hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - daglig puss?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 daglig puss?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2003 :  18:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hvor nøye pusser dere hesten daglig?
hva er den daglige rutinen?
vasker dere hesten? evbt. hvor ofte?
og hva inneholder eller bør en pussekasse inneholde synes dere?

hvordan og hvor ofte vasker og steller dere utstyret til hesten?

noen gode smarte tip¨s om stellesaker som er bra?

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 05/07/2003 :  06:04:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er kjempekoselig aa pusse hesten, dessuten liker hesten d, saa det er noe jeg er nooye med. Foor pusset jeg alltid hesten inne i boksen saa den fikk vandre litt rundt, men fant ut at den ble litt for fort stoovete inni der, saa naa liker jeg best aa pusse han ute, helst ett sted der han kan gresse litt:)

Jeg kommer alltid til stallen 1-2 timer foor jeg skal ri. Foorst skjekker jeg over hele hesten etter saar, hevelser eller oomme punkt. Deretter masserer jeg litt, helst med hendene, for det liker han best:) Saa skraper jeg ut av hovene og skjekker at skoene sitter paa godt. Siden hesten min har veldig sensitiv hud, bruker jeg kun en finboorst til aa pusse han. Etter jeg har pusset kroppen begynner jeg med halen. Jeg vil IKKE at halen hans skal blir tynn, saa jeg boorster den kun naar det er noodvendig, og helst med fingrene eller en mykboorste. Samme gjoor jeg med manen. Saa boorster jeg ansiktet og vasker ooyne, nese og rundt endtetarmen(med forskjellige svamper selvfoolgelig;)

Siden hesten min har flass, saar og blir angrepet av fluer, faar behandler jeg han foor jeg rir ut. Da gnir jeg olje paa og gnir ut flassen, renser saarene/tar paa antisptisk krem, og fluesprayer han(noe han har begynt aa akseptere;)). Saa saler jeg opp og rir ut.

Naar vi kommer tilbake fra ridningen har han svettet godt, og siden jeg bor i ett tropisk land, maa han vaskes hver dag. Jeg vasker hele han med shampoo hver tredde dag, og eller spyler jeg han bare. Etter det tar jeg han med ut i sola for aa toorke/gresse, og naar han er toor boorster jeg over med en finboorste og skraper ut av hoovene, foor saa aa behandle saar og flass.

Bruker sammenlagt 2-3timer paa aa pusse og vaske hesten daglig.

En pussekasse sitt innhold varierer jo fra hest/hest, men det som de aller fleste hester trenger er hovskrape og finboorste. De som har rufsete(haarete bamsehester:)) boor kanskje ha en piggboorste eller rundboorste til aa faa ut alle de loose haarene, og en rotboorste er fin til hester som blir veldig skitne. Svetteskrape boor alle som vasker hesten sin ha(med mindre man bruker andre metoder), og til de som konkurerer er det fint aa ha litt showshine, hovolje, manstrikk og fletteutstyr, i tilegg;)

utstyr(pusse utstyr?): Svamper vasker jeg grundig hver dag, og kjooper nye omtrent en gang i maaneden(basiller vokser veldig lett i svamper). Boorster med bust vasker jeg naar de blir stoovete/skittne eller haarete, og det er vanligvis annenhver maaned(fullblodsen min er veldig renslig og rooyter veldig lite;)). Harde boorster av plastikk, metall eller gummi vasker jeg naar de blir skittne, en gang i maaneden skikkelig, og ellers innimellom skyller jeg de litt(er jo saa lettvint).

Stellesaker som er bra: Strigglesten er veldig effektivt, spesielt bra til aa fjerne gule flekker paa hvite hester:) men ogsaa bra til aa faa ut haar og skitt. Liker best hovskraper som har kost, for den er nyttig. Rotboorster er jeg ikke saa stor fan av, for de er litt for stive til aa brukes paa raser med litt mer sensitiv hud, men til ponnier som har litt mere haar er de supre:) Mange hester er kilne under magen, og da er det lurest aa bruke haanden, for det gaar greit det og. Om hesten er stoovete er det lurt med en fuktig klut:)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2003 :  19:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann =) jeg strigler hesten min en gang om dagen, da strigler jeg henne godt slik at hun blir fin i pelsen =) Tar hovene og sånt =) Bruker å vaske hesten på sommeren, pusser utstyret når det trengs. En pussekasse bør inneholde de viktigste børstene =)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2003 :  22:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min går ute hele dagen, uten dekken, så hun trenger det fettlaget som ligger utenpå pelsen. derfor så pusser jeg bare over henne hver gang jeg skal ri, for at det ikke skal ligge noe å gange under utstyret. ellerså så får hun bare gå ute, rulle seg og pleie sin egen pels (med litt hjelp fra de andre hestene da). når jeg skal ri så børster jeg henne først med en stiv børste (skrape av noe slag) for å få "rota opp" søla som ligger i pelsen. etterpå så pusser jeg vekk det støvet med en mykere børste. har ikke rotbørste enda, får en snart, så nå pusser jeg bare over med en veldig myk børste som jeg bruker over hele hesten, også i ansiktet (den er mykere enn ansiktsbørsten min). så skraper jeg hovene hennes og sjekker om broddene er løse. noen ganger tar jeg manen også, hvis den er veldig floket og skitten. har en dobbelsidig børste/skrape som er veldig snedig (det er min mors gamle hårbørste. lønner seg å sjekke alt rotet på loftet...) hvis hun av en eller annen grunn skal være fin så tar jeg skrapen og børster gjennom hele manen til den er fri for floker. hvis det bare er en vanlig dag så tar jeg børsten og børster over manen til den er fri for søle. halen tar jeg sjelden, og da bruker jeg den samme børsten...

jeg vasker henne sjelden, av samme grunn til at jeg ikke børster henne for mye, så det blir bare hvis det er varmt ute og hun er veldig svett. om vinteren så spyler jeg ikke henne i det hele tatt, hvis hun trenger en vask så tar jeg en svamp og vasker der det er nødvendig.

en pussekasse bør inneholde minst en metall skrape, en rundskrape, en myk børste med lang bust, en rotbørste og en hovskrape.

jeg rengjør børstene på metallskrapen hver gang jeg bruker dem. på grunn av det så holder de seg ganske rene, og jeg trenger ikke å vaske dem så ofte. det blir vel en eller to ganger i året, da fyller jeg en 10 liters bøtte med varmt vann og legger alle børstene oppi. så enkelt kan det gjøres

salen og hodelaget vasker og smører jeg ikke så ofte, bare hvis det er stivt etter regn eller sølete. planlegger å kjøpe meg servietter som er til for å dra over læret hvis det er veldig møkkete...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  14:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Pusser hestene mine før trening og hvis det ellers trengs. Masserer unghesten min med en sånn spesialbørste, noe han syns er helt nydelig når jeg finner det for godt. Syns ikke hester bør vaskes med hesteshampo i tide og utide, holder lenge med bare vann...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.