da bedre og ta de 2-3 minuttene og legge på et dekken og la hesten få komme ut.Hester som går på utegang og ris utendørs sån av og til trenger vel strengt tatt IKKE barberes, man må skille på raser og bruksområder.Det er da bare å bruke sunn fornuft!Desverre finnes det mange av de som både overdriver og det motsatte..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  10:20:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
heisann!!!
Går for barbering i år også jeg!!
Både på fjordingen og shettisen, men shettisen skal ikke barberes før etter jul =)
Venninna mi som barberer fjordingen for meg, barberer alt uten om bein og hode.. Syns det ser grusomt stygt ut når man barberer hesten på hodet.. huff!!!
elllers er det ikke lenge til jeg må få henne barbert, kaldblodige raser setter jo mye mer pels en varmblodige, og fjordingen min har allerede satt mye pels :/

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 17/09/2003 :  14:44:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Hadde det ikke vært for at dølehoppa mi er livredd klippemaskin så hadde jeg barbert henne, hun får så ufattelig mye pels og blir så våt... Men løsningen er at bruke dekken på henne, da setter hun ikke så mye pels. Dølevallaken får ikke så tjukk pels, så han har verken dekken eller blir barbert. Tørker fort, slipper han ut da han er tørr innerst på pelsen( og det er etter at han har dampet fra seg) og han blir ikke syk. Men jeg slipper han ikke ut våt hvis det er -15 grader eller isende vind som kjøler ned fortere enn hesten kan tørke...

Jeg synes det er greit å barbere hester hvis det er pga den svetter veldig mye og blir fort sliten. Merra vår er sånn og hun var mere ivrig og glad etter at hun fikk dekken på seg en vinter og røytet av vinterpelsen på to uker..

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2003 :  12:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal barbere spranghesten min nå i slutten av denne mnd. tenkte jeg!!!
Lurer på hvordan hun er....hehe....Fikk hun i år rett etter nyttår,og da var hun nettopp barbert så.....
Går også for barbering......:)

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  15:40:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
selv liker jeg ikke barbering av hester, men av og til er det det beste :) skal man trene HARDT gjennom hele vintern er nok det det beste, men det er jo så HÆRLIG med bamsehester, hesten "min" har besgynt å miste sommerpels å får snart bamsepels:D:D:D:D

jaudi

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  18:44:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
haizann!
viss det var min hyets hadde jeg barbert den! da svetter den mindre
å d er ofte finere(spørs rase å hest;)
på sandnes klipper mange alt pelsen men noen lar d bli ijen lit på ryggen(helt åpe;) men di klepper beina viss det går!
men viss ikke hesten liker å bli klipt så må du jo kansje dope den da.. å så må hesten ha masse dekken får viss ike vokser jo pelsen ut igjen å den fryser(viktigst!) å så kan du jo ikke bare ta alle dekkenene nå får da blir den jo klald når vi kommer lengre ut på vintren;) hehe;)
lykke til me barberingen! =)
klemz

bananå!
(anna)
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  12:06:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg ville barbert... Hos oss er det vanlig å barbere alt utenom bena og ansiktet... Men det spørs jo hvor snill hesten er også da!! Om hesten din er snill så hadde jeg barbert hele hesten!! KoOoZ Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 04/12/2003 :  12:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg barberte for første gang i år! Har en fullblodshoppe på 4 år som har pleid å sette noe sinnsykt med pels, tross i at jeg har brukt dekken. Så denne høsten var det ingen kjære mor.

Da hun var redd for barbermaskinen(de lager jo ganske mye lyd) tok jeg det samtidig med tannraspen, for da må hun dopes uansett. Så da var ikke barbermaskinen så skummel lenger. Tror det skal gå greit til neste år uten at hun trenger å dopes. Valgte å barbere fordi hun ble veldig svett, og det tok lang tid før hun tørket etter trening.Dessuten får man en mer lettstelt hest.

Jeg synes det er et must å kompansere med dekken når man fjerner hestens naturlige isolasjon. Har hørt at det er lurest å barbere hele hesten istedet for å barbere såkalt "dekkenklipp". Dette fordi hesten vil får vansker med temperaturreguleringen dersom den har hår på krysset og ikke under magen...
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  20:09:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hei;)
Man trenger ikke å barbere hesten/ponnien hvis den ikke så ofte blir svett. Eller hvis den ikke brukes så mye.
Hvis den brukes mye er det lurt å barbere så den ikke blir så svett.

=D Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  10:18:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hos oss går hestene på utegang (selvfølgelig med fri adgang til å gå inn om de vil). Hestene blir ikke klippet og går ikke med dekken. Hesten min, en lodden Islandshest, blir søkkvåt av svette når jeg rir henne. Når vi kommer hjem, velger hun selv om hun vil være inne eller gå ut. Det er faktisk større sjangse for at deres klippede hester blir syke og nedkjølte en min. Nettopp fordi hun tørker seint. For at pelsen skal tørke om vinteren, må varmen komme innenfra. Inners tørker hun ganske fort. Men ytterst kan det gå timevis før hun er tørr. Siden hun har så god og isolerende pels, kommer det svært lite varme ut ytterst i pelsen. Faren med klippede hester er at de tørker for fort, og dermed kan bli sterkt nedkjølt. Derfor er det nødvendig med dekken på en klippet, våt hest. Da tørker hesten saktere og kjøleeffekten blir mindre - som med hester med lang pels.

Et annet problem med klippede hester eller hester med dekken, er den brå overgangen fra den varme stallen og dekken, til den isende vinterkulden utendørs. Dette er i aller høyeste grad helseskadelig. Ja men du rir med teppe da selvfølgelig.... Regner med at dere ikke trener sprang og dressur ol med tepper og dekken? I så fall er det mye enklere å spare seg for klippejobben og heller la hesten beholde pelsen.

Til dere som klipper hesten fordi dere mener at det er penest: Jeg mener at det er svært egoistisk å sette sin egen forfengelighet framfor hestens helse.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  23:20:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hestens pels skal ikke bli laang og pjuskete. Dette er et tegn på at noe ikke er som det skal. I fjor vinter fikk hesten min disse lange håra og pjuskete pels. Da er det noe gale. Mange skjuler dette problemet ved å klippe hesten.. Jeg tok heller tak i problemet -hun hadde mark.. (selv om hun hadde fått kur..) Det kan også ha vært andre ting som har spillt inn..
Men dette året ser hun ikke ut som en feit hest (pga. alt håret) med lange stygge hår med en jesen farge. Hårlaget er blitt tykkere og mørkere, men ikke lengre.

Det er mye vi kan skjule, men det blir alltid konsekvenser ut av det!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  00:59:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Man kan ikke gjemme problemer ved å barbere en hest. Har den f.eks. mark vil det som regel synes.

Hadde jeg hatt hester med masse pels hadde jeg valgt barbering, uten tvil. Og Frøya, ja - jeg ville event. ridd dressur med teppe på - så sant jeg måtte være utendørs. Ridehallen her har varmegrader, så teppe er ikke nødvendig.

Synes det passer mitt hestehold greit å erstatte pelsen med dekken. Forfengelig - ja vel, men så lenge hestene trives tar jeg ikke det så tungt. Har sett ene hesten min kald tilstrekkelig med ganger når jeg prøvde å "herde" henne. Ser ingen grunn til at en hest skal fryse når det ikke er nødvendig. Greit nok at det muligens ikke skader den, men hvorfor????

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  11:27:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Mange skjuler faktisk problem med å barbere hesten. Eller f.eks. ta på ringsko.

Husk at det er faktisk lungene som får den store påkjenningen fra varm stall til mange minusgrader. Da er det mye bedre at hesten står i en stall der temperaturforskjellen ikke er så stor.

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.